Semcon partner när VW ska elektrifiera i Brasilien
Det första fordonet som har utvecklats inom ramen för e-konsortiet är den eldrivna transportlastbilen e-Delivery från Volkswagen.
Utvecklingen av eldrivna fordon går allt snabbare. Det finns en stor potential när det gäller tunga fordon, men det innebär samtidigt en rad olika utmaningar att ta hänsyn till. I form av ett konsortium för e-mobilitet ingår Semcon i Brasilien nu ett samarbete med Volkswagen Caminhões e Ônibus för att som ett första steg utveckla den eldrivna transportlastbilen e-Delivery.
Foto: Volkswagen Caminhões e Ônibus.
– Vi på Semcon bidrar till ett bättre klimat genom de produkter och lösningar vi utvecklar för våra kunder. Det nya samarbetet är ytterligare ett exempel på hur vi kan göra skillnad – både för våra kunder och för miljön – genom att utnyttja vår tekniska expertis, säger Markus Granlund, vd för Semcon.
Konsortiet omfattar ett samarbete där Semcon fungerar som utvecklingspartner, med bland annat kunskaper inom elektrifiering, mekanik, produktutveckling och strukturella analyser. Semcon kommer att stötta VWCO Engineering med de huvudsakliga utvecklingsaktiviteterna såsom CAD, FESA, prototyper och tester.
Det första fordonet som har utvecklats inom ramen för e-konsortiet är den eldrivna transportlastbilen e-Delivery från Volkswagen, en mindre lastbil med kapacitet att transportera upp till 14 ton. Lastbilen kommer att ha en räckvidd på 100 km och bromsar som laddar batteriet vid körning. Den första e-Delivery planeras rulla på vägarna under nästa år.
– Det är ingen tvekan om att vi med detta tillkännagivande återigen skriver historia. VWCO var det första företaget som visade upp och testade en eldriven lastbil i Brasilien under verkliga driftsförhållanden. Och nu, med vårt globala tillkännagivande av e-konsortiets affärsmodell, slår vi oss ihop med företag som Semcon som är ledande inom utveckling av e-mobilitet, menar Roberto Cortes, vd och koncernchef på Volkswagen Caminhões e Ônibus.
Fakta om konsortiet för e-mobilitet
Samarbetet initierades av Volkswagen Caminhões e Ônibus med syftet att utveckla produkter och tjänster för framtiden inom ramen för e-mobilitet. Konsortiet består inledningsvis av sex samarbetspartners inom olika utvecklingsområden såsom produktutveckling och livscykelhantering. Konsortiet tillkännagavs vid en presskonferens på lastbilsmässan Fenatran den 13 oktober.
-
Apr 9, 2021
Första ordern av vätgaståg i Frankrike – miljardaffären ett historiskt steg
Affärer Alstom är det första järnvägsbolaget i världen som lanserar vätgaståg på marknaden.
-
Apr 9, 2021
Fordonsunderleverantören i Trollhättan varslar hela personalstyrkan
Nyheter Tappar kontraktet med Volvo Cars.
-
Apr 9, 2021
Svenska OCS vinner affärer i den växande cykelindustrin i Europa
Affärer "Med hjälp av våra lösningar har flera av våra kunder dubblat sin produktionskapacitet"
-
Apr 9, 2021
Metso Outotec: Delar av fackliga förhandlingar nu klara
Nyheter Så många lämnar i Skellefteå. -
Apr 9, 2021
PLAY: På Oslo flygplats storsatsas på självkörande snöröjning
Play Effektivisering och automatisering står högt på agendan hos flygplatsoperatörer världen över. Se filmklippet från Yeti Move.
-
Apr 9, 2021
Topp lämnar Munters
Nyheter Vd Klas Forsström träder in i hans ställe. -
Apr 9, 2021
Maskininlärning på ESS i Lund stärker svensk industri
Nyheter Styrsystemen har 1,6 miljoner kontrollpunkter som ska övervaka 100.000 olika enheter. Med maskininlärning lär sig komplexa system automatiskt istället för att behöva programmeras.
-
Det här är det mest påtagliga med utvecklingen inom skärande bearbetning
Emma Johannesen, produktionstekniker på Stenbergs i Jönköping utvecklar.
-
Högskolan i Skövde startar helt nytt ingenjörsprogram till hösten
Industrins behov av personal med kompetens inom produktion, automatisering och IT ökar snabbt nu.
-
PLAY: På Oslo flygplats storsatsas på självkörande snöröjning
Effektivisering och automatisering står högt på agendan hos flygplatsoperatörer världen över. Se filmklippet från Yeti Move.
-
Luftkompressorer från Atlas Copco optimerar bränsleeffektiviteten och ökar prestandan
Bolaget lovar upp till 25% mindre bränsleförbrukning.
-
Lesjöfors i Elon Musk-initierat hyperloop-projekt
Sponsrar fjädrar i lovande svenskt hyperloop-projekt för höghastighetslösningar, samlar forskarvärlden och investerare.
-
Superstarka självskärande gänginsatser från norelem
Behöver ingen förgjuten gänga.
-
ABUS utvidgar radiostyrningsprogrammet ABURemote
Omfattar nu även version för lyft/sänk med tväråk.
-
Strypbackventil helt i metall
Perfekt för hastighetsreglering i miljö med damm och svetsloppor.