Polestar 2

Polestar 2. Foto: Polestar.

Jun 3, 2020

Snart öppnar Polestar Space i Sverige


Samtidigt rullar helelektriska Polestar 2 ut på vägarna, en bil som gör 0-100 under 5 sekunder, har inbäddade Google-tjänster och varnar fotgängare.

I kinesiska Luqiao är produktionen av Polestar 2 i full gång för leverans till kunder i sommar. Samtidigt förbereds här hemma öppnandet av Polestar Space i Stockholm och Göteborg. De är bland de första av de 50 stycken som är planerade att öppna på centrala platser i storstäder runtom i världen under 2020. Lokalerna i Sverige kommer att vara belägna på Norrlandsgatan 5 i Stockholm och Kungsportsavenyn 25 i Göteborg.

Här på Norrlandsgatan 5 mitt i Stockholm city, granne med NK, öppnar Polestar Space i sommar. Foto: Svensk Verkstad/Jan Gerdén.

– Polestar vill omdefiniera upplevelsen av bilägandet och den relation som kunderna har till sin biltillverkare. Polestar Spaces är en viktig del av vår kundupplevelse, och den plats där vi kommer att möta våra kunder fysiskt, kommenterar Martin Ölund,  Sverigechef på Polestar.

Öppningen är planerad till sommaren och Polestar kommer följa de riktlinjer från myndigheter som råder vid tidpunkten för öppningarna. I samband med öppningarna i Stockholm och Göteborg kommer både prestandahybriden Polestar 1 och helelektriska Polestar 2 börja rulla på de svenska vägarna och båda bilarna kommer även att finnas i Polestar Space.

0-100 km/h under 5 sekunder

100% elektriska Polestar 2, är en femdörrars fastback med ett batteri på 78kWh, med en räckvidd på upp till 470 kilometer WLTP på en laddning. Drivlinan i Polestar 2 utgörs av två elmotorer. En är placerad på bakaxeln och en på framaxeln och modellen är därför fyrhjulsdriven. Tack vare det – och att de två motorerna tillsammans levererar 408 hästkrafter – är Polestar 2 snabb: acceleration från 0–100 km/h går på mindre än 5 sekunder.

Polestar 2 först i världen med Android infotainment

Polestar 2 är även den första bilen i världen med ett integrerat infotainmentsystem från Android. Med tillgång till inbäddade Google-tjänster som Google Assistant, Google Maps med stöd för elfordon och Google Play Store. 

Med funktionen Google Assistant kan man från sitt uppkopplade hem via rösten kontrollera ett stort antal funktioner i sin Polestar 2, till exempel styra laddningen och se till att bilen är förvärmd när det är dags att åka. På samma sätt som det är möjligt att kontrollera bilens funktioner via Google Assistant från sitt hem kan man också göra tvärtom – och styra uppkopplade saker hemma från bilen. Till exempel kan man be Polestar 2 att tända lamporna och sätta på musik så att man slipper mötas av mörker och tystnad när man kommer hem.

Framför föraren finns också en 12,3 tums skärm där den viktigaste information är samlad. Systemet är kompatibelt med Android-telefoner och iPhoneanvändare kan ansluta via Apple CarPlay.

Säkerhet viktigt

Polestar 2 är ledande i introduktionen och utvecklingen av ny teknik inom Volvo Car Group. Bilen är det första helelektriska fordonet som krocktestats, det första med ny Acoustic Vehicle Alert System (AVAS)-teknik och den första bilen som har krockkuddar på insidan av förarsätena, inom Volvo Car Group. 

Krocktest Polestar. Foto: Polestar.

Batteripaketet är inneslutet i ett aluminiumhölje som ger både skydd och styvhet och helt integrerat i golvstrukturen på CMA-plattformen. Lösningen minskar inte bara risken för skador på batteriet, och ökar bilens styvhet utan skyddar även passagerarna genom att batteriet hålls intakt vid en kollision. I händelse av en krock kopplas batteripaketet automatiskt bort från resten av fordonet för att säkerställa att det inte finns någon direktanslutning, vilket är avgörande för att kunna skydda batteripaketet vid en kollision. 

Polestar 2 varnar fotgängare

För att förbättra säkerheten vid låga hastigheter har Polestar 2 unika och specialutvecklade externa ljud som en del av sitt akustiska varningssystem. Det akustiska fordonsvarningssystemet är utformat för att skapa igenkänning, inte vara påträngande och även låta naturligt och har designats enligt väldigt specifika parametrar och inväntar besked om att bli patenterat. 

-Vi ville inte att Polestar 2 skulle låta som en robot eller ett symfoniskt rymdskepp, kommenterar Thomas Ingenlath. Vi ville ha väldigt naturliga och diskreta ljud som uppmärksammar fotgängare om att bilen är i rörelse. Samtidigt ville vi att Polestar 2 skulle ha ett unikt ljud som är identifierbart med Polestar.

Ljudtekniker har ägnat särskild möda åt placeringen av de externa högtalarna för att säkerställa att ljudet som kommer från bilen både uppfyller lagkraven och är en behaglig upplevelse för både fotgängare och fordonspassagerare.

Smidig laddning med Plugsurfing

Polestar meddelade på tisdagen att man samarbetar med Plugsurfing i Europa för att förbättra tillgången på smidig laddning inför de första kundleveranserna av Polestar 2. Med över 195 000 laddpunkter för elbilar i Europa, erbjuder Plugsurfing en smidig lösning för såväl laddning som betalning från ett brett utbud av publika laddningsnätverk och leverantörer.

Polestar 2 kostar från 659 000 kronor, innan avdrag för klimatbonus. Här inkluderas tre års originalservice och underhåll, med hämtning och lämning av bilen vid service. Förmånsvärdet för Polestar 2 beräknas till 2 360 kronor netto vid 55 % marginalskatt.

Polestar är ett prestandamärke på elbilsmarknaden och samägs av Volvo Car Group och Zhejiang Geely Holding. Polestar startade 2017 med Polestar 1 – en lågvolyms eldriven GT-prestandahybrid med 609 hk, 1 000 Nm och en elektrisk räckvidd på 124 km (WLTP) – den längsta för alla hybridbilar i världen. I början av 2019 presenterades den 100% elektriska Polestar 2 som även är företagets första bil som tillverkas i större volymer.

 

 




Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT