Scania utvecklar en bränslecellsdriven sopbil tillsammans med Renova. Foto: Scania.

Dec 10, 2018

Scania levererar bränslecellsdriven sopbil till Renova


Sopbilen kommer att vara utrustad med en fullt elektrifierad drivlina

Scania utvecklar en bränslecellsdriven sopbil tillsammans med Renova, ett återvinningsföretag i västra Sverige. Sopbilen kommer att vara utrustad med en fullt elektrifierad drivlina och en elektrisk komprimator.

– Vi har ett stort intresse av att få mer erfarenhet av hur bränsleceller används i verklig drift hos våra kunder. Bränsleceller är en lovande teknologi för den nödvändiga minskningen av transportindustrins koldioxidavtryck, säger Marita Nilsson, projektledare för elektrisk drivlineteknologi vid Scania.

Sopbilar används ofta i bostadsområden under tidiga morgontimmar. Med minskade utsläpp och lägre bullernivåer är elektriska fordon särskilt intressanta för dessa områden. Renova och andra återvinningsföretag har vid tidigare försök använt elektriska fordon, men detta blir det första försöket med bränsleceller.

– Elektrifiering genom bränsleceller som drivs av väte är ett mycket intressant alternativ för tunga nyttofordon som sopbilar. De kan dra nytta av alla fördelarna med elektrifiering samtidigt som man behåller några av de bästa delarna från fossilbränsledrift, nämligen räckvidd, servicetid och nyttolast, säger Hans Zackrisson, utvecklingschef på Renova.

Projektet genomförs i samarbete med Statens Energimyndighet och KTH, Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm och den bränslecellsdrivna sopbilen förväntas levereras i slutet av 2019/början av 2020.

Scania har tidigare informerat om att företaget som utvecklar bränslecellsteknik för den norska livsmedelsgrossisten Asko, har startat en egen tillverkningsanläggning för hållbart vätebränsle. Scania levererar fyra bränslecellsdrivna distributionsfordon med en räckvidd på 500 kilometer till Asko.

För ytterligare information, kontakta:

Karin Hallstan, Chef för Corporate Communications och PR på Scania, telefon: +46 76 842 81 04, e-post: karin.hallstan@scania.com

Marita Nilsson, Projektledare Elektrisk drivlineteknologi på Scania, telefon: +46 70 161 54 54, e-post: marita.nilsson@scania.com




  • May 22, 2019

    Anna mitt i digitaliseringsresan i Kode

    Reportage "Jag fick en väldigt bra förman som trodde på mig och jag lovade lära mig och att bli bäst." Nu är hon teamleder på lastbilsnavsgruppen och engagerad i den digitala resan på företaget.
    0
  • May 22, 2019

    Smartare produktion hos legotillverkaren i Kode

    Reportage Familjeföretaget grundades 1962 och har kunder som Scania, Atlas Copco, Westinghouse och Parker. Nu driver tredje generationen kusiner igenom digitalisering av verksamheten. Läs om deras resa.
    0
  • May 22, 2019

    Boliden satsar på vindkraft

    Miljö Har tecknat ett långsiktigt elförsörjningsavtal med ett företag inom vindkraftsutveckling, vilket innebär utökad produktion av fossilfri el i både Finland och Sverige.
    0
Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT

  • Bror Tonsjö_Anna Lönnroth Reportage

    Anna mitt i digitaliseringsresan i Kode

    "Jag fick en väldigt bra förman som trodde på mig och jag lovade lära mig och att bli bäst." Nu är hon teamleder på lastbilsnavsgruppen och engagerad i den digitala resan på företaget.
    0
  • Bror Tonsjö_Claes Tengström-1 Reportage

    Smartare produktion hos legotillverkaren i Kode

    Familjeföretaget grundades 1962 och har kunder som Scania, Atlas Copco, Westinghouse och Parker. Nu driver tredje generationen kusiner igenom digitalisering av verksamheten. Läs om deras resa.
    0