Sep 12, 2016

Rostfritt stål i X2000 var en hållbar satsning


När SJs höghastighetståg X2000 tillverkades under 1990-talet användes rostfritt stål från Outokumpu i stålramarna. När tågen nu uppgraderas behålls de ursprungliga stålramarna som bedöms hålla genom 2030-talet.

Under 1990-talet levererade Outokumpu rostfritt stål till höghastighetstågen X2000 som tillverkades av ABB åt det svenska statliga järnvägsbolaget SJ. Tågen har fungerat bra de senaste två decennierna och nu uppgraderar SJ dem för att förlänga deras livslängd med ytterligare 20 år. De ursprungliga ramarna som tillverkades av Outokumpus rostfria stål fortsätter att användas, vilket ger stora besparingar och miljömässiga fördelar.

Från början valdes rostfritt stål som huvudmaterial i tågramarna baserat på en djupgående livscykelanalys. Det beräknades att på lång sikt skulle rostfritt stål vara ett lättare, säkrare och billigare alternativ än aluminium eller stål.

En lättare konstruktion innebär att mindre energi krävs för att driva tåget, vilket ger stora energibesparingar över tid: det uppskattades att under en 30-årsperiod skulle energibesparingarna uppgå till mer än 800 000 kilowattimmar per vagn.

Dessutom behövdes inget underhåll, därför sparades dessa kostnader under 30 år, och vikten per vagn minskades med ca 20 % jämfört med kolstål.

Carl Jallinder-Björkman, teknisk projektledare på SJ, säger:

- Ramen är konstruerad med hög böjstyvhet, vilket minskar vibrationer och ökar resekomforten. Dessutom har rostfritt stål utmärkt slagtålighet vid en eventuell kollision och förbättrar därför passagerarnas säkerhet.

I det aktuella uppgraderingsprojektet strävar vi efter att förlänga tågens livslängd med årtionden genom att byta ut vissa tekniska komponenter, inklusive framdrivnings- och hjälpsystem, uppgradera dörrarna och byta ut all interiör. Men de ursprungliga rostfria ramarna kommer fortsätta att användas genom 2020- och 2030-talen, för att spara både pengar och naturresurser. Tiden har visat att investeringen i högkvalitativt rostfritt stål var det rätta, kostnadseffektiva valet.

Jallinder-Björkman fortsätter:

- Livstidsanalyser och inspektioner visade att ramarna var i stort sett intakta. Framför allt är uppgradering ungefär fyra gånger billigare än att köpa nya tåg. Dessutom följer detta beslut SJ:s långsiktiga strategi för socialt ansvar, miljöfrågor är mycket viktiga för oss och att uppgradera X2-tågen istället för att investera i nya tåg har en mycket stor positiv inverkan på vårt miljöavtryck.

Claes Tigerstrand, chef för teknisk marknadsutveckling på Outokumpu, säger:

- Det här fallet belyser hur viktigt det är att tänka på hela livscykeln när du väljer material, något Outokumpu alltid har uppmuntrat kunder att göra. Att välja det rätta hållbara rostfria stålet lönar sig verkligen i fråga om både kostnader och miljöpåverkan.

Foto: SJ.




Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT