Tony Wittgren ABUS

Tony Wittgren, vd på ABUS Kransystem sedan tio år. Foto: ABUS.

Feb 12, 2020

Vd-intervju: Han har lyft ABUS i tio år


Svensk Verkstad talar med ingenjören från Värmland som chefar på ABUS Kransystem.

Tony Wittgren kan lyft. Så pass bra att han leder ABUS Kransystems verksamhet i Sverige. Att Tony Wittgren är född och uppvuxen i Värmland undgår ingen. Dialekten är omisskänlig och man förväntar sig nästan en rolig historia när som helst...

Han tog sitt avstamp i Kristinehamn, där han också inledde sina gymnasiestudier på 4-årig teknisk, men fortsatte från trean i Karlstad där bygginriktning fanns.

– Vid den tiden skulle 4-årig teknisk avvecklas så jag hann bara med det tredje året. Då fick vi chansen att läsa det som skulle komma att bli 3-årig ingenjörsutbildning på universitetet.
Nybakade ingenjören Wittgren kom ut i verkligheten 1995, 23 år gammal. Då hade han dessutom läst affärsjuridik som givit honom en fil kand i handelsrätt, närmare bestämt exporträtt/avtalsrätt.
Nu väntade arbetsmarknaden. Just då en väldigt tuff arbetsmarknad.

– Det var inte lätt att komma ut som nybakad filur från universitetsvärlden.
Således fick Tony Wittgren ett jobb som inte hade mycket bäring i det han faktiskt studerat.

– Jag jobbade med logistik på ett sågverk/hyvleri; produktionsplanering och transportplanering på hyvlerisidan.
Men det skulle inte dröja särskilt länge innan Tony fann sin plats att utvecklas på. Bara ett par år senare satt han i en arbetsintervju hos ABUS.

Marknadsförare på ABUS

I början på 1998 landade Tony Wittgren på ABUS Kransystem. Han har nu alltså fullbordat 20 år med råge på företaget.
– Inledningsvis jobbade jag med interna projekt, berättar Tony. Först och främst att styra upp garantihantering inom företaget men också planera för en marknadsföringsstrategi.
– Det var ett bra sätt att lära sig produkterna och hur en kran fungerar.
Det var också marknadsföring som, blev Wittgrens huvudsakliga sysselsättning under större delen av 00-talet.
– Sedan 2000 var jag ansvarig för marknadsföringen på svenska marknaden.

Landsomfattande nät

Det gjorde han uppenbarligen bra, för sedan januari 2010 är Tony Wittgren vd för ABUS Kransystem AB i Sverige, som alltså är ett helägt dotterbolag till ABUS-koncernen med säte i Tyskland.
– Vi har i vår tur avtal med auktoriserade återförsäljare i hela landet. De sköter försäljning, reparationer och service mot slutkunderna.
ABUS Kransystem har sitt säte i Karlstad och därifrån tar Tony och hans team hand om den nationella marknadsföringen, marknadsutveckling, teknisk support, orderkoordinering mellan fabrik och återförsäljare.
– Vi har också centralt lager här i Karlstad. Här finns omkring 700 reservdelar och dessutom kjättingtelfrar och lättraverssystem för omgående leverans.
– På de lätta bitarna kan vi alltså vara snabba med leveranserna i Sverige. Tyngre saker, som traverser, svängkranar, portalkranar och lintelfrar måste vi ta hem från Tyskland.
Tony Wittgren främsta roll är att ansvara för samarbetet med återförsäljarna så det fungerar väl och också vara en länk mellan återförsäljarna och det tyska huvudkontoret.
I Karlstad jobbar fem personer, men räknar man med återförsäljarna som är spridda över landet rör det sig om omkring 130 personer. Tillsammans omsätter ABUS Sverige-gruppen i runda tal omkring 350 miljoner kronor årligen.

– Det innebär ju att det är mycket pengar i omlopp, men trots att det flödar genom många juridiska enheter ska det synkroniseras.
När det gäller försäljning av ABUS produkter har teamet i Karlstad mindre direktkontakt med kunderna på daglig baisis. Härifrån sker ingen försäljning till slutkund.
– Däremot bedriver vi kursverksamhet här mot slutkunder, berättar Tony Wittgren. Det rör sig om produkutbildning i grundläggande kännedom.
– För ABUS Sverige-gruppen har vi också djupare utbildningsverksamhet för tekniker som måste ha specialistkunskaper. Dessutom har vi säljutbildning som jag håller i för våra återförsäljare.

Växande verksamhet

Tony Wittgren har alltså varit på ABUS Kransystem i drygt 20 år. Under den tiden har det naturligtvis hänt en del.
Företaget har utvecklats och befäst sin ställning på marknaden som en av de absolut största spelarna inom traverser, svängkranar och kättingtelfrar för verkstadsindustrin.
– Vår marknadsandel har vuxit ordentligt sedan 1998. På det sättet har det varit en väldigt trevlig resa, säger Tony. Vi har samtidigt blivit väldigt mycket starkare på service under de här 20 åren.

– Eftermarknaden har också utvecklats och väldigt mycket. Kravbilden har förändrats. Förr kunde i princip den som kom förbi få laga... Idag ställs större krav på att den som ger sig upp i en kran ska ha nödvändig kännedom, vara sakkunnig och ska vara utbildad på traversen. Ungefär samma utveckling som bilbranschen. Hur många kvartersverkstäder finns kvar idag jämfört med för 30 år sen..? Det krävs kunskap för att serva en travers på ett säkert sätt.
– Och medvetenheten kring det här ökar också runtom i landet.

Uppkopplade kranar

Traverser, svängkranar och andra lyftredskap tillhör industrins basvaror. De är nödvändiga för alla verksamheter inom industrin och finns följaktligen överallt. En hel del av dessa är blå och gula, färger som indikerar att det handlar om produkter från ABUS Kransystem.
– Traverser upp till tio ton är nog det vi säljer mest av, säger Wittgren. Svängkranar och lösa kättingtelfrar är också stora produkter.
Även om lyftanordningar av den här typen i grunden vid det här laget är mogna till sin konstruktion och funktion, pågår naturligtvis en ständig utveckling av koncepten. Och även på det här området innebär digitaliseringen ytterligare utvecklingsmöjligheter.

– Styrsystemet ABUControl är det första steget i att göra produkterna mer lättillgängliga och lättbegripliga, säger Tony Wittgren. Med mjukvaran KranOS får man möjlighet att logga in på telfern och läsa ut driftdata och göra grundläggande felsökning från marken innan man ger sig upp på traversen.
Systemet sparar tid och ger förbättrade möjligheter att samla data och förebygga underhåll samtidigt som det ökar säkerheten för användaren.
– Vi lanserade nyligen en ny lintelfer som, förutom att ha ett ramschassi som är bultat istället för svetsat vilket gör den mer följsam och slitstark, har ABUControl inbyggt från början.
Utvecklingen går alltså framåt på lyftområdet och modern intelligent teknik är i högsta grad applicerbar här. Intresset för den här typen av lösningar ökar också bland kunderna.

Utvecklas i samförstånd

Tony Wittgren har alltså snart varit vd för ABUS Kransystem i ett decennium och under hans tid vid styret har företaget utvecklats och vuxit, tagit marknadsandelar och befäst sin framskjutna position på den svenska marknaden.
Lyckas man med det genom att driva sin organisation hårt och peka med hela handen, eller har Tony Wittgren ett annat recept?
– Jag är nog inte en sån som pekar med hela handen, säger han. Jag tror mer på att man kan utvecklas genom samförstånd. Det ligger i min natur och känns ganska självklart när man har en grupp återförsäljare som ska synkas ihop.

Att bli vd gav Tony en helt ny roll och innebar också en ny slags rörelsefrihet.
– Den stora skillnaden från tidigare var att man på ett mer handfast sätt kunde förankra sin egen strategi, istället för att gå via någon som skulle gå till en tredje part. Jag fick ett bättre genomslag och en smidigare kommunikation med ABUS i Tyskland och våra auktoriserade återförsäljare CARLHAG och JJ Gruppen.

När Tony Wittgren lämnar jobbet på eftermiddagarna åker han hem till gården med hundar och galopphästar. Men han sätter sig hellre på fyrhjulingen än på hästryggen. Gårdsarbete har blivit en nödvändig hobby och fritidssyssla han trivs med.




  • Apr 8, 2020

    Clemondo tecknar miljonkontrakt

    Affärer Den svenska kemikoncernen har redan ökat produktionstakten. Svensktillverkat innebär bland annat leveranssäkerhet, menar kunden.
    82
Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT

  • Teknik

    5th Axis sätter en ny standard för 5-axlig bearbetning

    För tre år sedan introducerade Partille Tool ett helt nytt fabrikat på den svenska marknaden, amerikanska 5th Axis. Nu släpps flera nyheter inom uppspänning som hjälper till att öka produktivitet och lönsamhet.
    37