Candela Seven. Foto: Candela.

Mar 26, 2021

Svenska båttillverkaren gör drömrekrytering


Meddelar även att man satsar på världens första elektriska bärplansfartyg för pendeltrafik i Stockholm.

Det händer mycket hos elbåtstillverkaren Candela baserad på Lidingö, Stockholm. Företaget gör en riktig drömrekrytering och blir med Region Stockholm först i världen med elektriskt bärplansfartyg i testtrafik.

Hydrodynamikexpert till teamet

Det är den franska hydrodynamiksexperten Michel Kermarec som rekryterats till att leda hydrodynamikgruppen Candela. Kermarec är en av världens främsta experter på hydrodynamik med 29 års erfarenhet av att designa båtar för Americas cup-lag. 

-Vi är glada att ha honom ombord när vi går in i nästa tillväxtfas, säger Gustav Hasselskog, Candelas grundare och VD.

Samma teknik som fick American Magics ”Patriot” att flyga över havsytan med 50 knop, används av det svenska teknikföretaget för att minimera friktionen och öka räckvidden för deras första elektriska produktionsbåt, Candela Seven. Den har en räckvidd på 50 sjömil vid 20 knop - tre gånger längre uthållighet än någon annan elektrisk motorbåt innan den. 

-Candela Sevens framgång har ett löfte om att kraftbåtar med fossila bränslen så småningom kan fasas ut till förmån för helelektriska hantverk, säger Michel Kermarec.

Michel Kermarec.

Världens första elektriska bärplansfartyg blir pendelbåt i Stockholm

Candela meddelar även att år 2023 planerar Region Stockholm ta världens första elektriska bärplansskepp i testtrafik.

Den 12 meter långa pendelbåten Candela P-30, som drar 80 procent mindre energi än dagens dieselfärjor, har en kapacitet på 30 personer och en räckvidd på 60 sjömil i 23 knop. Toppfarten är 30 knop, vilket gör det till världens snabbaste elektriska skepp. Sjösättning sker fjärde kvartalet 2022, varefter fartyget ska gå i sex månaders testtrafik hos tillverkaren.

Stockholm och Sverige blir därmed först i världen att testa den nya fartygstypen i linjetrafik. Om projektet går som beräknat är passagerarna sedan välkomna ombord i reguljär linjetrafik på världens första elektriska bärplansfartyg.

Candela P-30.

Att elektrifiera snabbgående fartyg har hittills varit svårt, då konventionella skrov kräver mer energi än vad dagens batterier innehåller. Räckvidden blir för kort och farten för låg.

Candela använder bärplan, en slags undervattensvingar, som lyfter upp skrovet ovanför vattnet och minskar energiförbrukningen med 80 procent jämfört med konventionella fartyg. Det möjliggör för första gången elektriska fartyg som kan köra långt och snabbt och därmed ersätta dagens tonnage, även på skärgårdens längsta linjer.

-Vi är glada att stockholmarna blir först med att testa svensk teknik som vi tror kommer att revolutionera de sjöburna transporterna i världen. Jämfört med dagens fartyg kommer P-30 att vara mycket bekvämare och tystare att åka med, säger Gustav Hasselskog, VD för Candela.

Innovationsprojektet som omfattar 20 miljoner kronor finansieras av Trafikverkets FoI-portfölj för sjöfartsområdet med knappt 50% och bärplansfärjans tillverkare, Lidingö-företaget Candela Speed Boat AB, med cirka 50%.

Fakta Candela P-30

Buren av sina bärplan ska P-30 flyga tyst cirka en halvmeter ovanför vattenytan, driven av två högeffektiva pod-elmotorer. Fartyget varken rullar eller slår tack vare bärplanen som justeras i realtid med hjälp av mycket snabba beräkningar i fartygets Flight controller. Sensorer ombord känner av vågor framför farkosten så att bärplanen kan ställas in för mjuk och lugn gång.

Bakgrund pendeltrafiken Stockholm

Bakgrunden till P-30 är att Stockholmregionens kollektivtrafik på vatten idag står för en liten andel av det totala kollektivtrafikresandet, men en stor del av de totala utsläppen. Utsläppen från snabba fartyg som Cinderella och Viberö är cirka 13 gånger högre per personkilometer än för en buss. Svallen från dagens passagerarfartyg orsakar också omfattande stranderosion.

Per personkilometer förbrukar P-30 lika mycket energi som en hybridbuss, och gör inga svall. Förhoppningen är att P-30 kan ge upphov till en ny sorts emissionsfri typ av kollektivtrafik i städer.




  • May 7, 2021

    Streama film i Polestar 2

    Reportage Elbilstillverkaren satsar på streaming, Spotify och din egen smartphone som bilnyckel.
    56
Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT