Volvo XC40. Foto: Volvo Cars.

May 24, 2018

Omåttligt populär - nu ökar Volvo Cars produktionstakten


Succén har överträffat förväntningarna.

Volvo Cars har fått nära 80 000 order för den nya prisbelönta lilla SUV:en XC40 och utökar produktionen i Europa och Kina för att möta efterfrågan.

Produktionen kommer att ökas i fabriken i Gent och Volvo Cars adderar också produktionskapacitet i fabriken i Luqiao i Kina första halvan av nästa år, vilket betonar populariteten för detta Årets Bil i Europa.

I tillägg till det har företaget också klargjort i dag att detta kommer att kapitalisera på populariteten för nya mindre modeller med introduktionen av nya modeller från CMA-plattformen och som ska ersätta dagens V40.

- Succén för Volvo XC40 har överträffat våra högst ställda förväntningar. Segmentet för kompakta SUV:ar är det mest snabbast växande inom bilindustrin just nu, och med våra CMA-baserade modeller förväntar vi oss att fortsatt kunna dra nytta av den tillväxten, säger Håkan Samuelsson, vd på Volvo Cars.

De kommande modellerna baserade på CMA kommer att inkludera fullt elektrifierade bilar som kommer att säljas globalt på Volvo Cars huvudmarknader. Ytterligare detaljer kring de produkterna kommer att presenteras senare.

XC40 lanserades sent under 2017 för global försäljning och är den första Volvon hittills som vunnit utmärkelsen Årets Bil i Europa.

Nya XC40 är den första modellen från Volvo Cars CMA-arkitektur. Samutvecklingen med Geely Holding innebär att CMA ger Volvo Cars de nödvändiga ekonomiska skalfördelarna för detta segment.

I mars berättade Volvo Cars att företaget kommer att tillverka bilar för sitt systermärke Lynk & CO på fabriken i Gent, Belgien. Likt XC40 är den första Lynk & Co modellen baserad på CMA.




  • May 24, 2019

    Tunga företag bakom Industri-Quizen som tar mark

    Nyheter -Lanseringen av de åtta initiala Quizen inom skärande bearbetning blev snabbt en succé med en tredubbling av besökstrafiken, säger Hans Bergmark, grundaren av kunskapssajten Manufacturing Guide.
    42
Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT

  • Bror Tonsjö_Anna Lönnroth Reportage

    Anna mitt i digitaliseringsresan i Kode

    "Jag fick en väldigt bra förman som trodde på mig och jag lovade lära mig och att bli bäst." Nu är hon teamleder på lastbilsnavsgruppen och engagerad i den digitala resan på företaget.
    164
  • Bror Tonsjö_Claes Tengström-1 Reportage

    Smartare produktion hos legotillverkaren i Kode

    Familjeföretaget grundades 1962 och har kunder som Scania, Atlas Copco, Westinghouse och Parker. Nu driver tredje generationen kusiner igenom digitalisering av verksamheten. Läs om deras resa.
    436