Jan 23, 2019

Luftfarkosten går i serieproduktion


Trots tillbuden är planen att flyga passagerare.

Det rapporterar Ny teknik.

Hybridluftskeppet Airlander 10 kombinerar helium med en design som ger lyftkraft. De tre lagren av kompositmaterial i höljet ska göra den slitstark och drivkällan är fyra diesel-V8:or från Thielert Centurion på 325 hp.

44 meter bred och 92 meter lång är det världens längsta flygfarkost. Ursprungligen designad och byggd för den amerikanska armén, men när projektet lades ned plockade den brittiska tillverkaren Hybrid Air Vehicles hem sin farkost.

Företagets prototyp hann med sex flygningar varav flera slutade med en krasch – bland annat jungfrufärden.

Men trots incidenterna har flygmyndigheten the Civil Aviation Authority (CAA) gett Hybrid Air Vehicles ett så kallat Production Organisation Approval. 

Nu kommer Airlander 10 börja produceras, och avsikten är att luftskeppet ska flyga de första betalande passagerarna i mitten på 20-talet. 




  • Apr 18, 2019

    Götene Ufo investerar i maskinparken

    Branschnytt -Detta blir en ordentlig kvalitets- och produktivitetsförbättring för vår skärning säger Sven Lans, vd på Götene Ufo AB.
    202
  • Apr 18, 2019

    Salvagnini utökar verksamheten

    Branschnytt Salvagnini Scandinavia färdigställer nu det sista med tillbyggnaden på 360 kvadratmeter, som avser utökad demohall inför den stundande Värnamo Industriexpo den 15-16 maj.
    121
  • Apr 18, 2019

    Sandvik förvärvar amerikanskt bolag

    Nyheter Stärker erbjudandet inom trådlös uppkoppling i gruvor.
    65
Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT