Ann Kittendorff

Ann Kittendorff, Elmia. Foto: Svensk Verkstad/Charlotta Hörnqvist.

Sep 11, 2019

FULLSATT på Robotkonferensen i Jönköping


Många hade tagit tillfället i akt att lära sig mer om trenderna inom tillverkningsindustrin och hur man kan automatisera sin egen verksamhet.

På en fullsatt Robotkonferens på Elmia i Jönköping vänder man i dagarna två, den 11-12 september, på frågor kring en tillverkningsindustri i förändring. Utvecklingstrender varvas med goda råd och konkreta exempel. Här berättar både företagen med större muskler, som Husqvarna och Scania, och de mindre legoföretagen, om sina automations- och digitaliseringsresor. Konferensen är en "mellanaktivitet" till Elmia Automation som går vartannat år, och på grund av det stora intresset är konferensen i år förlängd till två dagar.

Robotkonferensen

Minimässa på robotkonferensen.

-Jag är jättenöjd med första dagen, säger Ann Kittendorff, projektledare för Robotkonferensen, till Svensk Verkstad. Vi har väldigt mycket folk här, det är ju fullsatt. Frågorna som lyfts har högsta prioritet och det känns kul att kunna visa konkreta exempel. Jag ser även fram emot dag 2 på torsdag, då vi har ett lite annat innehåll. Då kommer vi att visa andra exempel och deltagarna kommer även att få göra ett studiebesök i Husqvarnas automatiserade fabrik. Det blir jättespännande!

Frågor som underleverantörer bör ställa sig

Många talare står på programmet och Fordonskomponentsgruppens Peter Bryntesson belyser fordonsunderleverantörernas situation.

-En förbränningsmotor består av 700 artiklar, medan en elmotor består av 70 artiklar, förklarar han.

Det innebär såklart nya möjligheter i form av nya produkter och även nya affärsmodeller. Men det här kräver också annan kompetens hos medarbetarna. Det är tydligt. 

Peter Bryntesson, FKG.

Utvecklingen, inte bara inom tillverkningsindustrin, utan i hela samhället med ökad digitalisering, elektrifiering och automation skapar nya möjligheter, men även utmaningar.

-Väldigt många ingenjörer behöver nu kompetensväxla, förklarar Peter Bryntesson på Fordonskomponentgruppen.

-Och vad ska man tillverka i framtiden? Vilka är kunderna? Vilken är affärsmodellen? Det är frågor som man som underleverantör bör ställa sig, menar han.

Konferensen fortsätter även på torsdagen och i Svensk Verkstad nummer 5 kommer vi med en uppföljning.

.




Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT

  • AC Floby Magnus Johansson Reportage

    Teknikskiftet inom fordonsindustrin

    Man måste välkomna ny teknik och nya utmaningar om man vill finnas kvar, menar Magnus Johansson på Automotive Components Floby AB.
    340
  • EMO Reportage

    Bli smartare i Hannover

    Nu öppnas dörrarna till EMO och i år finns det extra anledning att åka till Hannover.
    161