Mar 15, 2019

PLAY: Fords sömndräkt visar farorna med trötta förare


Att köra in till kanten när tillfälle ges, få i sig koffeindryck samt en sovstund på 20 minuter kan utgöra skillnaden mellan liv och död, säger Dr Gundolf Meyer Hentschel. Se filmen.

1 av 5 trafikolyckor beror på trötthet hos förare. Idag under World Sleep Day väljer därför Ford att lyfta farorna med att köra trött, med hjälp av en sovdräkt som simulerar trötthetssymptom.

De flesta vet att sömnbrist kan göra dig grinig, få din hud att åldras snabbare och påverka din koncentration. Men sömnbrist kan också förhindra din förmåga att köra säkert. Enligt experter kan en oavbruten vakenperiod på över 18 timmar försämra dina förmågor på ett sätt som kan jämföras med att överskrida promillegränsen för rattonykterhet i många länder.

Ford har tagit fram en sovdräkt som gör det möjligt att uppleva de försvagande effekterna som trötthet kan medföra. Sovdräkten är en del av Fords Driving Skills for Life (DSFL) – en gratis förarutbildning för unga mellan 17 och 24 år. Ford har valt att satsa på detta eftersom trafikolyckor är den främsta orsaken till dödsfall bland ungdomar i Europa.

– Vi lade till speciella skyddsglasögon till dräkten för att replikera mikrosovstunder – en okontrollerbar respons på trötthet som kan innebära att du kör blind i tio sekunder eller mer – även om dina ögon fortfarande är öppna. Jag skulle aldrig vilja köra med sömnbrist eller åka med i en bil där föraren har sömnbrist, säger Dr Gundolf Meyer Hentschel som utvecklat sovdräkten, vd vid Meyer Hentschel Institute.

Med hjälp av en app kan föraren styra glasögonen och simulera hur hjärnan stängs av och på. Glasögonen bärs tillsammans med en specialdesignad keps, väst och band för armar och anklar, med en sammanlagd vikt på 18 kilo.

– Att köra in till kanten när tillfälle ges, få i sig koffeindryck samt en sovstund på 20 minuter kan utgöra skillnaden mellan liv och död. Om detta inte fungerar så borde du se till att hitta ett annat sätt att ta dig hem, tillägger Dr Gundolf Meyer Hentschel, vd vid Meyer Hentschel Institute.




  • May 22, 2019

    Anna mitt i digitaliseringsresan i Kode

    Reportage "Jag fick en väldigt bra förman som trodde på mig och jag lovade lära mig och att bli bäst." Nu är hon teamleder på lastbilsnavsgruppen och engagerad i den digitala resan på företaget.
    0
  • May 22, 2019

    Smartare produktion hos legotillverkaren i Kode

    Reportage Familjeföretaget grundades 1962 och har kunder som Scania, Atlas Copco, Westinghouse och Parker. Nu driver tredje generationen kusiner igenom digitalisering av verksamheten. Läs om deras resa.
    0
  • May 22, 2019

    Boliden satsar på vindkraft

    Miljö Har tecknat ett långsiktigt elförsörjningsavtal med ett företag inom vindkraftsutveckling, vilket innebär utökad produktion av fossilfri el i både Finland och Sverige.
    0
Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT

  • Bror Tonsjö_Anna Lönnroth Reportage

    Anna mitt i digitaliseringsresan i Kode

    "Jag fick en väldigt bra förman som trodde på mig och jag lovade lära mig och att bli bäst." Nu är hon teamleder på lastbilsnavsgruppen och engagerad i den digitala resan på företaget.
    0
  • Bror Tonsjö_Claes Tengström-1 Reportage

    Smartare produktion hos legotillverkaren i Kode

    Familjeföretaget grundades 1962 och har kunder som Scania, Atlas Copco, Westinghouse och Parker. Nu driver tredje generationen kusiner igenom digitalisering av verksamheten. Läs om deras resa.
    0