Mercedes EQS

EQS beräknas få svensk säljstart i juni 2021. De första bilarna kommer hit i augusti. Foto: Mercedes.

Apr 28, 2021

Nya ellyxbilen där händerna inte behöver hålla i ratten


Utrustad med senaste tekniken och med en räckvidd på 77 mil - svensk säljstart i juni.

Mercedes-Benz S-Klass räknas allmänt som en av världens finaste lyxbilar. Nu får den konkurrens om titeln från sitt eget syskon – helt eldrivna EQS. Den första bilen på den helt nya elbilsplattformen från Mercedes-EQ och en bil med imponerande data: räckvidd på upp till 77 mil, laddkapacitet på upp till 200 kW och upp till 500 hk (385 kW) effekt.

Räckvidden och upp till 200 kW laddning med DC placerar den direkt i en klass för sig. Den är en lyxbil som är eldriven, med det allra senaste vad gäller tekniska landvinningar.

Kör och parkerar själv

Till exempel kan den fås med Drive Pilot, där radar och stereokamera från Veoneer gör det möjligt att låta bilen ta hand om körningen helt själv i tät trafik i upp till 60 km/tim. Inledningsvis på utvalda sträckor i Tyskland. 

Bilen har också det helt nya systemet för automatisk parkering – Intelligent Park Pilot. Det gör att på P-platser med motsvarande teknik så är det bara att lämna bilen på en avsedd plats sedan kör den själv iväg och parkerar. När den ska hämtas skickar du bara ett meddelande och bilen kör till den förutbestämda platsen på den tid du har bestämt.

Drive Pilot-systemet innehåller autotechföretaget Veoneers fjärde generation stereokamerasystem med fullt integrerad hårdvara och perceptionsmjukvara för att klara de utmaningar som uppkommer vid bilkörning med hög automatiseringsgrad.

"EQS Drive Pilot är ett exempel på ’collaborative driving’, där bilen i vissa fall kan sköta bilkörningen, även om föraren måste vara beredd att ta tillbaka ratten." Så beskrivs Drive Pilot-tekniken av Veoneer.

-Veoneer är stolta över att leverera viktig teknik inom aktiv säkerhet till den banbrytande Mercedes EQS. Att vara med på världens mest avancerade bilar är en viktig del i vår utveckling när vi bygger vidare på Veoneers position som världsledare inom teknik för aktiv säkerhet, ADAS och autonom körning, säger Matthias Bieler Executive Vice President, Business Units Europe.

En gigantisk skärm över hela bilen

EQS är formgiven med passagerarna i centrum. Komforten är i S-Klass nivå och har mycket gemensamt med senaste versionen av märkets klassiska flaggskepp. Dock har EQS en helt ny typ av instrumentering – MBUX Hyperscreen. En gigantisk skärm som går tvärs över hela bilen och har en separat display för passageraren. För att inte föraren ska kunna distraheras av denna så känner bilen av förarens blick och dimmar den delen av skärmen om föraren tittar mot den.

Ny elbilsteknik

EQS är den första bilen som byggts på den nya modulära elbilsarkitekturen från Mercedes-EQ för bilar i den större mellanklassen och uppåt. Här märks också en helt ny generation batterier med markant högre energitäthet. Totalt kan EQS batteri laddas med 107,8 kWh användbar energi och koboltinnehållet har sänkts till bara ca 10 %. Batterierna styrs också av en helt ny egenutvecklad mjukvara som uppdateras automatiskt i bilen när nya versioner släpps.

Med en laddkapacitet på hela 200 kW (DC) tar det bara en dryg halvtimme att ladda batteriet. Och på bara 15 minuter går det att få energi för ca 30 mils körning.

Med vanlig laddbox (AC) är kapaciteten upp till 22 kW, vilket ger 10-100 % laddning på drygt fem timmar. En timme hemmaladdning ger mer än 10 mil körning.

En viktig del i räckvidden är bromskraftåtervinningen som tagits till en helt ny nivå och kan ge hela 290 kW som mest. ECO Assist ser till att den alltid används när det är lämpligt som till exempel när systemet känner av bilar som saktar av framför fordonet.

Liksom Mercedes-Benz andra laddbara bilar kan EQS kopplas ihop med Mercedes Me Charge vilket ger tillgång till fler än 200.000 laddpunkter i Europa på ett enda abonnemang. Bilen har också navigation som tar med lämpliga laddplatser i beräkningarna och dessutom anger vad det kommer att kosta att ladda på dessa.

Två modeller

Från start kommer EQS i två utföranden: Bakhjulsdrivna EQS 450+ på 328 hk (245 kW) och 568 Nm som gör 0 - 100 på 6,2 sekunder. Samt fyrhjulsdrivna EQS 580 4MATIC som ger hela 500 hästar (385 kW) och 855 Nm. 0 - 100 går på 4,3 sekunder. En prestandamodell på hela 730 hk (560 kW) planeras redan.

Bilen fås också med Digital Light. En helt ny typ av strålkastare som fördelar ljuset med hjälp av 2,6 miljoner micro-speglar. Resultatet är att strålkastarna till och med kan projicera bilder i vägbanan.

En annan detalj är dörrhandtagen som i vanliga fall är helt infällda i dörrarna. När föraren närmar sig fälls de ut automatiskt. Dörrarna går också att öppna och stänga elektriskt – både från bilen och mobilen.




Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT