Sveriges ambassadör i Tyskland, Per Thöresson, var på plats i Hannover. Foto: Charlotta Hörnqvist, Svensk Verkstad.

Jan 27, 2019

Nedräkningen för partnerland Sverige har börjat


100-tal svenska företag redo att visa upp sina förtjänster och framgångsfaktorer.

När Hannover Messe går av stapeln den 1-5 april i år står partnerlandet Sverige och ett 100-tal svenska företag redo att visa upp sina förtjänster och framgångsfaktorer.

Sveriges ambassadör i Tyskland, Per Thöresson, var på plats i Hannover i förra veckan, när Hannover Messe höll sin preview för ett stort antal journalister från hela världen.

-Jag ser det som en kvalitetsstämpel för Sverige, att bli utvald som partnerland till världens största industrimässa för smart industri, säger ambassadör Per Thöresson.

-Vi är mycket nöjda med att ha Sverige som partnerland 2019. Sveriges regering och industri ligger i framkant av den digitala omvandlingen av industrin. Det linjerar utmärkt och för att presentera strategier för smart industri, erbjuda innovativa lösningar för den globala marknaden, utbyta erfarenheter och bredda sina nätverk, säger Dr. Köckler, styrelseordförande i Deutsche Messe AG.
Jochen Köckler, styrelseordförande i Deutsche Messe AG. Foto: Charlotta Hörnqvist, Svensk Verkstad

Det var under mässan 2018 som nyheten släpptes, att Sverige blir partnerland till Hannover Messe 2019. Hannover Messe rankas som den största industrimässan i världen och lockar varje år cirka 6.500 utställare från 75 nationer. Hit kommer 220.000 besökare från ett 80-tal länder och ytterligare 2.500 journalister från hela världen. 

Mässan är en makalös arena för innovationer och globala trender och utgör ett fantastiskt tillfälle för företag att visa upp sig internationellt.

-Jag hoppas att de företag och organisationer som deltar ska knyta så många partnerskap som möjligt, säger Per Thöresson. Affärer och kontrakt såklart, men även öka samarbetet.

Partnerlandskapet drivs av Business Sweden och Sveriges regering har satsat 16 miljoner kronor i projektet och näringslivet har gått in med lika mycket pengar. 

– Vi vill visa hur långt fram vi kommit inom smart industri och i den svenska paviljonen vill vi visa hur våra innovationer och vårt arbete med hållbarhet finns representerat i hela värdekedjan, från ax till limpa – i stora och små företag och startups – ända ut till och med återvinningsfasen, förklarar Elisabeth Somp, som är presstaleskvinna för Business Sweden.

Charlotta Hörnqvist, Svensk Verkstad.




Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT

  • Teknik

    Dubbelt slipar bättre

    Beprövad TYROLIT-teknik med betydande förbättringar – det är nya TWIN FLAP-lamellrondellen.
    12