Scania Asko

Foto: Scania.

Feb 13, 2020

Scania tar ellastbilar till Norge


Pilotprojekt med livsmedelsgrossisten ASKO.

Den norska livsmedelsgrossisten ASKO börjar nu köra två batterieldrivna distributionslastbilar i Oslo. Pilotprojektet är ytterligare en milstolpe in samarbetet mellan Scania och ASO kring elektrifierade transportlösningar.

De positiva erfarenheterna från Scanias hybridlastbilar som använder eldrift i stadskärnor gör det logiskt att nu även använda helelektriska batterifordon för stadsdistribution. Med den batteriteknik som idag är tillgänglig, kan lastbilarna köra kortare sträckor och ladda batterierna under av- och pålastning. De två lastbilarna i ASKO:s verksamhet har en batterikapacitet på 165 kWh, vilket ger en räckvidd på 120 km. De laddas genom en 130 kW laddkabel.

– På sikt blir elektrifiering avgörande för att uppnå ett hållbart transportsystem. även för tunga fordon, säger Karin Rådström, Scanias försäljnings – och marknadschef. På den resan är det viktigare än någonsin att satsa på kundnära utveckling för att i grunden förstå hur elektrifieringen påverkar kundernas hela verksamhet. Det handlar alltså inte enbart om att skapa en fungerande teknisk lösning och att den elektricitet som används härrör från förnybar energi. Därför är vi glada att vi nu kan genomföra ytterligare ett betydande projekt tillsammans med ASKO.

Scania fortsätter att satsa på och utveckla ellösningar och det kommer inte att dröja länge förrän vi når tröskeln när elektrifierade tunga transporter blir en rimlig investering för kunderna. Men dit har vi ännu inte nått.

Det aktuella projektet har fått ekonomiskt stöd från det statliga företaget Enova, som ägs av det norska klimat och miljödepartementet.

– Scania har aktivt deltagit i utvecklingen av batterier och battericeller, både genom egen forskning, samverkande parter och tillsammans med kunder. Inom detta område förväntar vi oss att det sker betydande framsteg under de kommande åren, förklarar Karin Rådström. Dessa kommer att bana väg för tillämpning i olika transportuppgifter samtidigt som vi tar hänsyn till kundernas totalkostnader.

Som alltid bygger Scanias inriktning på ett modulärt tänkande. I de elfordon som sätts in i ASKO:s verksamhet har förbränningsmotorn i drivlinan ersatts av en elmaskin som drivs med uppladdningsbara batterier.

Scanias grundtanke när det gäller elektrifiering innebär forskning och utveckling av en bred palett olika lösningar. Dessa innefattar olika biobränsledrivna hybridelektriska tekniker, liksom helelektriska lastbilar och bussar. Scania arbetar även med elfordon med olika laddtekniker – från plug-in-laddning till pantografladdning via luftledningar, antingen parkerade eller i rörelse på elvägar eller genom vätgasdrivna bränsleceller.

FAKTA OM LASTBILARNA:

Bruttovikt: 27 ton
Konfiguration: 6x2*4
Drivlina: 290 kW elmaskin/245 kW kontinuerlig uteffekt, 2-stegs växling, 2200 Nm maximal vridmoment
Energilagring: 165 kWh litiumjonbatterier
Laddning: Max laddeffekt 150 kW (CCS)
Räckvidd: 120 km
Elektriskt kraftuttag: 15 kW
Läs mer om Scanias elektrifiering: scania.com/electrification




  • Apr 8, 2020

    Clemondo tecknar miljonkontrakt

    Affärer Den svenska kemikoncernen har redan ökat produktionstakten. Svensktillverkat innebär bland annat leveranssäkerhet, menar kunden.
    82
Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT

  • Teknik

    5th Axis sätter en ny standard för 5-axlig bearbetning

    För tre år sedan introducerade Partille Tool ett helt nytt fabrikat på den svenska marknaden, amerikanska 5th Axis. Nu släpps flera nyheter inom uppspänning som hjälper till att öka produktivitet och lönsamhet.
    37