Foto: Mattias Hamren.

Oct 15, 2018

Rostig plåt succé när Nationalmuseum återinvigdes


Entrékonceptet i corténstål är en gåva från Stålbyggnadsinstitutet och Svensk Byggplåt till Nationalmuseum. Efter invigningen kommer allt stål att återvinnas.

Efter fem års genomgående renovering var det torsdag kväll den 11 oktober dags för Nationalmuseum i Stockholm att återinvigas. Det gjordes med pompa och ståt och 1200 VIP-gäster. Gästerna fick äran att slussas in i museet på den blå mattan, via en ståtlig portal, 100 meter blomsterrabatter och fotovägg. Allt konstruerat i rostrött corténstål.

Nationalmuseums helt nya upplevelse inomhus stod givetvis i centrum, men redan utmed kajkanten välkomnades VIP-gästerna av en spektakulär och för kvällen specialkonstruerad entré. En gåva till Nationalmuseum från Stålbyggnadsinstitutet och Svensk Byggplåt. 

Entrékonceptet består av en gedigen stålportal, 100 meter blomsterrabatter, en belyst utskuren logotyp och en fotovägg.Inspirationen har hämtats från Nationalmuseums logotyp och färgnyanser. Själva entrékonceptet har utförts i hållbart svenskt corténstål som fått en naturlig patina från olika tidsintervaller, för att sedan inramas med nordisk natur och ljus. Efter invigningen kommer allt stål att återvinnas.

-        Det känns fantastiskt att kunna bidra till en fulländad återinvigning av ett av våra viktigaste svenska museum. Att temat för invigningen är dåtid, nutid och framtid passar byggplåtbranschen extra bra. Byggplåten står för gedigen hantverkskunskap i kombination med nya innovationer och utvecklandet av framtidens hållbara byggmaterial, säger Svensk Byggplåts ordförande Johan Lindström. 

-        Eftersom stålet spelar en viktig roll i själva museibyggnadens uppdaterade arkitektur, är det extra kul att stålet får ta plats och fronta själva invigningen via en stilfull entré. Det visar på materialets möjligheter, betonar Björn Åstedt, vd för Stålbyggnadsinstitutet.

Det finns även tydliga anknytningar till stål och byggplåt i själva museibyggnaden. En av byggnadens mest imponerande uppdateringar är den eleganta och bärande stålkonstruktionen, bestående av 104 ståltrianglar, som bär upp vackra glastak över ljusgårdarna. Övriga yttertaket är täckt med avancerat kopparplåtslageriarbete – bara det är ett konst- och kulturarv. Därtill kommer en port, en trappa och andra interiöra detaljer utförda i elegant tombakplåt.

Samtliga plåtslageriarbeten på museibyggnaden har utförts av Oskar Jansson plåt & smide. Glaskupolens stålkonstruktion har ritats av Wingårdhs / Erik Wikerstål arkitektkontor, beräknats av Sweco Structures och tillverkats av Sjölins Smide.


Idé: SpoilConcept Communication
Projektledning: Far from standard
Tillverkning: Weatherproof Family




Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT

  • 17137_NORD-NORDAC-PRO-SK-500P-converter Teknik

    Ny frekvensomriktare från NORD

    Med NORDAC PRO SK 500P lanserar NORD DRIVESYSTEMS en serie frekvensomriktare med senaste komponentteknik och ultimata nivåer av funktionalitet, konnektivitet och modularitet. Omriktarna har ett imponerande antal gränssnitt för kommunikation och fältbussar, innovativa egenskaper liksom ett antal expansionsmöjligheter så att de lätt kan integreras i alla typer av automationsarkitektur.
    6
  • Förbättrade prestanda med Silent Tools™ Teknik

    Vibrationsdämpade CoroBore® 825 förbättrar säkerhet och produktivitet

    Specialisten på skärverktyg och verktygssystem Sandvik Coromant lanserar en ny generation CoroBore® 825 vibrationsdämpade finuppborrningsverktyg. Systemet använder Silent Tools™-teknik, med dämpkroppar som är dimesionerade specifikt för att passa alla adapterstorlekar i sortimentet och ge användaren maximala prestanda.
    11
  • Bosch kopplar batteriladdaren till molnet. Teknik

    Bosch förlänger livet på batterier i elfordon med molnlösning

    Battericeller åldras snabbare beroende på livsföring precis som cellerna i människokroppen. Bosch har nu utvecklat en molntjänst som kompletterar det traditionella batterihanteringssystemet i elfordon där laddningsdata från ett flertal elfordon i realtid kan nyttjas för både effektivare och skonsammare laddning.
    13