Foto: Volvo Cars.

Mar 26, 2019

Volvo Cars installerar kameror i kupén för att hantera rattonykterhet och distraktion


Bilens säkerhetslösningar ska kunna gripa in, till exempel att bilens hastighet begränsas, att assistanstjänsten Volvo on Call larmas och att bilen bromsas och parkeras.

Volvo Cars tar ett nytt steg i sina ambitioner att eliminera dödsolyckor i företagets bilar genom att ta itu med problemen rattonykterhet och distraktion.

Förutom körning i höga hastigheter, som företaget hjälper till att motverka med begränsning av topphastigheten är rattonykterhet och distraktion två andra primära områden av intresse för trafiksäkerheten. Tillsammans utgör dessa tre områden de viktigaste "luckorna" mot Volvo Cars vision om en framtid med noll omkomna i trafiken och de kräver också att man fokuserar på mänskligt beteende i företagets säkerhetsarbete.

Siffror från NHTSA visar till exempel att rattonyktra förare var involverade i nästan 30 procent av alla som omkom i vägtrafiken i USA 2017.

Volvo Cars anser att rattonykterhet och distraktioner bör åtgärdas genom att man installerar kameror i bilarna tillsammans med andra sensorer som övervakar föraren och gör att bilens system kan ingripa om en berusad eller distraherad förare inte svarar på varningssignaler och riskerar att krocka, med allvarliga personskador eller dödsfall som följd.

Att bilens system griper in kan till exempel vara att bilens hastighet begränsas, att assistanstjänsten Volvo on Call larmas och, som en sista åtgärd, att bilen aktivt bromsas och parkeras på en säker plats.

– När det kommer till säkerhet är vårt mål att undvika olyckor helt snarare än att begränsa effekterna när en olycka är nära förestående och oundviklig. I det här fallet kommer kamerorna att övervaka för att upptäcka beteenden som skulle kunna leda till allvarliga personskador eller dödsfall, säger Henrik Green, Senior Vice President, Research & Development på Volvo Cars.

Exempel på den typen av beteende inkluderar total avsaknad av rattrörelser under en längre tid, förare som har stängt ögonen eller som inte har blicken riktad mot vägen under en längre tid, liksom att bilen åker fram och tillbaka över körfältsmarkeringarna eller vid onormalt långsamma reaktionstider.

Ett förarövervakningssystem enligt beskrivningen ovan är en viktig faktor i att låta bilen aktivt fatta beslut för att hjälpa till att undvika olyckor som kan resultera i allvarliga personskador eller dödsfall.

– Det är många olyckor som orsakas av rattonyktra förare. Det finns de som tror att de fortfarande kan köra efter att de har tagit en drink, att det inte kommer att påverka deras körförmåga. Vi vill se till att människor inte utsätts för fara på grund av berusning, säger Trent Victor, professor i förarbeteende på Volvo Cars.

Införandet av kameror i alla Volvo-modeller kommer att börja med nästa generation av Volvos skalbara fordonsplattform SPA2 i början av 2020. Detaljer om det exakta antalet kameror och deras placering i kupén kommer att tillkännages vid ett senare tillfälle.

Tillkännagivandet bör ses tillsammans med företagets begränsning av topphastigheten till 180 km/h i alla sina bilar från och med modellår 2021, för att skicka en stark signal om farorna med körning i höga hastigheter.

Företaget vill starta en diskussion om huruvida biltillverkare har rätt eller till och med en skyldighet att installera teknologi i bilarna som förändrar deras förares beteende. Både fartbegränsningen och installationen av kameror i kupén illustrerar hur biltillverkare aktivt kan ta ansvar för målet att förverkliga nollvisionen i trafiken genom att stödja ett bättre förarbeteende.




Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT