Foto: Scania.

Oct 7, 2019

Scania och Volvo drar ned på takten


Tillfälliga produktionsstopp under hösten.

Scania i Oskarshamn inför produktionsstopp under fyra dagar under hösten och vintern. Orsaken är bland annat minskade orderingångar. Det rapporterar SVT Småland.

Bakgrunden är den nya typ av lastbil som företaget infört. När den har tillverkats parallellt med en äldre modell har man haft behov av extra personal. När den nya modellen introducerats finns inte det behovet längre.

Scanias pressansvariga, Ida Hammarqvist, säger att det man nu ser är en återgång till normala ordernivåer, något som alltså innebär en viss minskning. Men hon understryker att det fortfarande handlar om höga nivåer.

– Det är fortfarande höga ordernivåer, men det är en minskning som gör att vi måste anpassa bemanningen och det görs inom ramen för de flexibla avtal som vi har.

Det kommer inte bli aktuellt med uppsägningar, men däremot kommer visstidsanställda att påverkas.

Man kommer att ha produktionsstopp en dag i oktober samt tre dagar mellan jul och nyår.

Även Volvo Braås har produktionsstopp under hösten. De anställda ska få fortbildning i stället på fredagarna.

– Företaget har valt att behålla produktionstakten i veckorna och istället frigöra fredagarna för utbildning, säger Richard Bonassin, ordförande IF Metallklubben.

Han säger att man i vanliga fall brukar minska takten i produktionen under hösten eftersom orderingången minskar då, men nu har utbildning hamnat på efterkälken på grund av det höga tempot, så då välkomnar han den här lösningen.

– Det är alltid mer att göra på våren än på hösten, säger han.




  • Dec 13, 2019

    ABBs nya storsatsning i Västerås

    Nyheter Nya Robotics Experience Center med över 25 robotar ska inspirera svenska industriföretag och hjälpa dem att utveckla nya teknologier inom robotautomation. Se bilderna från fredagens invigning.
    563
Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT

  • Hydraulhållare Reportage

    Hållande verktyg blir smartare

    – Med de uppkopplade hållarna kommer vi att veta hur skärprocessen ser ut och kan kompensera hastigheter och allting för att få det optimalt, säger Roger Cronholm på Schunk.
    76