XC40 har hittills enbart tillverkats i Ghent. Foto: Volvo Cars.

Apr 15, 2019

Volvo Cars börjar tillverka XC40 i Kina


Nu byggs tre märken där.

Nu börjar Volvo Cars tillverka sin prisbelönta XC40 i Luqiao, Kina, för att möta den ständigt växande efterfrågan på företagets första kompakta premium-SUV.

XC40 lanserades i slutet av 2017 och hyllades världen över. Volvo Cars vann med modellen den prestigefyllda utmärkelsen Årets bil i Europa i mars 2018. Fram tills nu har Volvo Cars fabrik i belgiska Ghent varit den enda produktionsanläggningen för XC40, och modellen har redan sålts i mer än 100 000 exemplar globalt.

Nu kommer XC40 för den kinesiska marknaden att byggas vid fabriken i Luqiao, söder om Shanghai, som ägs av Geely och drivs av Volvo Cars. Detta innebär att tillverkningen av XC40 förs närmare den kinesiska marknaden och följer tidigare produktionsökningar för att möta kundernas beställningar av XC40.

– Efterfrågan på XC40 har vida överträffat våra mest optimistiska förväntningar, säger Håkan Samuelsson, vd och koncernchef för Volvo Cars. – Genom att bygga XC40 i Luqiao får vi extra kapacitet, tillför flexibilitet till vårt globala tillverkningsnätverk. Det är också ett tydligt bevis för vår strategi att "bygga där vi säljer".

Vid fabriken i Luqiao byggs redan SUV:en 01 som säljs av Lynk & Co, Volvos systermärke som man samäger med Geely. I ett separat meddelande tillkännagav Polestar, det elektriska prestandamärket som samägs av Volvo Cars och Geely, den här veckan att man kommer att bygga den helt elektriska Polestar 2 fastback-sedanen i Luqiao med start nästa år.

Volvos fabrik i Luqiao. Bild: Volvo Cars.

Tre märken tillverkas i Luqiao

Detta innebär att fabriken i Luqiao snart kommer att bygga tre modeller från tre olika märken som ingår i Volvo Cars Group vid en och samma produktionslinje. Volvo XC40, Lynk & Co 01 och Polestar 2 är alla baserade på CMA-plattformen (Compact Modular Architecture), som Volvo Cars har utvecklat tillsammans med Geely.

Fabriken i Luqiao är ett utmärkt exempel på samarbetet mellan Volvo Cars och Geely, vilket ger de nödvändiga stordriftsfördelarna för att kunna konkurrera i dagens bilindustri.

Att fabriken i Luqiao läggs till Volvo Car Groups tillverkningskapacitet ökar ytterligare flexibiliteten i koncernens globala nätverk av tillverkningsanläggningar. Fokus vid fabrikerna i Luqiao och Ghent ligger nu på att bygga bilar på CMA-plattformen, medan tillverkningsfabrikerna i Torslanda (Sverige), Chengdu och Daqing (både i Kina) och Ridgeville, South Carolina (USA) bygger större bilar baserade på SPA-plattformen (Scalable Product Architecture).

Lynk & Co lanserades som ett nytt märke av Geely Holding, Volvo Cars ägare, 2015. 

Volvo Cars äger 30 procent av Lynk & Co, och man äger även 50 procent i Polestar, medan Geely äger den andra halvan.




  • Sep 16, 2019

    Teknikskiftet inom fordonsindustrin

    Reportage Man måste välkomna ny teknik och nya utmaningar om man vill finnas kvar, menar Magnus Johansson på Automotive Components Floby AB.
    289
  • Sep 16, 2019

    Bli smartare i Hannover

    Reportage Nu öppnas dörrarna till EMO och i år finns det extra anledning att åka till Hannover.
    137
  • Sep 16, 2019

    Produktionsstörningar hos Gränges

    Nyheter Den reducerade produktionskapaciteten i juli och augusti kommer att påverka försäljningen i tredje kvartalet.
    71
Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT

  • AC Floby Magnus Johansson Reportage

    Teknikskiftet inom fordonsindustrin

    Man måste välkomna ny teknik och nya utmaningar om man vill finnas kvar, menar Magnus Johansson på Automotive Components Floby AB.
    289
  • EMO Reportage

    Bli smartare i Hannover

    Nu öppnas dörrarna till EMO och i år finns det extra anledning att åka till Hannover.
    137

  • Teknik

    50 procent lättare

    Världens första moduluppbyggda hybridkedja från igus, tillverkad av stål och plast.
    12