May 10, 2019

PLAY: Underhållskontrakt 180 meter över havet


40 000 m³ betong, 14 000 ton stål och 8 500 ton ståltråd. Med Golden Gatebron i San Francicso som förebild tornar Höga Kustenbron upp sig mitt i vårt svenska världsarv och underhållet är ett viktigt inslag.

Mäktiga Högakustenbron är en skapelse som började byggas 1993 och invigdes första december 1997. Denna hängbro över Ångermanälven är ett av Sveriges högsta byggnadsverk med en höjd på 180 meter ovan vattenytan. Brospannet är Sveriges längsta, Europas tredje längsta och världens elfte längsta. Se filmen ovan.

Nu har Svevia fått uppdraget att sköta det löpande underhållet. Under de närmaste sex åren ska Svevia sköta allt från inspektion av brons tekniska funktioner till att röja snö uppe på de 180 meter höga pylonerna.

– Inspektion och underhåll utförs enligt ett fastlagt schema. Hur ofta det görs varierar för olika delar av konstruktionen. Vi kontrollerar till exempel hängare varannan dag medan andra delar som att smörja grindar, dörrar och portar sker en gång per år, säger Magnus Skoglund, Svevia.

Underhållet utförs på såväl yttre som inre konstruktioner. På utsidan handlar det om broräcken, hängare och övergångskonstruktioner. På insidan handlar det om underhåll av funktioner som el, avfuktning, hydraulik, hissar och hantering av olika larmsystem. Även rensning av snö- och is från pyloner och kablar ingår i uppdraget.

– Snöskottningen som sker för hand upp på pylonerna får uppmärksamhet som en av de mer spektakulära delarna i uppdraget. Men det är minst lika spännande att få se så här stora broar från insidan. Den här typen av moderna brokonstruktioner är förutom vackra landmärken också tekniskt avancerad byggnadsverk som borde kunna fascinera vem som helst inte bara en bro-nörd som jag.

Kontraktet sträcker sig från 1 januari 2019 fram till sista december 2024.

Fakta Höga Kustenbron:

Byggtekniskt är bron avancerad med komplicerade arbeten både under vatten och på hög höjd. Byggherre var Vägverket Region Mitt och bron har byggts av ett nordiskt konsortium bestående av Skanska, Monberg & Thorsen och Alfred Andersen. Hela projektet kostade 2,1 miljarder kronor.

Längd: 1800m
Bredd: 17,8 m
Höjd över havet: 180m

Betong: 40 000 m³
Stål : 14 000 ton
Ståltråd: 8 500 ton
Jordschakt: 50 000 m³
Bergschakt: 20 000 m³
Segelfri höjd: 40 m
Spännvidd mellan pylonerna: 1 210 m
Ytbehandling/målning: 60 000 m²





Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT

  • 17137_NORD-NORDAC-PRO-SK-500P-converter Teknik

    Ny frekvensomriktare från NORD

    Med NORDAC PRO SK 500P lanserar NORD DRIVESYSTEMS en serie frekvensomriktare med senaste komponentteknik och ultimata nivåer av funktionalitet, konnektivitet och modularitet. Omriktarna har ett imponerande antal gränssnitt för kommunikation och fältbussar, innovativa egenskaper liksom ett antal expansionsmöjligheter så att de lätt kan integreras i alla typer av automationsarkitektur.
    9
  • Förbättrade prestanda med Silent Tools™ Teknik

    Vibrationsdämpade CoroBore® 825 förbättrar säkerhet och produktivitet

    Specialisten på skärverktyg och verktygssystem Sandvik Coromant lanserar en ny generation CoroBore® 825 vibrationsdämpade finuppborrningsverktyg. Systemet använder Silent Tools™-teknik, med dämpkroppar som är dimesionerade specifikt för att passa alla adapterstorlekar i sortimentet och ge användaren maximala prestanda.
    12
  • Bosch kopplar batteriladdaren till molnet. Teknik

    Bosch förlänger livet på batterier i elfordon med molnlösning

    Battericeller åldras snabbare beroende på livsföring precis som cellerna i människokroppen. Bosch har nu utvecklat en molntjänst som kompletterar det traditionella batterihanteringssystemet i elfordon där laddningsdata från ett flertal elfordon i realtid kan nyttjas för både effektivare och skonsammare laddning.
    15