Elmia robotkonferensen

Foto: Elmia.

Sep 4, 2019

Många konkreta exempel på årets Robotkonferens den 11-12 september


– Vi har satt samman två dagar som ger maximal nytta för små och medelstora företag, säger Björn Langbeck, industriell expert på Tillväxtverket.

Hur ska små och medelstora företag i Sverige komma i gång med robotiseringen? Svaret ges på Elmia i Jönköping under Robotkonferensen den 11–12 september.

Två dagar med konkreta exempel, studiebesök och givande seminarier med fokus på små och medelstora företag. På Robotkonferensen visas möjligheterna med dagens robotik genom bland annat föreläsningar och en mini-mässa.

– Små och medelstora företag måste börja ta till sig det här idag för att vara beredda imorgon när det kommer ny teknik. Det går inte att vänta. Därför fokuserar vi på att visa exempel från företag som inte är allt för stora. Vi vill att besökarna ska tänka: Kan de så kan vi, säger Björn Langbeck, industriell expert på Tillväxtverket..

– Vi har ett väldigt intressant konferensprogram med bra talare och aktuella teman som smart industri, Robotlyftet och hur du kommer i gång med ditt automationsprojekt. Jag vill även lyfta passet där vi visar bra exempel på automationslösningar från såväl mindre som större tillverkningsföretag, säger Ove Leichsenring, projektledare på Swira.

En av talarna är Hans Olofsson, Senior Advisor within Global Industrial Development, på Scania. Han ska prata om framtidens krav på underleverantörerna under Robotkonferensen.

Hur ser kraven från Scania ut när det gäller automatisering och digitalisering?

– Generellt har vi inga direkta synpunkter på automatisering och digitalisering hos våra underleverantörer. Självklart ska vi kunna utbyta information elektroniskt på ett modernt sätt. Det är kvalitet, leveranstid, leveransprecision och pris som är avgörande i våra relationer. För att kunna vara konkurrenskraftiga inom dessa områden krävs det kraftfulla satsningar för att utveckla verksamheten med hjälp av automation och digitalisering.

Du ska bland annat prata om vilka möjligheter digitalisering och automatisering innebär för produktiviteten.  Var ser du de främsta vinsterna?

– Jag ser stora vinster bland annat genom att produktionsresultatet blir mer förutsägbart med avseende på de parametrar jag nämnde ovan.

Nu kanske någon i publiken tänker att automatisering och digitalisering är inga problem för ett stort företag som Scania, men för små och medelstora företag är det alldeles för svårt och dyrt. Vad säger du till dem?

– Digitalisering är en stor utmaning för alla typer av företag, stora som små, men det behöver inte vara dyrt och komplicerat. Viktigt är att tänka efter före, det vill säga att analysera den eller de processer du vill digitalisera och välj ut de avsnitt där digitalisering kan ge uppenbara fördelar. Risken man tar om detta arbete inte görs är att man digitaliserar något man inte ens skulle göra. I lean-termer skulle det vara att digitalisera ”waste” eller slöserier. Formulerat på ett annat sätt:  ”köp inte ett par uppkopplade glasögon innan du vet vilken nytta de kan göra för dig”.

Robotkonferensen vänder sig till små och medelstora företag som är i startgroparna att börja digitalisera och robotisera verksamheten. Målgruppen är främst personer i företagsledningar, tekniska chefer samt produktionschefer.

– Mitt tips är att ni åker två från företaget för att dela med er av erfarenheter och reflektioner under konferensen. Detta är ett utmärkt tillfälle att få direktkontakt med experter och leverantörer. Mellan seminarierna kommer det att finnas gott om tid att prata med föredragshållare och utställare om specifika frågor, säger Björn Langbeck.

Konferensen anordnas av SWIRA (Swedish Industrial Robot Association) i samarbete med Tillväxtverket, som är med och delfinansierar, FKG, Robotdalen, Elmia Automation och Svenska Automationsgruppen.

Sista anmälningsdag 6 september, se länken.




  • Sep 16, 2019

    Teknikskiftet inom fordonsindustrin

    Reportage Man måste välkomna ny teknik och nya utmaningar om man vill finnas kvar, menar Magnus Johansson på Automotive Components Floby AB.
    286
  • Sep 16, 2019

    Bli smartare i Hannover

    Reportage Nu öppnas dörrarna till EMO och i år finns det extra anledning att åka till Hannover.
    131
Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT

  • AC Floby Magnus Johansson Reportage

    Teknikskiftet inom fordonsindustrin

    Man måste välkomna ny teknik och nya utmaningar om man vill finnas kvar, menar Magnus Johansson på Automotive Components Floby AB.
    286
  • EMO Reportage

    Bli smartare i Hannover

    Nu öppnas dörrarna till EMO och i år finns det extra anledning att åka till Hannover.
    131

  • Teknik

    50 procent lättare

    Världens första moduluppbyggda hybridkedja från igus, tillverkad av stål och plast.
    12