Polestar

Foto: Polestar

May 9, 2019

Prestandaelbilen Polestar inrättar FoU-center i Storbritannien


Polestars brittiska konstruktionsavdelning kommer inledningsvis att anställa cirka 60 ingenjörer.

Polestar har ökat sin kapacitet inom forskning och utveckling markant med inrättandet av ett nytt R&D-center i Storbritannien. Den nya anläggningen, belägen i Coventry i England, gör att Polestar kommer att kunna öka sin R&D-kapacitet, och stärker ytterligare varumärkets förmåga att bygga sina framtida prestanda-elbilar. Det skriver företagt i ett pressmeddelande.

I en av världens mest framstående fordonstekniska miljöer kommer Polestars brittiska konstruktionsavdelning inledningsvis att anställa cirka 60 ingenjörer, vilket ger Polestar tillgång till en mängd olika specialistkompetenser som specifikt kommer att stödja utvecklingen av framtida Polestar-bilar, bortom Polestar 3. Dessa ingenjörer har redan varit involverade i preliminärt utvecklingsarbete för Polestar, och kommer nu att arbeta på heltid med framtida Polestar-bilprojekt som en del av Polestars globala engineering-nätverk.

– Investeringen i de fordonstekniska talanger som finns i Storbritannien kommer att stärka vår kapacitet. Passionen och hängivenheten hos dessa skickliga ingenjörer matchar Polestar-andan perfekt och gör det möjligt för oss att skapa fantastiska bilar, säger Thomas Ingenlath, vd för Polestar.

Hans Pehrson, R&D-ansvarig på Polestar:

– Polestars roll som teknisk spjutspets kräver nya och utvecklande färdigheter inom konstruktion av prestandabilar med låg vikt och som tillverkas i flera material, och den nya anläggningen i Storbritannien gör att vi kan ta nästa steg mot våra framtida bilar.

– Teamet som kommer att starta upp det nya R&D-dotterbolaget i Storbritannien är redan väl insatt i Polestars teknikfilosofi, och vi kommer att utöka det ursprungliga teamet under 2019. Dessa ingenjörer blir ett utmärkt komplement till vårt befintliga R&D-team i Sverige och andra stödjande team världen över, fortsätter han.

FoU



  • Sep 16, 2019

    Teknikskiftet inom fordonsindustrin

    Reportage Man måste välkomna ny teknik och nya utmaningar om man vill finnas kvar, menar Magnus Johansson på Automotive Components Floby AB.
    289
  • Sep 16, 2019

    Bli smartare i Hannover

    Reportage Nu öppnas dörrarna till EMO och i år finns det extra anledning att åka till Hannover.
    137
  • Sep 16, 2019

    Produktionsstörningar hos Gränges

    Nyheter Den reducerade produktionskapaciteten i juli och augusti kommer att påverka försäljningen i tredje kvartalet.
    71
Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT

  • AC Floby Magnus Johansson Reportage

    Teknikskiftet inom fordonsindustrin

    Man måste välkomna ny teknik och nya utmaningar om man vill finnas kvar, menar Magnus Johansson på Automotive Components Floby AB.
    289
  • EMO Reportage

    Bli smartare i Hannover

    Nu öppnas dörrarna till EMO och i år finns det extra anledning att åka till Hannover.
    137

  • Teknik

    50 procent lättare

    Världens första moduluppbyggda hybridkedja från igus, tillverkad av stål och plast.
    12