Foto: Protolabs.

Oct 2, 2019

Ett av Europas stora bilmärken kommer försvinna inom de närmaste tre åren


Extrema förändringar för bilmärken och deras leverantörer, enligt ny rapport.

Ett av Europas kända bilmärken kommer försvinna från marknaden inom de närmaste tre åren, enligt en ny undersökning om bilbranschen som nu publiceras. Mer än hälften av de som deltog i ”The Innovation Race” – en undersökning som genomförts av Longitude på uppdrag av prototyptillverkaren Protolabs och som undersöker utmaningarna och möjligheterna för Europas biltillverkare – tror att ett av de stora namnen kommer att falla offer för de extrema förändringar som drar genom branschen globalt. 

Hårdare miljökrav under de närmaste 12 månaderna anses som den tuffaste utmaningen på kort sikt (55%), medan 52% tror att en ny utmanare med ett revolutionerande fordon kommer att vända upp och ner på marknaden under de närmaste tre åren.

300 högre chefer från biltillverkare och stora underleverantörer, inklusive Volvo, BMW, Daimler, JLR, Magneti Marelli, Volkswagen och Williams F1, deltog i undersökningen. De pekar även på att nästa industriella revolution är på intågande och 71% av de svarande anser att de måste anamma Industri 4.0, eller digitala processer, för att överleva.

– Det verkar som om fordonsindustrin går mot den perfekta stormen, där handelskrig, Brexit och racet mot elektrifiering ger en period av extrema förändringar för bilmärken och deras leverantörer, säger Bjoern Klaas, Vice President och VD för Protolabs i Europa, digital tillverkare av skräddarsydda prototyper och komponenter i mindre volymer.

– Med så många utmaningar är det viktigt att bilbranschen fortsätter investera i forskning och utveckling och att som bransch har förmågan att snabbt få ut innovationer på marknaden, fortsätter Bjoern.

– Vår rapport understryker de extrema förändringar vi kan förvänta oss de närmaste tre åren. Den visar att nyskapande är avgörande för att överleva och indikerar även att det först därefter kan bli tal om eventuella framgångar.

Han fortsätter:

– Närmare 70% säger att de under hela sin karriär aldrig känt sig så pressade inom innovationsområdet som nu, och två tredjedelar håller med om att utan en stark FoU-funktion skulle deras företag gå under.

– Det är ett mycket starkt budskap som understryker vad vi ser inom vår egen verksamhet, där efterfrågan på våra tjänster fortsätter öka eftersom det ger företag möjlighet att utveckla nya delar och komponenter inom 15 dagar. Att snabbt komma ut på marknaden är helt avgörande inom fordonsbranschen, avslutar Bjoern.

“Styrkor och svagheter”

Protolabs undersökning genomfördes under juli och omfattar 300 ledande experter inom fordonsbranschen framförallt från Frankrike, Tyskland, Italien och Storbritannien.

Deltagarna kommer från företagsledningar, forskning och utveckling, teknisk design, hantering av teknologi och leverantöreskedja. Sammantaget gör urvalet studien till en av de mest omfattande som genomförts i branschen på senare tid.

Innovation var ett genomgående tema i undersökningen som visar upp en blandad bild av hur förberedda företag är inför framtiden.

Positivt är att 69% säger sig ha förmågan att skala upp ny innovation, där tre fjärdedelar säger att de har en struktur för att ta hänsyn till kundinsikter tidigt i designprocessen.

Å andra sidan är nästan hälften av företagen inte säkra på att de kan plocka bort en produkt om den visar sig inte fungera så bra, utan att det påverkar verksamheten negativt och 40% anser att deras innovationsstrategi inte är så anpassad till företagsvisionen som den borde vara.

Bjoern avslutar:

– Det är tydligt att det finns en verklig vilja att uppfinna och utveckla. Problemet är att fordonsbranschen upplever så många förändringar samtidigt att till med de största tillverkarna har problem med att hänga med, eller anser att de inte har alla svar.

– Att outsourca icke kärnverksamhet eller ta hjälp av extern expertis kan vara helt avgörande för att få den där eftertraktade konkurrensfördelen, inte minst i den digitala värld tillverkning nu befinner sig i.

Hela rapporten finns att ladda ned på www.protolabs.se

Protolabs grundades 1999 av Larry Lukis som ville minska tidsåtgången för att ta fram formsprutade prototypsdelar. Hans lösning var att automatisera den traditionella produktionsprocessen genom att utveckla en komplex mjukvara som kommunicerade med ett nätverk av fräsar och pressar. Till följd av detta kunde plast- och metalldelar produceras på en bråkdel av den tid det tidigare hade tagit.

År 2014 lanserade Protolabs 3D-utskriftstjänster av industriell kvalitet för att erbjuda produktutvecklare, konstruktörer och ingenjörer en enklare väg från tidiga prototyper till lågserieproduktion. Idag tillverkar Protolabs skräddarsydda prototyper on-demand i åtta länder.




  • Oct 11, 2019

    Säljaren som blev vd

    Reportage Redan som nybakad ingenjör fick han anställning som säljare på maskinhandelsföretaget. Idag är han vd och sätter upp riktlinjerna, men han är inte den som detaljstyr.
    323
Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT

  • John Ericson MAF Reportage

    Säljaren som blev vd

    Redan som nybakad ingenjör fick han anställning som säljare på maskinhandelsföretaget. Idag är han vd och sätter upp riktlinjerna, men han är inte den som detaljstyr.
    323

  • Teknik

    Laserrök - ett hälsofarligt ämne

    Lasermärkning, lasergravering, lasersvetsning med flera är tekniker som vi alla känner till, men hur många av oss känner till att laserröken är ett hälsofarligt ämne?
    11