Anders Ekdahl, strategisk rådgivare, affärsutvecklare och inspiratör.

Mar 11, 2019

Krönika: Skapa din egen konjunkturutveckling


Om tillräckligt många säger att ”snart kommer lågkonjunkturen”, så blir den till slut en självuppfyllande profetia. Då är frågan om det är bra eller dåligt att ha fått rätt.

Den välbekanta ”vad var det jag sa-känslan” gör många lyckliga, men om det verkligen är något att vara stolt över är däremot tveksamt. Visst finns det faktorer som påverkar konjunkturen. Idag står vi i en situation med en ny svensk regering, vars styrka och livslängd är oklar, ett Brexit vars roll för Storbritannien som handelspartner är osäker precis som spelreglerna för utträdet ur EU, därtill USAs president Donald Trump som regelbundet kryddar sina utspel med hot om olika typer av handelshinder. Men, vänta lite. Det är till stora delar samma situation som vi haft sedan i höstas. Hur har du agerat sedan dess? Möjligen kan ledningsgruppens möten kompletterats med diskussioner om högre ränta och signaler om att ”nu vänder det nedåt”. Men behöver du verkligen bry dig om alla negativa signaler? Hur ser er handlingsplan ut för att hantera en konjunkturförändring?

Ett naturligt och mänskligt beteende vid en annalkande fara är att vara lite försiktigare, kanske rent av lite avvaktande. Men vad händer när vi drar ner tempot, blir försiktiga och knuffar fram beslut. Kanske söks också signaler som bekräftar att nu blir det sämre tider. Och vad händer när företag efter företag gör likadant? Men varför fokusera på det, när den enda väsentliga frågan är hur ditt företag kan agera för att bibehålla eller stärka positionen på marknaden. Oavsett vad som händer andra är det din vikande orderingång som kräver kundfokus och ökad säljinsats, det kan ingen annan göra åt dig. Antingen är du reaktiv och konstaterar att kunderna beställer mindre av det du hittills erbjudit, eller är du proaktiv och genom egna initiativ föreslår lösningar (tjänster och/eller produkter) som kunden har nytta av.

Att värdera hot och möjligheter är en naturlig del i ett strategiarbete. Beroende på om synsättet är negativt eller positivt kommer strategin att påverkas. Kanske är det företagskulturen som avgör företagets vägval. När det sitter i väggarna att ”det inte går” är de är det naturligtvis besvärligare. Men det finns hot som är möjligheter. Stora delar av industrin är idag beroende av att det säljs fordon med förbränningsmotorer. Varje steg mot elektrifiering ses av många som ett hot mot deras överlevnad. Men omställningen skapar nya behov och nya lösningar. Vem blir leverantör av dem? Ditt företag eller nya konkurrenter? Exempelvis framställs hela klimatfrågan som ett hot mot många företags existens, men den innebär stora möjligheter för innovativa företag. Ytterligare ett exempel på hot är den ständiga bristen på kompetent arbetskraft, men den är till viss del självreglerande, för vem lockas av anställning i företag som bara ser hoten och inte möjligheterna.

Med erfarenhet från många konjunkturcykler har jag lärt mig att när andra är passiva är det den som är aktiv som vinner marknad. Det egentligen bara en del av marknadskrafterna och då gäller det att se möjligheter och vara proaktiv i sitt handlande.

Anders Ekdahl

Strategisk rådgivare, affärsutvecklare och inspiratör med mångårig erfarenhet från eget företagande, vd- och styrelseuppdrag.
anders@thelabyrinth.se




  • May 22, 2019

    Anna mitt i digitaliseringsresan i Kode

    Reportage "Jag fick en väldigt bra förman som trodde på mig och jag lovade lära mig och att bli bäst." Nu är hon teamleder på lastbilsnavsgruppen och engagerad i den digitala resan på företaget.
    0
  • May 22, 2019

    Smartare produktion hos legotillverkaren i Kode

    Reportage Familjeföretaget grundades 1962 och har kunder som Scania, Atlas Copco, Westinghouse och Parker. Nu driver tredje generationen kusiner igenom digitalisering av verksamheten. Läs om deras resa.
    0
  • May 22, 2019

    Boliden satsar på vindkraft

    Miljö Har tecknat ett långsiktigt elförsörjningsavtal med ett företag inom vindkraftsutveckling, vilket innebär utökad produktion av fossilfri el i både Finland och Sverige.
    0
Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT

  • Bror Tonsjö_Anna Lönnroth Reportage

    Anna mitt i digitaliseringsresan i Kode

    "Jag fick en väldigt bra förman som trodde på mig och jag lovade lära mig och att bli bäst." Nu är hon teamleder på lastbilsnavsgruppen och engagerad i den digitala resan på företaget.
    0
  • Bror Tonsjö_Claes Tengström-1 Reportage

    Smartare produktion hos legotillverkaren i Kode

    Familjeföretaget grundades 1962 och har kunder som Scania, Atlas Copco, Westinghouse och Parker. Nu driver tredje generationen kusiner igenom digitalisering av verksamheten. Läs om deras resa.
    0