Tooltec-Claes Haraldsson

Claes Haraldsson, vd och delägare, mitt i verksamheten, där man lagt sig vinn om att leverera hög kvalité i avancerad bearbetning av inte minst flygande komponenter och med siktet inställt på mer jobb inom aerospace. Foto: Tooltec/Mid.

Jun 12, 2019

Tooltec i Trollhättan startade på högsta nivå – och ökar


Med flyg- och rymdindustri i kundstocken är Tooltec specialiserat på avancerad bearbetning av svåra detaljer med tuffa toleranser i svåra material.

Claes Haraldsson, vd på Tooltec Trestad AB, har svårt att dölja den stolthet han känner för sitt företag och dess duktiga medarbetare. Med starkt fokus på hög kvalité med avancerad bearbetning i moderna maskiner förser företaget flyg och satelliter och mer jordnära applikationer med välgjorda komponenter.

Tooltec har alltid jobbat med tillverkning av avancerade komponenter av det slag som kräver stor kunskap om skärande bearbetning. Det var också affärsidén när Bertil Lindahl – med många år i Volvo Aero – 1986 startade sitt företag; att tillverka avancerade detaljer till flygindustrin. Verksamheten breddades när Tooltec med Gislaveds Däck som kund blev global spelare nr 1 med formverktyg för tillverkning av fordonsdäck. Den produktionen präglade 1990-talet och fram till mitten av 00-talet.

Ett stort steg i företagets utveckling togs 2006, då Tooltec köpte Högmans Industri Verktyg AB i Trollhättan, som verkat sedan 1947 och också levererade komponenter till flygindustrin. Företagen fusionerades 2010.

I den vevan fick Claes Haraldsson, som då var platschef på Högmans sedan några år, erbjudandet att ta vd-posten, vilket han tackade ja till.

I april 2014 bytte förvärvades företaget av Bertil Lindahl och idag äger Claes Haraldsson och Lars Sjöberg Tooltec.

– Lars Sjöberg är styrelseordförande men är inte inblandad i den dagliga verksamheten.

Korta serier, hög flexibilitet

Produktionen på Tooltec har varit ungefär densamma genom åren, men är idag mer riktad mot produktion. På Högmans var verksamheten mer baserad på enstycks- och prototyptillverkning.

– Och då ska man veta att när vi pratar produktion kan det ibland röra sig om komponenter som är runt 2,5 meter i diameter. Det kan handla om tre om året, eller 50 om året eller för vissa artiklar kanske 2 000 om året.

Företagets högvolymsartikel är lagerringar till SKF. Ungefär 5 000 per år.

– Det kan man ju jämföra med produktion för bilindustrin där man pratar om kanske 300 000 detaljer per år. Kort sagt; mycket lågvolym, förhållandevis.
Med ett väl inarbetat system för processstyrning och logistik når man hög flexibilitet i produktionen som gör att Tooltec snabbt kan ställa om mellan få detaljer och större serier.

Bra maskiner, hög kunskap

En titt i maskinlistan visar att företaget är väl försett med produktionsmaskiner som fleroperationsmaskiner, fräsar, trådgnistar och inte minst karusellsvarvar. Totalt ett 30-tal maskiner vid sidan av en rad mätmaskiner och ställapparater. Maskinerna opereras av huvuddelen av företagets 60 anställda. En ganska blandad kompott av fabrikat, men i huvudsak moderna maskiner. Endast ett fåtal byggdes på andra sidan 2000.

– Man orkar inte investera hela tiden, men vi måste investera tungt i maskiner för att vara med. Gradvis föryngras vår maskinpark och huvuddelen av våra maskiner är det bästa man kan köpa idag.

Det innebär bland annat att maskinerna som köps idag oftast levereras med någon form av automation, oftast pallettväxlare. Vid en EDM borrmaskin står en robot.

– Vi har ett projekt som kan komma att innehålla flera robotar i en cell där flera maskiner ska kommunicera med varandra. Men det är fortfarande i sin linda.

Den hittills största maskininvesteringen är en DMG MORI DMC 210 FD, med en svarvdiameter på 2,1 meter. En 65 tons-pjäs. En lillebror till den, en DMC 125, installerades för bara några veckor sedan.

Men bara bra maskiner räcker inte. I botten finns naturligtvis det viktigaste av allt; kunskapen att rätt kunna använda maskinerna. Just den biten är de ganska stolta över på Tooltec.

– Alla kan köpa maskiner, säger Claes Haraldsson. Det vi är bra på är att köra maskinerna. Vi är också väldigt duktiga på CAD/CAM.

Svåra material

På Tooltec jobbar man i mycket svåra material, ofta hårda nickellegeringar som kräver låga skärdata och ställer höga krav på operatörerna.
– Komponenterna vi tillverkar görs ofta i specialgjutgods, svåra material, ofta nickellegeringar som sagt, titan, men också material som aluminium.
– Vi säljer alltså vårt kunnande, timmar av maskinering, avancerade processer.
Och det gör man med framgång. Det omsätter nämligen 100 miljoner kronor årligen.

The sky is the limit

Tooltec har alltid tillverkat flygande produkter. I första hand till flygindustrin, men på företaget i Trollhättan tillverkas också delar till satelliter. Till exempel. Vid sidan om alla komponenter till mer jordnära applikationer, som Siemens gasturbiner, SKF:s lager och mycket annat.
– För några år sedan kom vi i kontakt med en produkt som krävde att vi måste vara certifierade mot flyg- och rymdstandarden AS9100. Vi tog beslutet att certifiera oss och det var ett stort steg.

Med det certifikatet öppnades nya möjligheter för Tooltec. En större order på lång tid och möjligheter att ta sig an uppgifter från en bransch som växer.
– Vi jobbar väldigt stark mot aerospace-branschen och försöker utveckla det. Aerospace är en bransch som går väldigt bra. I Sverige finns bara tre kunder i segmentet; Ruag i Linköping, Saab AB och GKN i Trollhättan.

– Aerospace vill vi in på i större utsträckning och då måste vi också gå utanför Sveriges gränser. Och det är där vi anstränger oss för att hitta nya kunder idag.

Det börjar pratas om sämre tider vid horisonten. Märker Tooltec något av det?
– Inom aerospace är orderböckerna ordentligt fyllda och utifrån det perspektivet ser vi inga orosmoln, säger Claes Haraldsson.





  • Jul 15, 2019

    3D-printa med månstoft

    Nyheter Den 21 juli 1969 tog Neil Armstrong sina första steg på månen – på en yta täckt av månstoft
    6
  • Jul 11, 2019

    Högskolan Väst utbildar fler tekniker än nånsin

    Nyheter På nationell nivå har drygt 279 300 personer antagits till en högskoleutbildning i höst – 1,5 procent fler än för ett år sedan. Högskolan Väst följer trenden vad gäller antagningen av programstudenter. Fler studenter än någonsin är antagna på Tekniskt basår. - Mycket glädjande att fler får en möjlighet att komma in på det tekniska fältet, säger Jan Theliander, prorektor.
    49
  • Jul 11, 2019

    BillerudKorsnäs först med produktion av pappersbatteri

    Nyheter BillerudKorsnäs fortsätter utvecklingen av pappersbatteriet och har under våren genomfört världens första produktion på en pappersmaskin. Projektet är därmed ett steg närmare en kommersialisering av både små- och storskalig energilagring i ett pappersbatteri.
    97
  • Jul 10, 2019

    Saab får stororder från Försvaret för tekniskt stöd till Gripen

    Nyheter Saab har fått en beställning från Försvarsmakten och Försvarets materielverk (FMV) på fortsatt tekniskt stöd till vapen och yttre last på Gripen. Ordervärdet uppgår till MSEK 142.
    34
Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT

  • 17137_NORD-NORDAC-PRO-SK-500P-converter Teknik

    Ny frekvensomriktare från NORD

    Med NORDAC PRO SK 500P lanserar NORD DRIVESYSTEMS en serie frekvensomriktare med senaste komponentteknik och ultimata nivåer av funktionalitet, konnektivitet och modularitet. Omriktarna har ett imponerande antal gränssnitt för kommunikation och fältbussar, innovativa egenskaper liksom ett antal expansionsmöjligheter så att de lätt kan integreras i alla typer av automationsarkitektur.
    6
  • Förbättrade prestanda med Silent Tools™ Teknik

    Vibrationsdämpade CoroBore® 825 förbättrar säkerhet och produktivitet

    Specialisten på skärverktyg och verktygssystem Sandvik Coromant lanserar en ny generation CoroBore® 825 vibrationsdämpade finuppborrningsverktyg. Systemet använder Silent Tools™-teknik, med dämpkroppar som är dimesionerade specifikt för att passa alla adapterstorlekar i sortimentet och ge användaren maximala prestanda.
    11
  • Bosch kopplar batteriladdaren till molnet. Teknik

    Bosch förlänger livet på batterier i elfordon med molnlösning

    Battericeller åldras snabbare beroende på livsföring precis som cellerna i människokroppen. Bosch har nu utvecklat en molntjänst som kompletterar det traditionella batterihanteringssystemet i elfordon där laddningsdata från ett flertal elfordon i realtid kan nyttjas för både effektivare och skonsammare laddning.
    12