ABB -Wasaline.

Sep 14, 2020

Sjösättningen av Wasalines nya passagerarfärja stärker ABB


Stärker positionen på färjemarknaden för ABB:s elektriska framdrivningssystem Azipod®.

Installationen av Azipod® framdrivningssystem tog endast en vecka och säkerställer en hållbar och miljövänlig drift av Wasalines nya passagerarfärja Aurora Botnia, samtidigt som en tidsbesparing på upp till fyra dagar per år kan uppnås med hjälp av dess operativa effektivitet.

Den nya färjan sjösattes av det finska varvet Rauma Marine Constructions och kommer att trafikeras av Wasaline på en av världens nordligaste passagerarfärjelinjer mellan Vasa och Umeå. Aurora Botnia tas i bruk 2021 och har en transportkapacitet på 800 passagerare och upp till 1500 längdmeter för lastbilar och bilar. Under högsäsong gör fartyget två rundresor per dag mellan städerna.

Den 150 meter långa passagerarfärjan anses vara en av de mest miljövänliga färjorna i världen och är utrustad med ett isförstärkt Azipod® framdrivningssystem som garanterar en effektiv och hållbar drift under alla förhållanden. 

”Vi valde ABB:s Azipod® elektriska framdrivningssystem av flera orsaker”, säger Peter Ståhlberg, VD för Wasaline. ”En överlägsen manövrerbarhet sparar tid och förbättrar produktiviteten vilket möjliggör att vi kan upprätthålla en fast tidtabell. Vi beräknade en uppskattad tidsbesparing på upp till fyra dagar per år, vilket var övertygande. Systemet sparar också utrymme ombord och förenklar konstruktionen av fartygets skrov. ABB:s utbildnings- och supporttjänster i Finland gav oss också ett mervärde.”

Det innovativa elektriska framdrivningssystemet Azipod® levererades till varvet i Raumo färdigkonstruerad och redo för omedelbar installation ombord. Varvet installerade systemet under övervakning av de lokala projektspecialisterna från ABB Marine & Ports enligt tidsplan, och i enlighet med varvet samt ägarens och klassificeringssällskapets godkännande.

Johanna Kaijo, Rauma Marine Constructions projektledare, säger att en enkel installation är en betydlig fördel. ”Vi installerade Azipod®-enheterna på endast en vecka. För oss som varv innebär detta en betydande flexibilitet som hjälper oss att optimera tid och resurser i projektet”, säger hon. ”De färdiga enheterna underlättar byggandet av fartyget – installationen handlade bokstavligen om att ansluta enheterna till fartygets skrov.”

Det nya fartyget kommer att drivas på flytande naturgas (LNG) som produceras lokalt i Finland och kommer att dra nytta av större miljö- och energieffektivitetsvinster tack vare valet av ABB Azipod® framdrivningssystem med permanentmagnetmotorteknik. Konstruerad för att uppfylla PC6 polarklassregler, kan fartygets två 5,8 MW Azipod®-enheter som är monterade under fartygets skrov rotera 360 grader runt sin vertikala axel, vilket därmed förbättrar manövrerbarheten. Förutom att Azipod®-systemet kan sänka bränsleförbrukningen upp till 20 procent, förbättrar Azipod®-tekniken också komforten för passagerare och besättning i och med den tystgående och vibrationsfria driften.

“Azipod® framdrivningssystem är en beprövad, hållbar och effektiv lösning för passagerarfärjor”, sa Juha Koskela VD för ABB Marine & Ports. ”Vi är mycket glada över att Wasaline har valt vår ledande teknik för detta stora projekt i Östersjön. Denna leverans bekräftar vår position som den ledande producenten av framdrivningssystem för passagerarfartyg.”

abb



Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT