David Modig. Foto: Modig Machine Tool.

Feb 20, 2018

Intervju: Han är vd för familjeföretaget som bygger extremt snabba maskiner


Flygindustrin är den dominerande kunden världen över och nu bygger företaget en ny fabrik i Kalmar.

Modig Machine Tool i Virserum är ett genuint familjeföretag i ordets renaste betydelse. De fyra bröderna Erik, Harry, Sture och Arne Modig startade företaget 1947. Under ett tiotal år på 60- och 70-talen drevs företaget av Harrys fru Ulla. Harrys son Percy och hans son David har sedan drivit det vidare sedan 2002.

Nu sitter 37 år unge David Modig sedan fem år som vd för bolaget som ligger i global framkant när det gäller höghastighetsbearbetande specialmaskiner.

Det entreprenörskap som präglade de fyra bröderna Modig som startade verksamheten på 40-talet har ärvts ned i kommande generationer och David Modig, som idag framgångsrikt leder företaget har till och med prisats för det som Kalmar läns mest företagsamma människa 2015.

För David Modig själv har det under åren varit alldeles självklart att vara på fabriken i Virserum vid fem på morgonen och ägna sig helhjärtat åt det företag han under uppväxten tillbringade det mesta av sin tid på.

– Runt köksbordet pratades det alltid maskiner och skulle jag träffa farsan fick jag gå ner till fabriken när jag var liten, säger han. Det blev lekplatsen. Man cyklade ner till fabriken direkt efter skolan.

Det var samtidigt en fantastisk skola, för även om David ibland satt där och hade tråkigt lärde han sig mycket.

– Man märker inte att man blir upplärd när man sitter där och tittar och lyssnar. Jag var alltid på något sätt involverad i verksamheten och hade väldigt lätt för det. Jag lärde mig verksamheten och att bygga maskiner på ett naturligt sätt.

David Modig var alltså ett med verksamheten i företaget under hela sin uppväxt. Det enda som "störde" var hans brinnande intresse för motocross, som han under några år ägnade sig lika intensivt åt som han gör åt allt han har intresse för.

– Under några år låg jag mest ute och tävlade i nationella mästerskap i Europa. Då var det bara crossen som gällde. Men när jag var hemma, var jag förstås på jobbet.
När David så småningom ställde in crosscykeln för gott (det står fortfarande en cross i garaget, men den nyttjas sällan numer) var det Modig Machine Tool för hela slanten.

Från standard till special
Under de första decennierna tillverkade företaget standardmaskiner. På den tiden då landet hade många maskintillverkare och det fanns marknad för dem allihop.

– Men på 80-talet gick det inte längre att konkurrera prismässigt med de som levererade tusentals maskiner.

När företaget fick chansen att göra ett projekt med Saab blev det naturligt att nischa in sig mot flygindustrin med specialmaskiner i slutet av 80-talet.

– Utan Saab hade vi inte varit där vi är idag. Det blev vår stora möjlighet att ställa om och utvecklas i den här riktningen.

Allt ändrades den 11 september 2001, när terrorister gjorde en samlad attack med civilia flygplan mot både civila och militära byggnader i USA. Flygplansmarknaden föll som en sten och Modig Machine Tool kunde inte undgå konkurs året därpå. Ett hårt slag för företaget, ett hårt slag för samhället. På den tiden sysselsatte Modigs 150 personer.

– Men jag och min far startade företaget nästan direkt igen.

Därmed fick Modig-delen i koncernen som då omfattade även Demanders Verktygsmaskiner i Virserum och Jungner i Åkersberga, genast nytt liv igen. De båda andra företagen lever också vidare idag och Demanders tillhör de som tillverkar Modig-komponenter och ett 15-tal personer där har full sysselsättning med det. Hos Modig Machine Tool, som har omkring 40 anställda, koncentrerar man sig på att konstruera och montera.

Garanterat snabbast
– Vi la upp en plan och började skissa på en ny maskinportfolio redan 2004-2005. Den första maskinen av de sju vi tänkt ta fram kom ut 2010. Nu har vi tagit fram fem och ritar på ytterligare två och är en av få tillverkare i världen som har en helt ny maskinportfolio.

– Men det kostar att ta fram nya maskiner. Vi gör av med 10-12 miljoner bara på att ta fram underlaget.

Alltsedan 80-talet har alltså företaget utvecklat specialmaskiner med starkt fokus på flygindustrin.

– På den tiden med 100 procents inriktning på flygindustrin, berättar David Modig. Idag utvecklar vi maskiner för andra industrisegment, men fortfarande är flygindustrin dominerande för oss.

Maskinerna som tillverkas i Virserum skiljer sig på många punkter från standardmaskiner och tas alltid fram med sikte på speciell produktion, hittills alltså oftast med inriktning på flygindustrin.

Här finns exempelvis den enda stångmatade fräsen i världen, en maskin är 20 meter lång och ämnad för att göra vingdetaljer, en annan kan ta bitar på 6x1,5x2 meter.

– Vi är alltså starkt nischade på vissa områden och de flesta av våra maskiner finns ingen annanstans i världen.

Maskinerna är inte bara väldigt speciella till sin funktion utan också extremt högpresterande.

– Våra kunder ställer väldigt höga krav på produktivitet och att kunna pressa kostnader för tillverkningen. Det driver oss att bygga extremt snabba maskiner.
– Vi kan garantera 50 procent snabbare cykeltider och 20 procents råmaterialbesparing än vilken standardmaskin på marknaden som helst. Det är vi ensamma om i världen att kunna göra.

Med åren har Modig machine Tool fått ett väldigt gott renommé. Det bevisas inte minst av den senaste maskinen, Rigimill.

– Normalt vill alla se den första maskinen innan de börjar fråga på offerter, men i det här fallet var 20 sålda innan den första maskinen ens var tillverkad. Det fanns alltså ett stort behov av den maskinen.

– Man ser ofta vad som saknas på marknaden när man är ute. Sedan tar jag och farsan fram maskiner utifrån det.
Verksamheten står i begrepp att omstruktureras geografiskt just nu. Innan året är slut påbörjas byggandet av en ny fabrik i Kalmar, där all administration, slutmontering och testning ska förläggas. I Virserum blir det fortsatt delmontering och lager.

– Dessutom har vi nyligen startat Modig USA, där vi har en vd från vår största kund, Spirit Aero Systems. USA är vår största marknad, så där bygger vi upp en stark organisation.

Det går bra för Modig, kan man konstatera. En offertstock på 1,9 miljarder lovar ju gott, även om det inte innebär affärer hela vägen.

– När vi var 150 man på företaget hade vi som bäst en stock på 450 miljoner. Just nu har vi en möjlighet att fram till jul stänga affärer för 420 miljoner...

Vd med självinsikt
David Modig skrattar när vi gör jämförelsen mellan honom och Kennedy, född och uppfostrad för att bli vd i Modig Machine Tool.

– Jag har aldrig begärt nånting i den vägen, men min far har lärt mig mycket. Gillar jag nånting så är det 110 procent, och när han såg att det var dags så var det kanske naturligt att jag skulle ta över som vd.

Och hur är David Modig i den rollen?
– Det brukar heta att jag är hård men rättvis. Tidigare ville jag ha järnkoll på allt, men det har inte fungerat. Jag har ju märkt att jag blir flaskhalsen och med den självinsikten har jag ändrat mig. Jag insåg att jag inte kan peta i allt. Nu har vi skapat en ledningsgrupp, som avlastar mig på ett bra sätt.

Det betyder bland annat att David inte längre är på jobbet vid fem på morgonen, utan snarare någon timme senare...

Fakta: David Modig
37 år gammal och uppfödd med företaget Modig Machine Tool och dess vd sedan fem år. Framgångsrik crossåkare i unga år.
David är sambo med Annie Säll och karriären har prioroiterats av dem båda, varför de inte har några barn. Än...
David är sportintresserad och ägnar sig i mån av tid åt cykling, löpning, squash, veteranhockey, går på gym och så vidare.
Crosscykeln i garaget används inte ofta. "Hjärnan vet hur det funkar, men kroppen har slutat fatta hur det går till".




  • May 24, 2019

    Tunga företag bakom Industri-Quizen som tar mark

    Nyheter -Lanseringen av de åtta initiala Quizen inom skärande bearbetning blev snabbt en succé med en tredubbling av besökstrafiken, säger Hans Bergmark, grundaren av kunskapssajten Manufacturing Guide.
    41
Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT

  • Bror Tonsjö_Anna Lönnroth Reportage

    Anna mitt i digitaliseringsresan i Kode

    "Jag fick en väldigt bra förman som trodde på mig och jag lovade lära mig och att bli bäst." Nu är hon teamleder på lastbilsnavsgruppen och engagerad i den digitala resan på företaget.
    164
  • Bror Tonsjö_Claes Tengström-1 Reportage

    Smartare produktion hos legotillverkaren i Kode

    Familjeföretaget grundades 1962 och har kunder som Scania, Atlas Copco, Westinghouse och Parker. Nu driver tredje generationen kusiner igenom digitalisering av verksamheten. Läs om deras resa.
    412