Robert Falck, grundare och vd för Einride, Jochen Thewes, vd för DB Schenker och Mats Grundius, vd för DB Schenker Cluster Sweden, Danmark, var värd för invigningsceremonin. Foto: Einride.

May 17, 2019

Världspremiär för den förarlösa lastbilen - svenska T-Pod - på allmän väg


Det var ett historiskt ögonblick när den inledande körningen ägde rum vid DB Schenkers anläggning i Jönköping i onsdags. Se filmen.

Den 15 maj rullade den första hyttlösa, eldrivna, självkörande lastbilen, T-pod - utvecklad av svenska Einride, på allmän väg. Det självkörande fordonet trafikerar en sträcka mellan två av DB Schenkers anläggningar i Jönköping. Den totala sträckan är cirka 300 meter, varav cirka 100 är på allmän väg.

Robert Falck, grundare och vd för Einride, Jochen Thewes, vd för DB Schenker och Mats Grundius, vd för DB Schenker Cluster Sweden, Danmark, var värd för invigningsceremonin.

- Den här dagen utgör en viktig milstolpe i Einrides historia och för vår satsning på att skapa en säker, effektiv och hållbar transportlösning, baserad på autonoma elbilar, som har potential att minska koldioxidutsläppen från vägtransporter med upp till 90 procent, säger Robert Falck, vd och grundare av Einride.

– Det är ingen lång sträcka, men det är ett första steg som kommer att revolutionera delar av vår bransch, säger Mats Grundius, vd för DB Schenker Cluster Sweden, Denmark, Iceland.

– Det är viktigt att gå långsamt fram. Det här är en möjlighet att skaffa oss kunskap om ny teknologi och är ett steg mot vår omställning till ett hållbart transportsystem. Elektrifiering och automation är definitivt framtiden och vi vill vara en del av den teknikutvecklingen och se vilka möjligheter och utmaningar som den bär med sig, säger Mats.

Einride är ett svenskt teknikföretag som utvecklar ett hållbart transportsystem som bygger på självkörande, elektriska lastbilar. I november 2018 initierade Einride och DB Schenker den första installationen av en T-pod på DB Schenkers anläggningar i Jönköping. Det var den första kommersiella installationen av sitt slag i världen.

I mars i år konstaterade Transportstyrelsen att T-poden kan fungera i enlighet med svenska trafikregler och godkände ansökan om att utöka piloten till att även omfatta offentlig väg. Tillståndet gäller till 31 december 2020.

I samband med att DB Schenker och Einride redogjorde för sina planer att introducera ett självkörande fordon väcktes en del oro i chaufförsleden att deras jobb skulle försvinna.

– Det är verkligen inte så jag ser det. För det första måste vi ha utbildade chaufförer som övervakar fordonen och kan ta över kontrollen av dem om det behövs. Jag ser framtidens fjärrchaufförer som en del av ett team som jobbar i ett kontrollrum där T-podar övervakas och har beredskap för att ta över styrningen då situationen kräver det. För det andra har jag svårt att se att ett sådant fordon skulle kunna utföra distributionstrafik där själva framförandet av fordonet bara är en liten del av arbetsinnehållet, säger Mats.

Som det är nu finns potentialen i att använda T-poden i trafik mellan DB Schenkers terminaler och lager i landet där egen personal lastar fordonet i ena ändan och lossar det i den andra, det vill säga mellan kända lastnings- och lossningsställen.

T-podarnas främsta användningsområden, i alla fall i det korta perspektivet, är i mindre komplexa trafikmiljöer som till exempel på motorväg utan mötande trafik.

– Nästa steg för oss skulle kunna vara att prova T-poden på en längre sträcka – exempelvis mellan våra terminaler i Jönköping och Borås. Det är en möjlighet för oss att optimera vår internlogistik mellan våra anläggningar över hela Sverige. Ju fler punkter vi kan binda samman på detta vis, ju effektivare kan vi bli.

Att T-poden är eldriven ger minskade utsläpp och buller – men att den är självkörande ska förhoppningsvis även bidra till en ökad trafiksäkerhet.

– De flesta trafikolyckor som sker idag orsakas av den mänskliga faktorn. T-poden har omfattande säkerhetssystem som ska förhindra att något oförutsett händer, men jag är inte så naiv att jag tror att alla olyckor kommer att upphöra helt.

T-pod

Lastkapacitet: 15 standardpallar vilket motsvarar 15 kvadratmeter.
Längd: Cirka 7 meter.
Vikt: 20 ton med full last.
Batteri: Batteriets kapacitet är 200kWh. En laddning räcker för 20 mil.





  • Jul 15, 2019

    3D-printa med månstoft

    Nyheter Den 21 juli 1969 tog Neil Armstrong sina första steg på månen – på en yta täckt av månstoft
    6
  • Jul 11, 2019

    Högskolan Väst utbildar fler tekniker än nånsin

    Nyheter På nationell nivå har drygt 279 300 personer antagits till en högskoleutbildning i höst – 1,5 procent fler än för ett år sedan. Högskolan Väst följer trenden vad gäller antagningen av programstudenter. Fler studenter än någonsin är antagna på Tekniskt basår. - Mycket glädjande att fler får en möjlighet att komma in på det tekniska fältet, säger Jan Theliander, prorektor.
    49
  • Jul 11, 2019

    BillerudKorsnäs först med produktion av pappersbatteri

    Nyheter BillerudKorsnäs fortsätter utvecklingen av pappersbatteriet och har under våren genomfört världens första produktion på en pappersmaskin. Projektet är därmed ett steg närmare en kommersialisering av både små- och storskalig energilagring i ett pappersbatteri.
    97
  • Jul 10, 2019

    Saab får stororder från Försvaret för tekniskt stöd till Gripen

    Nyheter Saab har fått en beställning från Försvarsmakten och Försvarets materielverk (FMV) på fortsatt tekniskt stöd till vapen och yttre last på Gripen. Ordervärdet uppgår till MSEK 142.
    34
Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT

  • 17137_NORD-NORDAC-PRO-SK-500P-converter Teknik

    Ny frekvensomriktare från NORD

    Med NORDAC PRO SK 500P lanserar NORD DRIVESYSTEMS en serie frekvensomriktare med senaste komponentteknik och ultimata nivåer av funktionalitet, konnektivitet och modularitet. Omriktarna har ett imponerande antal gränssnitt för kommunikation och fältbussar, innovativa egenskaper liksom ett antal expansionsmöjligheter så att de lätt kan integreras i alla typer av automationsarkitektur.
    6
  • Förbättrade prestanda med Silent Tools™ Teknik

    Vibrationsdämpade CoroBore® 825 förbättrar säkerhet och produktivitet

    Specialisten på skärverktyg och verktygssystem Sandvik Coromant lanserar en ny generation CoroBore® 825 vibrationsdämpade finuppborrningsverktyg. Systemet använder Silent Tools™-teknik, med dämpkroppar som är dimesionerade specifikt för att passa alla adapterstorlekar i sortimentet och ge användaren maximala prestanda.
    11
  • Bosch kopplar batteriladdaren till molnet. Teknik

    Bosch förlänger livet på batterier i elfordon med molnlösning

    Battericeller åldras snabbare beroende på livsföring precis som cellerna i människokroppen. Bosch har nu utvecklat en molntjänst som kompletterar det traditionella batterihanteringssystemet i elfordon där laddningsdata från ett flertal elfordon i realtid kan nyttjas för både effektivare och skonsammare laddning.
    12