Volvo Cars Varjo

Foto: Volvo Cars.

May 31, 2019

Volvo Cars investerar i framtidens teknik för bilutveckling


Investerar i finska Varjo och skapar världens första Mixed Reality-metod för utvärdering av prototyper, konstruktioner och aktiv säkerhetsteknik.

Volvo Cars och Varjo har gjort det möjligt att för första gången köra en riktig bil medan du bär ett Mixed Reality-headset som sömlöst adderar virtuella element eller kompletta funktioner som känns verkliga för både föraren och bilens sensorer, för utvecklingsändamål. Fram till nu har ingen annan biltillverkare kunnat göra detta.Framtidens bilutveckling är här: Volvo Cars och Varjo, den finska tillverkaren av avancerade Augmented Reality-headset.

Samarbetet kommer att fördjupas ytterligare av Volvo Cars Tech Funds beslut att investera i Varjo. Teknikfonden är biltillverkarens riskkapitalfond som investerar i nystartade teknikföretag med hög potential.

Varjo XR-1 headset som lanseras i dag ger fotorealistisk blandad eller virtuell verklighet med hög upplösning bättre än något annat headset som finns tillgängligt. Som sådant kan XR-1 drastiskt minska tidsramarna för utvecklingsarbetet genom att skapa en ny förmåga att utvärdera funktioner och konstruktioner i det närmaste omedelbart.

Jämfört med föregångaren tillför XR-1 HD-kameror till headsetet och möjliggör Mixed Reality. Detta gör att Volvo Cars designers och ingenjörer kan "köra" framtida bilar och utvärdera alla funktioner i en simuleringsmiljö många år innan de är verklighet, vilket gör det möjligt för företaget att utveckla de säkraste bilarna med den mest förfinade användarupplevelsen.

– Med den här Mixed Reality-metoden kan vi börja utvärdera konstruktioner och tekniker medan de bokstavligen fortfarande är på ritbordet. Istället för det vanliga statiska sättet att utvärdera nya produkter och idéer kan vi testa koncept på vägen direkt. Denna metod ger betydande potentiella kostnadsbesparingar genom att identifiera prioriteringar och eliminera flaskhalsar mycket tidigare i konstruktions- och utvecklingsprocessen, säger Henrik Green, Chief Technology Officer på Volvo Cars.

XR-1 gör det också möjligt för Volvo Cars ingenjörer att utveckla och utvärdera aktiva säkerhetslösningar mycket enklare. Säkerhetsexperterna har möjlighet att köra riktiga bilar medan de bär XR-1 headsetet på Volvos forskningsanläggningar i Sverige och testar virtuella aktiva säkerhetssystem som införs via Augmented Reality i den verkliga miljön.

Ögonspårningsteknik med mycket hög precision som finns inbäddad i XR-1 gör det enkelt att bedöma hur förarna använder en ny funktion och om de är distraherade på något sätt. Denna teknikbaserade metod för att mäta distraktionsnivåer säkerställer att Volvo Cars kan utveckla nya funktioner utan att orsaka ytterligare distraktion.

– Vår vision har från första början varit att skapa en produkt som sömlöst kan fusionera det verkliga och det virtuella. De otroligt avancerade sätt som Volvo Cars använder XR-1 på visar att Varjos teknik möjliggör saker som tidigare har varit omöjliga. Tillsammans med Volvo har vi inlett en ny era inom professionell Mixed Reality, säger Niko Eiden, grundare och VD för Varjo

Volvo Cars är en föregångare inom bilindustrin när det gäller användning av förstärkt och virtuell verklighet i sitt konstruktions- och utvecklingsarbete. Partnerskapet med Varjo är den senaste och mest avancerade manifestationen av företagets starka position inom detta område. Volvo Cars tror på kraften i smarta samarbeten med ledande teknikföretag för att utveckla nästa generations teknik.

– Varjo är en tydlig ledare inom sitt område. Företagets teknik lovar mycket för framtiden, men erbjuder även tydliga tillämpningar redan i dag för Volvo Cars. Varjo är ett skolboksexempel på den typ av företag som vi vill investera i, säger Zaki Fasihuddin, VD för Volvo Cars Tech Fund.

Varjo XR-1 headsetet och Volvo Cars tillämpning av tekniken demonstreras i dag vid Augmented Reality World Expo i Santa Clara, Kalifornien. Ett patent har lämnats in för tillämpning av tekniken.

AR



Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT

  • Reportage

    Familjen Schmidt som i skärande bearbetning

    När Reinar var 7 år svarvade han häftstift medan brodern Erik, 5 år, matade stången från hallen. Idag arbetar tre generationer i familjeföretaget där gängverktyg alltid har varit huvudprodukten.
    345
  • John Ericson MAF Reportage

    Säljaren som blev vd

    Redan som nybakad ingenjör fick han anställning som säljare på maskinhandelsföretaget. Idag är han vd och sätter upp riktlinjerna, men han är inte den som detaljstyr.
    428

  • Teknik

    Nya ATOS 5 Airfoil

    GOM har tagit fram en ny sensor med kort mätavstånd vilket passar bra till bland annat mätning av blad och liknande detaljer.
    14
  • Teknik

    Laserrök - ett hälsofarligt ämne

    Lasermärkning, lasergravering, lasersvetsning med flera är tekniker som vi alla känner till, men hur många av oss känner till att laserröken är ett hälsofarligt ämne?
    29