Feb 27, 2019

PLAY: Teknikföretagens nya initiativ ska stärka tjejers tekniska självförtroende


Många kvinnor underskattar sina teknikkunskaper – ett beteende som riskerar smitta av sig på̊ unga flickor. Se Teknikföretagens nya kampanj!


Nu jobbar arbetsgivar- och branschorganisationen Teknikföretagen för att öka flickors tekniska självförtroende. Kampanjen #CreateTechfidence ska uppmuntra fler att ta tag i problemet för att säkra teknikindustrins långsiktiga kompetensförsörjning.

Forskning visar att tjejer redan i ung ålder inte ser sig själva som tekniska. Enligt Ulrika Sultan, som forskar på flickors teknikintresse vid Linköpings Universitet, beror det på att tjejer inte förväntas vara intresserade av teknik och att rådande normer fortfarande gör gällande att teknik inte är för tjejer. Att det får konsekvenser syns i Skolverkets statistik över antalet sökande till Teknikprogrammet på gymnasiet. Endast 18 procent av de sökande är tjejer.

Forskningresultaten pekar på att kvinnliga förebilder är en viktig del i att stärka unga tjejers självförtroende och i slutändan teknikintresse. Men det blir problematiskt när förebilderna själva säger eller agerar som om de vore otekniska. Med kampanjen #CreateTechfidence vill man förändra attityden till teknik hos kvinnor och tjejer.

– Vi vet att det finns engagemang i den här frågan och många vill hjälpa till. Det här är ett enkelt sätt som kan göra skillnad. Nästa gång du står inför en teknisk utmaning, fundera på hur du hanterar den och vem som ser på säger Elin Östblom, ungdomskommunikatör på Teknikföretagen, som samlar 4 000 medlemsföretag som tillsammans står för en tredjedel av Sveriges export. Bland medlemmarna finns globala företag som Ericsson och Volvo.

Kampanjen sprids nu på sociala medier under hashtagen #CreateTechfidence. Och Teknikföretagen uppmanar förebilder som föräldrar och företrädare för teknikföretag inom branschen att vara med och bidra till förändring genom att ta till sig av budskapet och dela med sig av sina egna erfarenheter. På nätet har man samlat tips på hur du kan bidra till att öka självförtroendet för teknik hos unga.

 




  • May 22, 2019

    De vinner Volvos teknikpris för elektrifiering av bergtäkt

    Nyheter – Det här priset lyfter inte bara fram en innovation – utan en hel rad av innovationer som var nödvändiga för att tänka nytt kring en urgammal process, säger Lars Stenqvist, CTO på Volvo. Se filmen om projektet.
    0
  • May 22, 2019

    Svensk stålexport ökar

    Nyheter Det den svenska stålindustrin hittills i år förlorat på gungorna i USA har vi med råge tagit igen på karusellen i andra länder runt om i världen, säger Mathias Ternell, handelspolitisk direktör på Jernkontoret.
    0
  • May 22, 2019

    Anna mitt i digitaliseringsresan i Kode

    Reportage "Jag fick en väldigt bra förman som trodde på mig och jag lovade lära mig och att bli bäst." Nu är hon teamleder på lastbilsnavsgruppen och engagerad i den digitala resan på företaget.
    0
  • May 22, 2019

    Smartare produktion hos legotillverkaren i Kode

    Reportage Familjeföretaget grundades 1962 och har kunder som Scania, Atlas Copco, Westinghouse och Parker. Nu driver tredje generationen kusiner igenom digitalisering av verksamheten. Läs om deras resa.
    0
  • May 22, 2019

    Boliden satsar på vindkraft

    Miljö Har tecknat ett långsiktigt elförsörjningsavtal med ett företag inom vindkraftsutveckling, vilket innebär utökad produktion av fossilfri el i både Finland och Sverige.
    0
Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT

  • Bror Tonsjö_Anna Lönnroth Reportage

    Anna mitt i digitaliseringsresan i Kode

    "Jag fick en väldigt bra förman som trodde på mig och jag lovade lära mig och att bli bäst." Nu är hon teamleder på lastbilsnavsgruppen och engagerad i den digitala resan på företaget.
    0
  • Bror Tonsjö_Claes Tengström-1 Reportage

    Smartare produktion hos legotillverkaren i Kode

    Familjeföretaget grundades 1962 och har kunder som Scania, Atlas Copco, Westinghouse och Parker. Nu driver tredje generationen kusiner igenom digitalisering av verksamheten. Läs om deras resa.
    0