Volvo Cars Geely förbränningsmotor

Volvo Cars och Geely slår ihop sina förbränningsmotoravdelningar. Foto: Volvo Cars.

Oct 8, 2019

Volvo Cars och Geely slår ihop sina förbränningsmotoravdelningar


Det nya företaget ska bli arbetsgivare till ca 3 000 medarbetare från Volvo Cars och ca 5 000 medarbetare från Geelys befintliga förbränningsmotorverksamhet.

Volvo Cars och Geely avser att slå ihop sina förbränningsmotoravdelningar till en fristående verksamhet. Syftet är att skapa en ny global leverantör som utvecklar nästa generations förbränningsmotorer och hybriddrivlinor. Det avslöjar Volvo Cars i ett pressmeddelande.

Volvo Cars tror att elektrifieringen av bilindustrin kommer att ske successivt och att det därmed kommer att finnas en relativt stor efterfrågan på effektiva hybriddrivlinor vid sidan om helelektriska modeller.

– Hybridbilar måste ha de bästa förbränningsmotorerna. Den nya enheten kommer att ha de resurser, den kapacitet och den expertis som krävs för att utveckla dessa drivlinor på ett kostnadseffektivt sätt, säger Håkan Samuelsson, Volvo Cars vd.

Med detta föreslagna nya företag skulle Volvo Cars kunna fokusera helt på utvecklingen av sina helelektriska premiumbilar. Som en del av Volvo Cars mål att bedriva en hållbar verksamhet konstruerar företaget just nu en helt elektrisk produktserie. I mitten av nästa decennium beräknas helelektriska bilar utgöra hälften av företagets globala försäljning, medan hybrider tillverkade av den nya enheten står för andra halvan.

För Geely innebär den planerade nya enheten att tekniskt avancerade och effektiva förbränningsmotorer och hybriddrivlinor blir tillgängliga för Geely Auto, Proton, Lotus, LEVC och LYNK & CO. Det planerade nya fristående företaget kan också leverera till tredjepartstillverkare och därmed skapa förutsättningar för tillväxt.

Det föreslagna nya företaget är tänkt att vara en attraktiv arbetsgivare för ca 3 000 medarbetare från Volvo Cars och ca 5 000 medarbetare från Geelys befintliga förbränningsmotorverksamhet, inklusive forskning och utveckling, inköp, tillverkning, IT och ekonomifunktioner. Enligt beräkningarna kommer arbetsstyrkan inte att minskas, uppger biltillverkaren.

I Sverige har Volvo motorfabriken i Skövde, men även utvecklingsarbete i Göteborg.

– Det finns inga tankar på att flytta någon verksamhet. Detta handlar om att få en större volymbas och uppnå skalfördelar inom Geelygruppen, säger Stefan Elfström, presstalesman för Volvo Cars, till TT.

Både Volvo Cars och Geely ägs av kinesiska Zhejiang Geely Holding. Båda bolagen arbetar i nuläget med att samla och avskilja alla förbränningsmotorrelaterade verksamheter inom sina respektive organisationer. Detta som ett första steg mot en sammanslagning av de två till en ny kombinerad, fristående verksamhet.

De detaljerade planerna för det nya företaget utarbetas nu i samråd med fackförbunden och måste godkännas av styrelsen och behöriga myndigheter.

Volvo Cars ett av de mest välkända och ansedda bilmärkena i världen med en försäljning på 642 253 bilar i över 100 länder 2018. Volvo Cars ägs sedan 2010 av kinesiska Zhejiang Geely Holding.

Under 2018 hade Volvo Car Group i genomsnitt 43 000 (39 500) heltidsanställda medarbetare. Volvo Cars huvudkontor och produktutvecklings-, marknadsförings- och administrationsavdelningar finns i huvudsak i Göteborg. Volvo Cars kinesiska huvudkontor ligger i Shanghai. Företagets huvudsakliga bilfabriker finns i Göteborg, Gent (Belgien), South Carolina (USA) och Chengdu och Daqing (Kina), medan motorerna tillverkas i Skövde och Zhangjiakou (Kina) och karosskomponenter i Olofström.




Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT

  • Reportage

    Familjen Schmidt som i skärande bearbetning

    När Reinar var 7 år svarvade han häftstift medan brodern Erik, 5 år, matade stången från hallen. Idag arbetar tre generationer i familjeföretaget där gängverktyg alltid har varit huvudprodukten.
    346
  • John Ericson MAF Reportage

    Säljaren som blev vd

    Redan som nybakad ingenjör fick han anställning som säljare på maskinhandelsföretaget. Idag är han vd och sätter upp riktlinjerna, men han är inte den som detaljstyr.
    428

  • Teknik

    Nya ATOS 5 Airfoil

    GOM har tagit fram en ny sensor med kort mätavstånd vilket passar bra till bland annat mätning av blad och liknande detaljer.
    14
  • Teknik

    Laserrök - ett hälsofarligt ämne

    Lasermärkning, lasergravering, lasersvetsning med flera är tekniker som vi alla känner till, men hur många av oss känner till att laserröken är ett hälsofarligt ämne?
    29