Annons
Dec 11, 2019

Sandvik Coromant tar täten online


Som ledande tillverkare av skärverktyg satsar Sandvik Coromant på webbaserade tjänster för kunder som vill söka information och köpa verktyg online. Se filmen.

Tekniska kunder använder webben till att hitta, köpa och granska de produkter de behöver. Därför behöver branschorganisationers en bra digital strategi för att möta onlineförväntningarna hos tekniskt kunniga kunder, menar Sandvik Coromant.

Så exakt hur har denna förändring visat sig i sektorn för skärverktyg och tjänster?

På Sandvik Coromant har det inneburit en övergång från att använda papper till att ha en mer digital inställning till marknadsföring och kommunikation. Det har resulterat i att företaget kan vara värdar för nya interaktiva tjänster som har utformats för att göra det lättare för kunder att söka information, hämta information och köpa de verktyg de behöver.

Läs mer om Sandvik Coromants digitala hjälpmedel

Mobil teknik har förändrat vår vardag. Under de senaste tio åren, ända sedan iPhone lanserades och utvecklingen av den första vågen appar, har vi sett en explosion i användandet av bärbar media, något som kommer av att vi alltid kan komma åt internet var vi än befinner oss. Denna tekniska förändring har skapat en ny typ av tekniskt kunniga kunder som använder webben till att hitta, köpa och granska många av de produkter de behöver.

Även om detta digitala underområde från början uppstod på kundmarknaderna, har det sedan spridits till andra sektorer. Ta till exempel ”business to business” (b2b): För inte alls länge sedan gavs de flesta tekniska produkter på den industriella marknaden ut som tryckta kataloger som beställdes via telefon. Så är det inte längre.

Idag karaktäriseras b2b av flerkanaliga vägar till marknaden som helt och fullt utnyttjar de digitala tekniker som finns tillgängliga via antingen stationära datorer, bärbara datorer, läsplattor eller mobiler. Företag som Sandvik Coromant har gjort stora investeringar i webbaserade resurser för att kunna tillhandahålla nya typer av skräddarsytt innehåll, däribland interaktivt material, utbildningsresurser och onlinecommunities. Med andra ord, kunder – och då speciellt milleniegenerationen – vill ha digitala tjänster som har ett äkta värde.

Så exakt hur har denna förändring visats sig i sektorn för skärverktyg och tjänster? På Sandvik Coromant har det inneburit en övergång från att använda papper till att ha en mer digital inställning till marknadsföring och kommunikation. Det har resulterat i att företaget kan vara värdar för nya interaktiva tjänster som har utformats för att göra det lättare för kunder att söka information, hämta information och köpa de verktyg de behöver.

1. Skräddarsydda produkter – enklare kundanpassade verktygsuppsättningar

Förut tog hela processen med att göra offerter och beställa kundanpassade skärverktyg både lång tid och mycket energi – man var tvungen att ladda ner, fylla i och skicka ett fysiskt formulär, eller be en säljare om hjälp. Inom vissa organisationer är det fortfarande så. Men Sandvik Coromants kunder kan nu göra hela kundanpassningsprocessen online, vilket gör att det går mycket snabbare och är mycket enklare, vilket i sin tur gör att leveranstiderna för verktygen blir kortare.

Processen har utformats för att vara så intuitiv som möjligt. Alla registrerade användare av Sandvik Coromants webbplats kan logga in och börja använda den nyutvecklade funktionen i sin webbläsare. Användaren kan kundanpassa ett standardverktyg så att det passar de specifika behoven genom att klicka sig igenom några få guidade steg. I det sista steget lägger användaren ordern.

Lanseringen av tjänsten speglar en växande efterfrågan av skräddarsydda verktyg som kommer av ett behov av större flexibilitet inom tillverkningen. Det vanligaste exemplet på efterfrågan på produkter som inte finns på lager, är när en specifik håldiameter utanför standard efterfrågas. Att skapa en sådan detalj innebär normalt en inledande borroperation, följt av uppborrning till önskad storlek. Men genom att tillämpa en liten ändring av en befintlig lagerartikel kan tillverkaren skapa hålet enligt specifikationerna med bara ett borr.

Andra fördelar är bland annat tillgängligheten för ett stort antal produkter på webben (utöver standardprodukter), samtidigt som det finns en ny potential att granska eventuella kundanpassade produkter som har skickats via säljare. Förutom borr finns den nya online-tjänsten även för produkter inom avstickning och spårsvarvning, fräsning och verktygssystem.


2. Utbildningsresurser – lärande via webben

Sandvik Coromants webbplats fungerar som ett utmärkt utbildningsverktyg, och fler än 35 000 ingenjörer och tillverkningsspecialister använder det varje år för att få tillgång till e-learning som behandlar de senaste teknikerna och tillvägagångssätten inom metallbearbetning. E-learning-materialet har delats in i nio kapitel och 75 korta kurser vilka rör viktiga ämnen som bearbetbarhet, svarvning, gängning, fräsning, borrning, uppborrning och verktygshållarsystem. Resurserna består av flera olika utbildningsmaterial som har delats in i olika format, däribland skriftliga frågor och svar, animeringar, röstkommentarer och videoklipp.

Vi har tagit hänsyn till folks stressade liv och innehållet presenteras därför med starkt fokus på kortare och användarvänliga format. Till exempel tar videon om hur man förbättrar spånkontroll och ökar produktiviteten i svarvoperationer bara tre minuter. Videon ger råd om de bästa tekniska tillvägagångssätten för faktorer som nosradie, skärdjup, matningshastighet och skärets toppformsgeometri. Den ger även värdefulla råd om hur du förebygger spånstockning.

E-learningmaterialet har även strukturerats på ett sådant sätt att de ger tydlig ledning och professionell utveckling där varje resurs följs av en ”nästa-steg-rekommendation”.

Sandvik Coromants webbplats är verkligen en riktig guldgruva för information. Utöver e-learning kan kunder fördjupa sig i branschartiklar, läsa digitala publikationer och utveckla och dela digitala kataloger. Det är även möjligt att göra en orderförfrågan online, handla verktyg, se priser och tillgänglighet, och hitta en försäljare eller återförsäljare för Sandvik Coromant. Det finns allt du behöver för att klara jobbet.


3. Rätt med en gång – onlineverktygsurval och mycket mer

Digital bearbetning har blivit en viktig trend i dagens moderna fabriker, där de senaste onlinesystemen finns bekvämt tillgängliga i versioner för både stationära datorer och bärbara datorer, vilket gör att tillverkare kan skapa och exportera verktygsuppsättningar direkt till sin CAM-, simulerings- eller verktygshanteringsprogramvara.

Inom Sandvik Coromant CoroPlus® ToolGuide och CoroPlus® ToolLibrary, kan ingenjörer till exempel välja vilken arbetsuppgift de vill utföra och välja material för arbetsstycket – innan programvaran ger en rekommendation om de verktyg som passar bäst för just det specifika jobbet. I en nylanserad webbläsarversion av CoroPlus® ToolLibrary kan kunder snabbt och enkelt skapa uppsättningar från Sandvik Coromants produktkatalog. När uppsättningen har skapats kan paketet som innehåller 2D- och 3D-modeller och andra data laddas ner för import till den CAM-programvara som stöds, och där kan sedan simulering genomföras. En komplett uppsättning som skapats i webbläsaren kan dessutom läggas direkt i kundvagnen.

Programvaran för verktygsguiden och verktygsuppsättningar är ett effektivt sätt att strömlinjeforma skärverktygsurvalet och operationsplaneringsprocessen, något som ökar kundeffektiviteten. Men ytterligare framsteg inom digital bearbetning som är kopplade till uppkomsten av Industri 4.0-metoder kommer sannolikt att följa i samma spår. Så småningom kommer tekniken för att välja verktyg och process inte att stanna vid själva verktygen. Sandvik Coromant utforskar hela processplaneringskedjan, där en användare kan välja vilken maskin som passar bäst för tillverkning av just en specifik detalj och hur man kan koppla samman alla de rätta metoderna, inklusive verktygsuppsättningen.

Målet är att kunna ta en komponentritning och stoppa in den i en programvara som analyserar komponenten och talar om för ingenjören vilket som är det bästa, snabbaste eller billigaste sättet att tillverka komponenten på – det billigaste sättet med den bästa kombinationen av metoder, verktyg och skärdata. Detta skulle vara nästa nivås tillverkningsautomatisering i en ny epok av digital bearbetning.

4. Gröna meriter – minska pappersanvändningen

Förändringen från att vara pappersbaserade till att tänka främst digitalt när det gäller marknadsföring och kommunikation, innebär att alla Sandvik Coromants kataloger och handböcker nu finns tillgängliga elektroniskt där man kan läsa dem online eller ladda ner dem i användarvänliga format som PDF. Det finns ett smidigt filter som gör att användare kan hitta och komma åt den information de vill, och Sandvik Coromants beställningskatalog är för användarvänlighetens skull indelad i tre volymer: Svarvverktyg, Roterande verktyg och Solida hårdmetallverktyg.

Övergången till en riktlinje som handlar om att främja digital användning innebär inte att allt tryckt material har försvunnit. I vissa länder där onlineåtkomsten är begränsad eller där internetuppkopplingen är instabil finns det fortfarande ett behov av tryckt produktlitteratur som kataloger, broschyrer och tekniska vägledningar. Men generellt, globalt sett, har inriktningen mot digitalt material resulterat i stora minskningar i pappersanvändning.

Detta är bara några av digitala kundinteraktioner som har utvecklats under de senaste åren. Tekniskt kunniga kunder kräver bättre onlineupplevelser och de företag som inte levererar hamnar oundvikligen efter.

Läs mer om Sandvik Coromants digitala hjälpmedel




  • Dec 13, 2019

    ABBs nya storsatsning i Västerås

    Nyheter Nya Robotics Experience Center med över 25 robotar ska inspirera svenska industriföretag och hjälpa dem att utveckla nya teknologier inom robotautomation. Se bilderna från fredagens invigning.
    503
Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT

  • Hydraulhållare Reportage

    Hållande verktyg blir smartare

    – Med de uppkopplade hållarna kommer vi att veta hur skärprocessen ser ut och kan kompensera hastigheter och allting för att få det optimalt, säger Roger Cronholm på Schunk.
    75