
Elektrifieringen av tunga transporter är en av drivkrafterna bakom ett nytt EU-projekt som koordineras av Luleå tekniska universitet i samarbete med bland annat Scania. Målet är att skapa lättare lastbilskonstruktioner med hjälp av varmformat stål, det leder till effektivare transporter eftersom lastbilarna kan ta mer last. Bild: Scania.
Lättare lastbilar med varmformat stål
"Dagens chassidesign för lastbilar bygger på en 120 år gammal ramkonstruktion"
Elektrifieringen av tunga transporter är en av drivkrafterna bakom ett nytt EU-projekt som koordineras av Luleå tekniska universitet i samarbete med bland annat Scania. Målet är att skapa lättare lastbilskonstruktioner med hjälp av varmformat stål, vilket leder till effektivare godstransporter då lastbilarna kan ta mer last.
– Dagens chassidesign för lastbilar bygger på en 120 år gammal ramkonstruktion. Nu behövs en helt ny konstruktion som möter framtidens behov. Med dagens tunga batterier för eldrivna lastbilar, krävs nya lättare ramkonstruktioner som dessutom kan lagra och skydda batterierna, säger Mats Oldenburg, projektledare för EU-projektet WarmLight och professor i hållfasthetslära vid Luleå tekniska universitet.
Mats Oldenburg, professor i hållfasthetslära vid Luleå tekniska universitet. Foto: Luleå tekniska universitet.
Ramkonstruktionen för alla typer av lastbilar behöver moderniseras för att klara de ökade kraven på effektiva hållbara transporter i Europa. Lättare lastbilskonstruktioner som kan ta mer last, minskar utsläppen av koldioxid per kilolast längs vägarna för bränsledrivna lastbilar. För eldrivna lastbilar, krävs dessutom nya lättare ramkonstruktioner, på grund av tunga batterier. För att hitta en möjlig väg framåt kommer forskarna i EU-projektet att undersöka nya högpresterande, höghållfasta stål som tillverkas med hjälp av varmformning.
– Vi kommer att ta fram en ny simuleringsbaserad metodik för att utveckla nya lättare chassikomponenter för lastbilar. Metodiken ska kunna användas för att skapa komplexa optimerade geometrier med högpresterande material. Detta till skillnad från idag där många delkomponenter istället sammanfogas på olika sätt, säger Mats Oldenburg,
Forskarna vid ämnet hållfasthetslära och Centrum för högpresterande stål (CHS) vid Luleå tekniska universitet har en lång historia av framgångsrika företagssamarbeten, bland annat inom området presshärdning. Det är en fördel när liknande metoder nu ska utvecklas för varmformning för lastbilskomponenter. Varmformning innebär att mindre material går åt jämfört med att använda vanligt stål, eftersom det går att undvika mycket fogning och svetsning.
– När det gäller simuleringsteknik och industriella tillämpningar för termomekaniska tillverkningsprocesser, där materialet utsätts för höga temperaturer och stora deformationer, så tillhör vi de främsta forskargrupperna i världen. För den globala bilindustrin har vi tagit fram simuleringsverktyg som i dag används i industriell skala för att ta fram komponenter och formningsverktyg för presshärdning. Det går därför väldigt fort att omsätta nya resultat i industriell användning eftersom vi kan använda befintliga plattformar och vidareutveckla beräkningsprogram som redan finns i industrin, säger Mats Oldenburg.
EU-projektet som koordineras av Luleå tekniska universitet löper under 3,5 år och finansieras av Research Fund for Coal and Steel (RFCS). Budgeten är på drygt 1,15 miljoner Euro, varav Luleå tekniska universitet har tilldelats cirka tre miljoner SEK. Förutom Luleå tekniska universitet består konsortiet av Scania CV (Sverige), Eurecat Technology Centre (Spanien), voestalpine Stahl (Österrike), CRF Centro Ricerche FIAT (Italien) och CONEX Concurrent Engineering Experts (Sverige).
Fakta varmformning: Den varmformning som utförs inom WarmLight-projektet innefattar plastisk bearbetning av metaller vid temperaturer under normaliseringstemperatur. För att skapa höghållfasta stålkomponenter värms materialet upp till över 600 grader där stålet värmebehandlas och formas och får de egenskaper som man vill ha. Syftet med varmbearbetningen är både att, med låga krafter, ge det varma materialet en ökad formbarhet samt att förbättra materialegenskaperna.
-
Mar 5, 2021
Volvoledningen i krismöte över bonusar
Nyheter Den här gången blev det fel, säger aktiechefen på AMF
-
Mar 5, 2021
Svenska företaget ett de snabbast växande i Europa
Nyheter Financial Times presenterar årligen listan.
-
Mar 5, 2021
LKAB satsar på att nå fler kvinnliga ingenjörer
Arbetsliv Makten i näringslivet ska vara jämnt fördelad mellan män och kvinnor.
-
Mar 5, 2021
Trelleborg förvärvar ledande leverantör
Affärer Förvärvet kompletterar Trelleborgs erbjudande. -
Mar 5, 2021
Teknikjätten AFRY och Norrsken i stort samarbete för att påskynda den hållbara omställningen
Miljö Ska ta itu med våra största utmaningar just nu.
-
Mar 5, 2021
Kvinnor mindre intresserade av att bli ledare i mansdominerade miljöer
Arbetsliv Det visar en ny studie från Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. -
Mar 4, 2021
MultiDocker ansöker nu om konkurs
Branschnytt Avbryter företagsrekonstruktion omgående.
-
Väderstads grundare Rune Stark skulle fyllt 100 år i dag
År 1962 grundade Rune Stark tillsammans med sin fru Siw "Runes Mekaniska Verkstad".
-
Utmärkande för svensk stålindustri är nischprodukter
Svensk Verkstad pratar om stålbranschen med Bo-Erik Pers, vd för Jernkontoret.
-
PLAY: Virala danssuccén Jerusalema hos Volvo CE
Fredagsfeeling från Arvika.
-
Bioinspirerat gripdon från Schunk
Som en "gekko" - öppnar upp för nya användningsområden.
-
Framtidens automationsplattform från Bosch Rexroth
Kan liknas vid en mobiltelefon för automation med appar för olika behov.
-
Nya robotlanseringar från ABB - industriledande cobotportfölj
Öppnar för automation i fler segment och förenklar för förstagångsanvändare.
-
25 förslag för att accelerera de positiva effekterna av AI
Sverige ska vara bäst i världen på att använda digitaliseringens möjligheter.
-
117 egenutvecklade nyheter i DENIOS nya onlinekatalog
Producent med 35 års erfarenhet utvecklar spillskydd.