Festo

Foto: Festo.

Oct 23, 2019

Rätt hanteringssystem på några minuter


Handling Guide Online från Festo med kartesiska robotar och Eplan Schematic Solution.

Med Handling Guide Online kan ingenjörer skapa det rätta installationsklara hanteringssystemet från Festo på rekordtid, oavsett om det är ett system med en singelaxel, 2D- eller 3D-portaler. De kan skapa extremt kompakta eller extremt dynamiska kartesiska robotar, samt dra nytta av tjänsten från Eplan med kretsscheman och driftsättningsfiler.

Handling Guide Online från Festo är ett smart och intuitivt verktyg för att konfigurera och skapa nya systemlösningar utan avbrott i värdekedjan. Tack vare att konfigurations- och beställningsplattformen är integrerad i Festo online produktkatalog, är konstruktörer bara några få musklick från rätt standard hanteringssystem och CAD-modeller. De enskilda stegen inklusive layout, offert och CAD-design, som tidigare tog 10 till 15 dagar, kan nu göras på bara några minuter med hjälp av Handling Guide Online.

Komplett värdekedja
Handling Guide Online reducerar monterings- och leveranstider från nästan två månader till bara några få veckor. Dessutom förkortar nya standardprodukter parametrerings- och idrifttagningstiderna. Maskin- och systembyggare kan därmed minska sin produktionstid för integrerade hanteringssystem med cirka 70%. Designingenjörer får dessutom mer tid för planerings- och designprocessen inom företagets tekniska kärnområden med det nya konstruktionsprogrammet. Via ett enda klick överförs beställningen till Festo. Hanteringsexperterna hos Festo levererar inom kort ett installationsklart system inklusive all användardokumentation enligt EU´s maskindirektiv, direkt till maskinen eller fabriken.

Höghastighets kartesiska robotar
Handling Guide Online erbjuder också höghastighets kartesiska robotar baserade på EXCT med 90 plockningar per minut, och även ytportaler baserade på EXCH-serien, som kan nå upp till cykeltider på 100 plockningar per minut. De speciellt kompakta ytportalerna och tredimensionella portalerna i EXCM-serien, är idealiska för stationära applikationer vid montering av små detaljer inom elektronikindustrin eller i laboratorieprocesser.

Kretsscheman från Eplan - Schematic Solution
Varför ska en tekniker använda sin tid till att utföra mindre produktiva uppgifter, när det finns en tjänst som kan utföra detta åt dem? Faktum är att det kan ta flera timmar att skapa ett Eplan-projekt beroende på komplexiteten. Schematic Solution automatiserar många av processtegen och frigör tid för andra uppgifter samt dokumenterar projekt felfritt. De enskilda elektriska kretsarna och pneumatiska diagrammen kan köpas som ett Eplan-projekt och som PDF via Schematic Solution i Festo App World.

Data hanteras kontinuerligt under hela processen, vilket resulterar i ett Eplan-projekt med ett unikt system-ID för varje enskilt hanteringssystem. Felfri dokumentation genereras med en knapptryckning för det konfigurerade hanteringssystemet, samt en mekatronisk bild av de konfigurerade ventilterminalerna och elektriska terminaler som CPX, VTSA eller MPA. Tack vare integrationen av tjänsten med kretsscheman är konfigurationen av hanteringssystem inte bara mer pålitlig utan också mindre kostsam eftersom värdefull arbetstid kan utnyttjas maximalt.

Effektiv driftsättning
Festo erbjuder nu driftsättningsfiler för snabb driftsättning. Filerna är anpassade efter användaruppgifter samt det beräknade systemet, och kan laddas direkt till motorstyrenheten. Driftsättningsfilen innehåller värden specifika för hanteringssystemet, bestående av axeldimensioner, motoregenskaper, matningskonstanter och dynamiska data. En speciell funktion är att drivstegets inställningar automatiskt beräknas utifrån nyttolasten, dödvikten och systemdynamiken som användaren anger.

Genombrott inom digitalisering
Med Handling Guide Online driver Festo digitaliseringen framåt och stöder sina kunder för att möta Industri 4.0. Automationsexperten Festo kombinerar sin omfattande kunskap om industriella applikationer med den senaste utvecklingen inom informationsteknologi för att realisera online-applikationer för industriell automation. Festo använder också digital kommunikation för att hjälpa sina kunder genom ”Digital Customer Journey”. Denna digitala resa leder kunderna pålitligt och utförligt genom Festo-portföljen, från information, köp och konfiguration via beställning och leverans till idrifttagning och underhåll, eller till den tekniska utbildningen som erbjuds av Festo Didactic.




Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT