Foto: Polestar.

Oct 5, 2018

Nu kommer de första prototyperna av Volvo Cars Polestar 1


Bilarna byggs till största del för hand, i en specialiserad anläggning för prototyptillverkning i Göteborg.

Utvecklingstakten för Polestar 1 har ökat i och med produktionen av den första serien av VP bilar (Verifiering Prototyp) avsedda för vägtrafik i Sverige. VP-bilarna produceras för flera syften, inklusive krocktester, vädertester och utvärdering i vägtrafik, och utgör den allra första flottan av Polestar 1-bilar på vägarna.

Det fungerar som den första testfasen för tillverkning av Polestar 1 kundbilar som kommer att byggas vid Polestars nya Production Centre i Chengdu, Kina. Polestar 1 har en kaross av kolfiber som krävde utveckling av ny specialiserad produktionsutrustning och byggtekniker som kommer att överföras till fabriken och användas för att bygga de serietillverkade bilarna.

– Monteringen av VP-bilarna innebär att Polestar 1 har tagit nästa steg mot produktion, säger Thomas Ingenlath, Chief Executive Officer på Polestar.

– Denna första batch med 34 bilar kommer att göra det möjligt för våra ingenjörer att finjustera detaljerna på bilen, säkerställa att Polestar 1 är perfekt när vi börjar producera kundbilar i mitten på nästa år.

Polestar är det nya varumärket för eldrivna prestandabilar från Volvo Car Group. Polestar kommer att kännetecknas av specifika teknik- och konstruktionssynergier med Volvo Cars och dra nytta av betydande skalekonomier som ett resultat av kopplingen till Volvo Cars. Dessa synergier kommer att möjliggöra design, utveckling och tillverkning av eldrivna högprestandabilar under ett separat varumärke.

Polestar inleder denna nya era med Polestar 1 – en eldriven Hybrid GT med en effekt på hela 600 hk, ett vridmoment på 1 000 Nm och en räckvidd vid körning enbart på el på 150 km, längre än någon annan hybrid i världen. I framtiden kommer modellprogrammet att utökas med Polestar 2 och Polestar 3, som båda är renodlade elbilar som kommer att tillverkas i större volymer och som sätter föraren i centrum.

Produktionen av Polestar 1 är första gången som ett varumärke i Volvo Car Group har utforskat bilbyggande i kolfiber. VP-bilarna har gjort att ingenjörerna kan designa, testa och utföra komplicerade konstruktionsprocesser med positivt resultat.




Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT

  • 17137_NORD-NORDAC-PRO-SK-500P-converter Teknik

    Ny frekvensomriktare från NORD

    Med NORDAC PRO SK 500P lanserar NORD DRIVESYSTEMS en serie frekvensomriktare med senaste komponentteknik och ultimata nivåer av funktionalitet, konnektivitet och modularitet. Omriktarna har ett imponerande antal gränssnitt för kommunikation och fältbussar, innovativa egenskaper liksom ett antal expansionsmöjligheter så att de lätt kan integreras i alla typer av automationsarkitektur.
    9
  • Förbättrade prestanda med Silent Tools™ Teknik

    Vibrationsdämpade CoroBore® 825 förbättrar säkerhet och produktivitet

    Specialisten på skärverktyg och verktygssystem Sandvik Coromant lanserar en ny generation CoroBore® 825 vibrationsdämpade finuppborrningsverktyg. Systemet använder Silent Tools™-teknik, med dämpkroppar som är dimesionerade specifikt för att passa alla adapterstorlekar i sortimentet och ge användaren maximala prestanda.
    12
  • Bosch kopplar batteriladdaren till molnet. Teknik

    Bosch förlänger livet på batterier i elfordon med molnlösning

    Battericeller åldras snabbare beroende på livsföring precis som cellerna i människokroppen. Bosch har nu utvecklat en molntjänst som kompletterar det traditionella batterihanteringssystemet i elfordon där laddningsdata från ett flertal elfordon i realtid kan nyttjas för både effektivare och skonsammare laddning.
    15