Per Edelönn försäljningsingenjör på SKF Lubrication Competence Center.

Per Edelönn försäljningsingenjör på SKF Lubrication Competence Center. Foto: SKF.

Oct 9, 2019

SKF löser gnissel i Göteborg


Med den automatiserade lösningen har gnisslet från spårvagnarna kunnat minskas med 80 procent.

Spårvagnarna är en viktig del av Göteborg, som omfattas av 16 mil spårvagnsspår. Men längs vissa kurvor har de boende upplevt gnisslet som störande. Göteborgs Trafikkontor och SKF har därför sedan 2015 jobbat med att åtgärda problemet.  

Genom att installera automatiska smörjsystem från SKF, både i vissa särskilt utsatta kurvor likväl som på vissa spårvagnar, appliceras en liten mängd friktionsmedel ut vid rätt tillfälle för att reducera gnisslet.  

–På detta sätt kan vi på ett kontrollerat och hållbart sätt applicera rätt mängd när det behövs, säger Per Edelönn försäljningsingenjör på SKF.

Med hjälp av de automatiska smörjsystemen som installerats längs spåren och ombord på vagnarna har gnisslet minskat med upp till  80 procent.

–Nu åker spårvagnarna tystare i stan, säger Per Edelönn försäljningsingenjör på SKF Lubrication Competence Center.

Dessutom övervakas funktionen via mikrofoner och sensorer som automatiskt följs upp av SKF:s onlinesytem för tillståndskontroll och skickar signaler till företagets analyscenter i Göteborg samt Göteborgs Trafikkontor.

Genom omfattande mätningar i stan har larmgränser identifierats för oljud och vibrationer. Ett larm innebär en oljudsnivå som upplevs som störande bland de boende.

– Från genomförda tester kan vi konstatera att vi lyckats få ner antal larm med upp till 80 procent, säger Per Edelönn.

Fakta om SKFs olika lösningar på spårvagnarna:

SKF Easy Rail airless: ett ombordsystem på spårvagnarna som ser till att rätt mängd friktionsmedel appliceras vid rätt tillfälle. SKF Lincolns stationära system som placeras ut i problemområden/kurvor. Tillståndskontroll i form av SKF Multilog IMx-8 med mikrofon och vibrationssensorer. Servicekontrakt som inkluderar bland annat montage, kontroll och påfyllnad av friktionsmedel.

SKF



Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT

  • Reportage

    Familjen Schmidt som i skärande bearbetning

    När Reinar var 7 år svarvade han häftstift medan brodern Erik, 5 år, matade stången från hallen. Idag arbetar tre generationer i familjeföretaget där gängverktyg alltid har varit huvudprodukten.
    346
  • John Ericson MAF Reportage

    Säljaren som blev vd

    Redan som nybakad ingenjör fick han anställning som säljare på maskinhandelsföretaget. Idag är han vd och sätter upp riktlinjerna, men han är inte den som detaljstyr.
    428

  • Teknik

    Nya ATOS 5 Airfoil

    GOM har tagit fram en ny sensor med kort mätavstånd vilket passar bra till bland annat mätning av blad och liknande detaljer.
    14
  • Teknik

    Laserrök - ett hälsofarligt ämne

    Lasermärkning, lasergravering, lasersvetsning med flera är tekniker som vi alla känner till, men hur många av oss känner till att laserröken är ett hälsofarligt ämne?
    29