Foto: Volvo Lastvagnar.

Oct 18, 2018

Volvo testar superlångt high capacity transport ekipage med Kinnarps


Det 27,35 meter långa ekipaget ökar lastkapaciteten med 50 procent.

Volvo och Kinnarps har fått tillstånd från Transportstyrelsen för att under fem års tid testa ett nytt HCT-ekipage på 27,35 meter. Projektet är inriktat på ökad lastvolym och har en fordonskombination med en jämlastare och två kärror som kommer att sättas i drift i oktober.

Syftet för Kinnarps är att undersöka om HCT (High Capacity Transport) kan bidra till att minska både klimatpåverkan och antalet transporter.

– Kinnarps har redan nu ett unikt logistikkoncept där vi får plats med upp till 50 % mer möbler i en given lastbärare än branschen i övrigt, säger CEO Robert Petersson. Det är möjligt genom att produkterna fraktas lösemballerat med filtar och pappskivor istället för att paketeras i kartonger. Vi tar nu ytterligare steg att minska miljöpåverkan från våra transporter genom DUO2-samarbetet med Volvo.

Ekipaget kommer inledningsvis att gå mellan Skillingaryd, Jönköping och Kinnarp, en körsträcka på omkring 100 mil per dygn. Målet med projektet är att den skall minskas till 75 mil, genom att man minskar med en tur per dag.

– För Volvo är projektet med DUO-kärra en viktig del av HCT-arbetet. Vi har arbetat länge med att få till detta försök på landsväg med tre stycken 7,82 meters växelflak, vilka är intermodala och packas direkt för distribution från fabrik och är en mycket vanlig EMS-modul på kontinenten. Denna fordonskombination har mycket god följsamhet och har därmed bra framkomlighet ute på vägarna, säger Lena Larsson, projektledare och HCT-expert på Volvo Lastvagnar.

Ekipaget är optimerat för att få med så mycket volym som möjligt inom en totalhöjd på fyra meter, totallängd på 27,35 meter och en bruttovikt på 64 ton. Det  har en låg körhöjd, samt luftfjädring med stor reglerhöjd, för att kunna anpassa sig vid lastning och lossning och samtidigt en hålla sig inom totalhöjden. Lastkapaciteten ökar med 50 % till 150 m3, vilket motsvarar en praktisk kapacitet omkring 130 m3.

Försöket ingår i DUO2 projektet www.DUO2.nu där även DUO-trailer testas.




  • Sep 16, 2019

    Teknikskiftet inom fordonsindustrin

    Reportage Man måste välkomna ny teknik och nya utmaningar om man vill finnas kvar, menar Magnus Johansson på Automotive Components Floby AB.
    286
  • Sep 16, 2019

    Bli smartare i Hannover

    Reportage Nu öppnas dörrarna till EMO och i år finns det extra anledning att åka till Hannover.
    131
Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT

  • AC Floby Magnus Johansson Reportage

    Teknikskiftet inom fordonsindustrin

    Man måste välkomna ny teknik och nya utmaningar om man vill finnas kvar, menar Magnus Johansson på Automotive Components Floby AB.
    286
  • EMO Reportage

    Bli smartare i Hannover

    Nu öppnas dörrarna till EMO och i år finns det extra anledning att åka till Hannover.
    131

  • Teknik

    50 procent lättare

    Världens första moduluppbyggda hybridkedja från igus, tillverkad av stål och plast.
    12