Oct 27, 2020

Silverbalken gick till Guldbroansvarige


I söndags invigdes den omtalade Guldbron i Nya Slussenprojektet. Några dagar innan prisades Markus Glaas, teknisk chef för stålbroprojektet.


 
I söndags invigdes den 3 400 ton tunga och 140 meter långa guldbron vid Slussen i centrala Stockholm av H.M Konungen och H.K.H. Kronprinsessan. På grund av corona var invigningen inte tillgänglig för allmänheten på plats, men Stockholms Stad bjöd in till en digital invigning. Bron öppnades för trafik måndagen den 26 oktober kl 05:00.

Se invigningen här.

Bron är designad av brittiska Foster + Partners och tillverkad av kinesiska CRSBG, som är en av världens största brotillverkare. Markus Glass, teknisk chef för stålbroar på Skanska och ansvarig för nya Slussbron, prisas för projektet. I förra veckan fick han motta Silverbalken, Stålbyggnadsinstitutets utmärkelse för speciellt framträdande insatser för stålbyggandets utveckling.

– Stort, och ärorikt förstås. Jag har varit på många Stålbyggnadsdagar och sett vilka som har fått priset. Nu får jag stå här på Slussbron och ta emot priset också, det känns härligt, säger Markus Glaas om utmärkelsen.

Markus är civilingenjör inom väg- och vattenbyggnad med examen från Luleå tekniska universitet 1999. Han började sin karriär som projektledare vid Skanska stålteknik där han arbetade med stommar, broar och industriapplikationer. Markus fortsatte sedan med mer avancerade och tyngre stålkonstruktioner och broar inom Normek, Harvator och Ruukki. Sedan 2013 är Markus gruppchef och projektchef för stålkonstruktioner inom Skanska med fokus på avancerade stålbroprojekt.

Tillverkningen av den avancerade Slussbron innebar flera resor till Kina för Markus för att bland annat kontrollera att den 3500 ton tunga stålbron följde det svenska regelverket.

Prismotiveringen lyder:

"Markus Glaas tilldelas Silverbalken 2020 för att han under sin tjugoåriga karriär säkerställt att de mest avancerade stålbrokonstruktionerna i Sverige tillverkats och anlagts kvalitetssäkert och precist. Markus har redan varit delaktig i flera framstående och prisade projekt. Några exempel förutom Slussbron är gamla Årstabron, motorvägsbroarna vid Rotebro, järnvägsbroarna vid Tomteboda samt stålbron vid Stockholms stadshus. När såväl stora som små stålbroprojekt kräver speciella kunskaper och erfarenheter är det ofta Markus som får uppdraget. Som en av de yngsta vinnarna av Silverbalken genom tiderna visar han att tillväxten av unga och duktiga brobyggare i Sverige är god. Det är med stor glädje som Stålbyggnadsinstitutet tilldelar 2020 års Silverbalk till Markus Glaas."

Om Guldbron över Slussen

En stålbro som är 140 meter lång, 45 meter bred, med en varierande höjd på en till sju meter och som väger omkring 3400 ton. Broentreprenaden är en totalentreprenad (Skanska), vilket betyder att den bland annat omfattar planering, projektering, tillverkning, leverans samt montage av bro på brostöd. Bron är designad av Foster + Partners, en global arkitektbyrå med bas i Storbritannien, som också har ritat en mängd spektakulära byggnader runt hela världen. I Sverige har de tidigare ritat nya Årstabron i Stockholm. Brons pilformade silhuett kommer sig av nivåskillnaderna mellan Södermalm och Gamla Stan. En ramp ner till Stadsgårdsleden ska också få plats i brons södra ända. Bron kommer att ligga lågt. Det innebär att den riskerar att utsättas för brand, antingen från en båt i slusskanalen under bron, eller från fordon. Brons hållfasthet har därför behövt utformas och dimensioneras för brand. Den har dessutom ett räcke som inte är av standardtyp utan har utökad krocktålighet, och som har tagits fram speciellt för bron.

Den gyllene färgen är vald för att harmoniera med de guldgula nyanserna på husen i Gamla Stan, och med vattnets glitter.

Det som slutligen avgjorde val av leverantör var att den kinesiska tillverkaren CRSBG kunde tillverka och leverera bron i ett stycke inom den tidsram och med den kvalitet som Stockholms stad krävde.

I kvalificeringen ingick bland annat att verifiera att leverantörerna befanns acceptabla ur arbetsmiljösynpunkt redan innan anbudsprocessen påbörjades. Valet baserades sedan bland annat på att de har en modern produktionsanläggning anpassad efter storleken på konstruktionen, har bevisat bra kvalitet på tidigare levererade stålkonstruktioner och har relativt nya produktionsanläggningar bestyckade med modern produktionsutrustning med lyfthjälpmedel och grad av hög automation. Samtliga kinesiska leverantörer undersöktes noga på plats, och de reviderades bland annat avseende arbetsmiljö, etik och miljö. Till sist valdes CRSBG (China Railway Shanhaiguan Bridge Group) – en av de största brotillverkarna i världen – som leverantör av bron.

Produktionen skedde på två platser
I Shanhaiguan har man skurit plåtarna och automatsvetsat panelerna. I Zhongshan har sedan de olika delarna monterats, först till 72 sektioner, därefter till åtta segment som har målats fem gånger. Slutligen har hela den 140 meter långa och 45 meter breda bron monterats ihop. I Zhongshans hamn lyftes därefter hela bron till två pontoner med hjälp av två traverskranar som tar 2000 ton vardera. Pontonerna med bron flöts sedan in på ett nedsänkbart skepp, ett så kallat semi-submersible transport ship som sedan tagit hela bron över havet till Stockholm. Metoden att lasta av och på genom att sänka själva fartyget har utvecklats bla för offshoreindustrins behov av att transportera stora oljeplattformar. Den gör det möjligt att hantera mycket stora laster. Att bygga och transportera bron i ett stycke gav flera fördelar. Man slapp en omlastning av bron till en lanseringspråm i Stockholm, och kvaliteten blir högre när skarvningen av de olika delarna kan ske under optimala förhållanden skyddat i en verkstad.

Bron har en beräknad livslängd på minst 120 år, och dess transport har klimatkompenserats av ett FN-godkänt certifieringsorgan. 

(Källa: Skanska)

Om Silverbalken

Silverbalken är Stålbyggnadsinstitutets utmärkelse för speciellt framträdande insatser för stålbyggandets utveckling och delas i år ut för 46:e året i rad. Silverbalken är tillverkad i äkta silver av silversmeden Henrik Ingemansson, Atelier Borgila.

 




    Annons
  • På jakt efter säkra leveranskedjor

    Covid-19-pandemin har synliggjort hur känsliga de globala handelssystemen är för störningar. Så här kan snabb tillverkning av detaljer öka säkerheten i dina leveranskedjor.
    17
Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT

  • Teknik

    Ny gripper från OnRobot

    Robotgriparen 2FG7 är ett mycket bra alternativ för industrier som läkemedel och känslig elektronik.
    13