Scania testar självkörande lastbilar på motorväg
Har fått tillstånd att testa självkörande lastbilar på E4 mellan Södertälje och Jönköping.
Scania har beviljats tillstånd av Transportstyrelsen för att testa självkörande lastbilar på E4 mellan Södertälje och Jönköping. Testerna sker i samarbete med TuSimple, som är ledande i utvecklingen av autonoma fordon och en viktig partner i Scanias och TRATON-gruppens satsning inom detta område.
Bilarna kommer att gå i nyttotrafik hos Scania Transportlaboratorium och vara lastade med gods för Scanias produktion. Testerna omfattar teknik enligt nivå 4 på den 5-gradiga SAE-skalan för självkörande fordon, vilket innebär att lastbilarna körs autonomt men av säkerhetsskäl övervakas av en förare. Vid Scanias tester kommer också en provningsingenjör att finnas ombord med uppgift att övervaka och verifiera den information som överförs till bilen från de sensorer som möjliggör autonom körning.
– I både USA och Kina pågår redan test av lastbilar enligt Nivå 4 på allmän väg, men Scania är såvitt jag känner till först i Europa med att testa tekniken på motorväg och med nyttolast, säger Hans Nordin, som ansvarar för projektet Hub2hub.
Scania planerar att senare under året utvidga testerna till att omfatta hela sträckan mellan Södertälje och Helsingborg.
– Under de kommande åren räknar vi dessutom med att kunna testa tekniken i andra europeiska länder och i Kina, säger Hans Nordin.
Scania testar sedan 2017 självkörande lastbilar för gruvtransporter i Australien.
– Erfarenheterna från dessa tester visar att autonoma fordon kan bli verklighet inom bara några år när det gäller transporter inom slutna områden som gruvor och terminaler, säger Hans Nordin.
Enligt Hans Nordin är så kallad Hub2hub-transport, körning på motorväg mellan omlastningscentraler, det första slags transporter på allmän väg där självkörande lastbilar kan bli verklighet.
– Vi har kommit så långt i utvecklingen av självkörande fordon att tekniken kan vara mogen att marknadsintroduceras redan inom fem år när det gäller denna typ av transporter. Däremot dröjer det längre tid innan autonoma fordon för körning på vägar med dubbelriktad trafik och i tätortsmiljöer blir verklighet, avslutar Hans Nordin.
Scanias samarbetspartner TuSimple – med huvudkontor i San Diego, USA, och med anläggningar i Tucson, Shanghai och Peking – har sedan grundandet 2015 genomfört miljontals kilometer av testkörning på motorväg för att utveckla självkörandetekniken för automationsnivå 4. Bolaget anses idag vara ledande inom området.
-
Apr 9, 2021
Första ordern av vätgaståg i Frankrike – miljardaffären ett historiskt steg
Affärer Alstom är det första järnvägsbolaget i världen som lanserar vätgaståg på marknaden.
-
Apr 9, 2021
Fordonsunderleverantören i Trollhättan varslar hela personalstyrkan
Nyheter Tappar kontraktet med Volvo Cars.
-
Apr 9, 2021
Svenska OCS vinner affärer i den växande cykelindustrin i Europa
Affärer "Med hjälp av våra lösningar har flera av våra kunder dubblat sin produktionskapacitet"
-
Apr 9, 2021
Metso Outotec: Delar av fackliga förhandlingar nu klara
Nyheter Så många lämnar i Skellefteå. -
Apr 9, 2021
PLAY: På Oslo flygplats storsatsas på självkörande snöröjning
Play Effektivisering och automatisering står högt på agendan hos flygplatsoperatörer världen över. Se filmklippet från Yeti Move.
-
Apr 9, 2021
Topp lämnar Munters
Nyheter Vd Klas Forsström träder in i hans ställe. -
Apr 9, 2021
Maskininlärning på ESS i Lund stärker svensk industri
Nyheter Styrsystemen har 1,6 miljoner kontrollpunkter som ska övervaka 100.000 olika enheter. Med maskininlärning lär sig komplexa system automatiskt istället för att behöva programmeras.
-
Det här är det mest påtagliga med utvecklingen inom skärande bearbetning
Emma Johannesen, produktionstekniker på Stenbergs i Jönköping utvecklar.
-
Högskolan i Skövde startar helt nytt ingenjörsprogram till hösten
Industrins behov av personal med kompetens inom produktion, automatisering och IT ökar snabbt nu.
-
PLAY: På Oslo flygplats storsatsas på självkörande snöröjning
Effektivisering och automatisering står högt på agendan hos flygplatsoperatörer världen över. Se filmklippet från Yeti Move.
-
Luftkompressorer från Atlas Copco optimerar bränsleeffektiviteten och ökar prestandan
Bolaget lovar upp till 25% mindre bränsleförbrukning.
-
Lesjöfors i Elon Musk-initierat hyperloop-projekt
Sponsrar fjädrar i lovande svenskt hyperloop-projekt för höghastighetslösningar, samlar forskarvärlden och investerare.
-
Superstarka självskärande gänginsatser från norelem
Behöver ingen förgjuten gänga.
-
ABUS utvidgar radiostyrningsprogrammet ABURemote
Omfattar nu även version för lyft/sänk med tväråk.
-
Strypbackventil helt i metall
Perfekt för hastighetsreglering i miljö med damm och svetsloppor.