Modigs nya anläggning i Kalmar. Fr.v. David Modig, Kevin Matthies och Kieth Lopez

Nu är det klippt för Modigs nya anläggning i Kalmar. Fr.v. David Modig, Kevin Matthies och Kieth Lopez. Foto: Svensk Verkstad/Mikael Harrison.

May 14, 2019

Största kunden invigde nya Modig Machine Tool i Kalmar


I fabriken i Kansas, står inte mindre än 60 maskiner från Virserumsföretaget, i en hall som av uppenbara anledningar fått namnet ’Modig-hallen’.


-En tredjedel av alla produkter vi producerar varje dag är tillverkade i maskiner från Modig Machine Tool.

Kevin Matthies, Senior Vice President Global Fabrication på Spirit Aerosystems (tidigare Boeing), betraktar Virserumföretagets maskiner som de bästa i världen och var därför stolt över att få klippa bandet till Modigs nya tillverkningsanläggning och huvudkontor i Kalmar häromveckan.

-Utbyggnaden av 15 000 kvadratmeter i Kalmar är en förutsättning för vår fortsatta utveckling och för att klara målet att fördubbla vår produktion, säger David Modig, CEO Modig Machine Tool, till Svensk Verkstad.

Spirit Aerosystems är en av världens största tillverkare av flygplanskroppar, framdrivningssystem och flygplansvingar och tillverkar flera flygplans- och helikoptermodeller till både civilt och militärt flyg, och är T1-leverantör till Boeing, Airbus och andra stora OEM-företag.

-Spirit är vår i särklass största kund, säger David Modig, som vid invigningen hade sällskap av både Kevin Matthies, Keith Lopez, chef för Modigs verksamhet i USA och fadern och förre vd:n för företaget, Percy Modig.

Kevin Matthies tillsammans med Percy Modig.

Det är inte en slump att Spirit Aerosystems har blivit en stor kund hos Modig och varit det ända sedan 1992. I fabriken i Wichita, Kansas, står inte mindre än 60 maskiner från Virserums-företaget, i en hall som av uppenbara anledningar fått namnet ’Modig-hallen’. I Wichita har en stor del av USA:s flygindustri varit koncentrerad och staden har för flygindustrin varit vad Detroit varit för bilindustrin, och har kallats The Air Capital of The World.

-En viktig anledning till att vi skattar Modig så högt är att de alltid har varit en av våra mest innovativa maskinbyggare med unika kunskaper och när vi har svåra problem är det Modig vi kontaktar för att få dem lösta, säger Kevin Matthies. Modigs maskiner är unika, inte bara ur ett tekniskt perspektiv utan också deras förmåga att snabbt och exakt bearbeta material. Vi har en rad unika Modig-maskiner i vår fabrik och är glada över att den första maskinen som lämnar Modigs nya anläggning i Kalmar levereras till oss.

Det är en maskin av det här slaget som blir den första att lämna anläggningen i Kalmar för att skeppas till Spirit Aerosystems. Den har utvecklats i nära samarbete med världens största flygplanstillverkare.

-Människorna på Modig Machine Tool är lätta och smidiga att samarbeta med, de är uppfinningsrika och möter alltid våra önskemål med innovativa lösningar.

Modig lämnar alltså delvis Virserum för Kalmar. Här har man nu byggt den första tredjedelen av den planerade utbyggnaden, med en huskropp om 5 000 kvadratmeter. Ytterligare två lika stora hus ska byggas, den ena är redan på gång.

Det första av tre. Ytterligare två huskroppar i den här storleken kommer inom kort att växa upp till höger.

-Vi behåller en del av verksamheten i Virserum, bland annat lager och viss montering. All slutmontering och huvuddelen av tillverkningen kommer dock att ske i Kalmar. Här har vi också vårt huvudkontor och det är här vi möter våra kunder, berättar David Modig. Vi har helt enkelt vuxit ur våra lokaler i Virserum. Logistiskt ligger också Kalmar bättre till.

-Dessutom är det lättare att hitta rätt folk här, tillägger Percy Modig som i slutet av 80-talet ledde företaget och blev först i världen med att ta fram de höghastighetsbearbetningsmaskiner som idag är företagets signum.

Invigningen av det nya huvudkontoret och en del av de nya tillverkningslokalerna skedde inofficiellt häromveckan och utgjorde startskottet för Modigs Kalmar-era. Modigs växer och planerar att fördubbla produktionen i samband med att hela anläggningen om 15 000 kvadratmeter står klart inom ett par år. Och det är inte allt. Modigs växer även i USA:

-Vi har köpt en gammal fin byggnad i en historisk del av Wichita som vi just nu bygger om till ett showroom, berättar Keith Lopez, som alltså är chef för Virserum-företagets verksamhet i USA.

-Det blir det amerikanska huvudkontoret och omfattar 10 000 kvadratfot (omkring 1 000 kvadratmeter). Där får vi bättre möjligheter att träffa våra kunder, visa och demonstrera maskinerna. Det blir ett stort steg för oss eftersom vi idag saknar såna möjligheter.

Modig Machine Tool lägger alltså i en högre växel och inom några år räknar man med att fördubbla produktionen från 25 till 50 maskiner årligen och omsättningen som idag är 500 miljoner kommer att närma sig miljarden…






Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT

  • 17137_NORD-NORDAC-PRO-SK-500P-converter Teknik

    Ny frekvensomriktare från NORD

    Med NORDAC PRO SK 500P lanserar NORD DRIVESYSTEMS en serie frekvensomriktare med senaste komponentteknik och ultimata nivåer av funktionalitet, konnektivitet och modularitet. Omriktarna har ett imponerande antal gränssnitt för kommunikation och fältbussar, innovativa egenskaper liksom ett antal expansionsmöjligheter så att de lätt kan integreras i alla typer av automationsarkitektur.
    9
  • Förbättrade prestanda med Silent Tools™ Teknik

    Vibrationsdämpade CoroBore® 825 förbättrar säkerhet och produktivitet

    Specialisten på skärverktyg och verktygssystem Sandvik Coromant lanserar en ny generation CoroBore® 825 vibrationsdämpade finuppborrningsverktyg. Systemet använder Silent Tools™-teknik, med dämpkroppar som är dimesionerade specifikt för att passa alla adapterstorlekar i sortimentet och ge användaren maximala prestanda.
    12
  • Bosch kopplar batteriladdaren till molnet. Teknik

    Bosch förlänger livet på batterier i elfordon med molnlösning

    Battericeller åldras snabbare beroende på livsföring precis som cellerna i människokroppen. Bosch har nu utvecklat en molntjänst som kompletterar det traditionella batterihanteringssystemet i elfordon där laddningsdata från ett flertal elfordon i realtid kan nyttjas för både effektivare och skonsammare laddning.
    15