Bild: Railcare.

Feb 18, 2019

Världens största batteridrivna spårfordon ska byggas i Skelleftehamn


Det är Railcare som tillverkar ett utsläppsfritt arbetsfordon, men även Epiroc, ABB och Northvolt har varit med på tåget.

Järnvägsspecialisten Railcare planerar att tillverka en utsläppsfri batteridriven MPV, Multi Purpose Vehicle, som är ett arbetsfordon med mångsidigt användningsområde inom järnvägsunderhåll. Fordonet är utrustat med egendrift, vakuumpumpar, hydraulik, manöverhytter så att fordonet kan nyttjas som ett batteridrivet komplement till Railcares vakuumsugare, snösmältare samt fungera som dragfordon för exempelvis makadamvagnar under spårarbete.

Railcare har samarbetat med gruvutrust­ningsbolaget Epiroc i utvecklingen av världens största batteridrivna spårfordon. En prototyp kommer att byggas och testas under 2019 i Railcares verkstad i Skelleftehamn, med beräknad leverans under andra hälften av året.

För några månader sedan lanserade Epiroc flera elektriska versioner av sina gruvfordon. Epirocs kunnande och utvecklingsplattform samt ABB:s och Northvolts marknadsledande batteri­teknologi är viktiga delar i Railcares arbete för att få världens första – och största – batteridrivna version av vakuumteknik på järnvägsspåret.

”Vi fortsätter ha hög nivå på våra innovationer och är stolta över resultatet i vårt samarbete med Epiroc”, säger Daniel Öholm, CEO på Railcare Group AB. ”Vi kommer att använda deras skalbara plattform för batteriteknologi när vi lanserar vår första batteridrivna MPV. Många av våra uppdrag är för underjordsarbete, med höga krav på säkerhet och arbetsmiljö, såväl som hög effektivitet. Vi ser stor potential för utsläppsfria arbetsfordon i våra befintliga marknader och även möjligheter att få uppdrag från nya kundkategorier.”

”Vi är glada för samarbetet med Railcare, för Epiroc är det ett naturligt steg att arbeta gemensamt runt den teknologi vi tagit fram för våra underjordsgruvmaskiner”, säger Helena Hedblom, Epirocs Gruv- och Infrastrukturchef. ”Att samarbeta med framåtsträvande bolag runt batteritekniken är viktigt för att öka volymer och sänka kostnader. Detta kommer att öka takten på elektrifieringsprocessen.”

Vakuumtekniken introducerades 1992 och har idag en betydande andel av den svenska och brittiska marknaden för ballastbyten. Fram till idag har Railcare tillverkat drygt femtio dieseldrivna Railvac-maskiner som används för att utföra olika typer av spårunderhåll på järnvägen, såsom ballastbyten, slipersbyte, dräneringar, friläggning av kabel.

ABB




Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT