Oxe Diesel 200

Den tropikanpassade Oxe Diesel 200 hp sätts nu i produktion. Foto: Cimco Marine.

Jun 5, 2019

Uppgraderad Oxe Diesel utombordare sätts nu i produktion


Planerar för ökad produktionstakt senare i år.

Cimco Marine AB (publ) påbörjar nu produktion och leverans av den tropikanpassade OXE Diesel på 200hp. Under de senaste sex månaderna har företaget jobbat hårt för att färdigställa den uppgraderade modellen, som innehåller betydande uppgraderingar och förbättringar. Produktion sker i samarbete med Ufab i Uddevalla.

-Jag är nöjd med de framsteg vi har gjort på OXE Diesel 200hp, den tropikanpassade motorn som nu är i produktion, möter flera av våra kunders krav. Vi fortsätter att arbeta för kostnadsminskning av vår motorplattform inför vår planlagda produktionstaktshöjning senare i år, säger Andreas Blomdahl, vd Cimco Marine AB.

Cimco Marine har under flera år utvecklat OXE Diesel, världens första dieselutombordare i de högre effektnivåerna. Företagets unika patenterade lösningar för kraftöverföring från motor till propeller, har lett till stor efterfrågan på bolagets motorer i hela världen.

Den nya OXE Diesel 200hp har uppgraderats avsevärt för att uppfylla följande kriterier:

-Säkerhet och användarvänlighet - Förbättrade säkerhetsfunktioner och användbarhet;
-Tropisk kompatibel - för att säkerställa hållbar prestanda under tropiska förhållanden och
-Uthållighet och hållbarhet - starkare komponenter och material.

Utveckling och tillverkning i Sverige

Cimco Marine har sitt huvudkontor i Ängelholm där all produktutveckling sker. Allt monteringsarbete av Cimco Marines OXE Diesel utförs idag i Uddevalla av Uddevalla Finmekanik AB. Ufab har lång erfarenhet som systemleverantör och kontraktstillverkare med kompetensinom utveckling, konstruktion, svets, bearbetning och montage av avancerade komponenter och maskinsystem.

Dieseldrivna motorer inom NATO

Under 2015 introducerade försvarsalliansen NATO ett direktiv, ”The Single Fuel Directive”, som stipulerar att alla motorer som används militärt eller för kustbevakning inom NATO måste vara dieseldrivna om sådana motorer finns tillgängliga som alternativ på marknaden. Orsaken till detta NATO-direktiv är bland annat att explosionsrisken med bensin är stor, medan den är obefintlig med diesel.




  • Jun 18, 2019

    Cimco Marine skiftar vd

    Nyheter Det svenska bolaget är ledande inom dieselmotorer med hög prestanda.
    81
Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT

  • Hexagon HxGN LIVE Las Vegas Reportage

    Spektakulärt på Hexagons event i Las Vegas

    Endast en dag återstår av ett välmatat och intensivt HxGN Live i Las Vegas. Huvudbudskapet lyder "Your data can save the world". Svensk Verkstad lämnar rapport.
    141