Foto: Hugo Leijon/SSAB.

Jun 20, 2017

Siktar på nytt fartrekord i Gotland Runt med en superköl i SSAB-stål


Finlandssvensken Ludde Ingvall siktar på nytt rekord med sin super maxi racer. På söndagen visades kölen upp för första och enda gången i Sverige i Oxelösund.

SSAB växer inom segmentet höghållfast tjock plåt och med ny forskning och utveckling har Strenx performance steel flyttat fram positionerna. Med ett nytt dimensionsomfång upp till 120 mm, är stålet ett av de mest slagtåliga, sega och flexibla i SSABs produktsortiment. Ett stålval som används i finlandssvenske seglaren Ludde Ingvall, super maxi racer, den över 30 meter långa tävlingsbåten CQS. 

För 20 år sedan satte Ludde Ingvall det nu gällande fartrekordet i ÅF Offshore Race (f.d. Gotland Runt). Det rekordet tänker han slå i sommar med sin super maxi racer - med köl tillverkad i SSAB Strenx.

-Vår ambition är att vara bland de världsledande inom höghållfast tjock plåt och med Strenx 1100 tar vi ett stort kliv framåt. Genom fokuseringen har vi nått hållfasthet på tjock plåt som vi inte trodde var möjligt för några år sedan, säger Lars Johansson försäljningsansvarig SSAB Special Steels.

Idag finns Strenx performance steel 1100 MPa till försäljning i ett standardsortiment med tjocklekar upp till 40 mm. Tjock höghållfast grovplåt över 100 mm, är bland det svåraste att producera. Genom forskning och utveckling kan SSAB i Oxelösund ta fram Strenx 1100 i tjocklek upp till 120 mm.

-Utmaningen i ett nästa steg blir är att utveckla produktionsprocesser i industriell skala för ett så pass avancerat stål, förklarar Lars Johansson.

Som en del av utvecklingen tillverkades en cirka 5,5 meter lång köl med en 7500 kilos bulb till skepparen Ludde Ingvall med sin 30 meter långa super maxi racer CQS. En köl som minskar strömningsmotståndet och maximerar farten. Strenx 1100 i tjockleken 120 mm kunde motsvara de tuffa kraven på hållfasthet genom att samtidigt vara superstarkt och segt.

Kölen visades upp för första och enda gången i Sverige på söndagen då den lyftes upp i en specialbyggd vagga under sitt unika 24-timmarsstopp i Oxelösund.

Se intervju med Lars Johansson och Ludde Ingvall:

Ludde Ingvalls super maxi racer kommer därefter att visas på Skeppsholmen i Stockholm från torsdag 29 juni till starten av ÅF Offshore Race (f.d. Gotland Runt)  på söndag 2 juli, skriver Tidningen Båtliv. Sedan siktar han alltså på seger i ÅF Offshore Race i början av juli.

Att han kommer att vara först över mållinjen (line honor) bör vara ställt utom allt rimligt tvivel, skriver Båtliv. Det finns ingen båt i startfältet som kan konkurrera med CQS i fart.

Båten är byggd som en stor skärgårdskryssare, dvs med ett långt och relativt smalt skrov. För att göra den stabilare har den undervattenfoils (vingar) som lyfter båten, dock inte lika mycket som de katamaraner vi sett i Americas Cup som mer eller mindre flyger fram. Förutom undervattensvingar har båten svängköl och man har utvecklat riggen. Båten har också nyligen förlängts cirka åtta fot.

– När vi har en lutning på 12–15 grader så innebär det minimal båtyta i vattnet och då kan vi få problem med stabiliteten. Det är här vingen kommer in i bilden, säger Ludde.




  • Sep 23, 2019

    Volvo och Högskolan utbildar framtidens ledare

    Arbetsliv Sedan 2017 samarbetar Volvo med Högskolan i Skövde kring en uppdragsutbildning för att vidareutbilda ledare och i våras avslutade de första Volvostudenterna sina studier. 
    10
  • Sep 23, 2019

    "Nej till ett no-deal Brexit"

    Nyheter Europas ledande fordonsrepresentanter varnar nu i ett gemensamt uttalande för katastrofala konsekvenser av en "no deal" Brexit.
    395
  • Sep 23, 2019

    Hammerglass expanderar

    Nyheter Etablerar dotterbolag och rekryterar. Plockar affärsansvarig från Thyssenkrupp.
    98
Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT

  • Gemek Reportage

    Verkstadstrion startar eget

    Med automation och robotlösningar som huvudinriktning startar de om verkstaden i Ljusdal och jobben har redan börjat redan trilla in.
    518