Semcon Add Perspectives ATC Concept

Add Perspectives ATC Concept. Foto: Robin Aron Olsson.

May 17, 2019

Kampanj för fler kvinnor i teknikbranschen vinner pris


Teknikkonsulten Semcon vinner pris för kampanjen "Add perspectives" där bland annat ett kvinnligt team utvecklade en helt ny typ av dragkrok.

Teknikbolaget Semcon är dubbel vinnare i Nordens största tävling inom content marketing med sin kampanj Add Perspectives. Kampanjen, som vann i kategorierna ”Bästa Innovation” och ”Bästa Service & Tjänster” på Swedish Content Awards, syftade till att visa på vikten av fler kvinnor i teknikbranschen.

– Det är fantastiskt hedrande att vinna i ett så bra startfält. Att bedömas av utomstående experter visar att vi lyckats göra något väldigt bra. Extra roligt eftersom vi genomfört hela kampanjen med egna resurser, ett fantastiskt samarbete, säger Per Nilsson, marknads- och kommunikationschef på Semcon.

Tävlingen som anordnas av branschorganisationen Swedish Content Agencies satte nytt rekord i antal inskickade bidrag med över 160 kampanjer från en mängd branscher och organisationer. Inför finalen hade Semcon dubbla nomineringar och när vinnarna utsågs på torsdagskvällen vann teknikföretaget både kategorierna ”Bästa Innovation” och ”Bästa Service & Tjänster”. Juryn består av några av landets främsta kommunikationsexperter, och bland annat effekt och kvalitet bedöms.

– Kampanjen har gått oerhört bra. Att vi lyckades få ett sådant genomslag visar på att jämställdhetsfrågan fortfarande är långt ifrån given och något vi måste fortsätta att jobba för. Med fler perspektiv blir vi bättre helt enkelt, säger Per Nilsson. 

Kampanjen Add Perspectives genomfördes för att inspirera fler kvinnor till teknikbranschen genom att lyfta fram vikten av kvinnor vid teknikutveckling. När majoriteten av utvecklarna i branschen är män riskerar kvinnors behov och livsförutsättningar att förbises.

I Add Perspectives efterfrågades produkter som är dåligt anpassade för kvinnor. På bara ett par veckor kom 550 förslag in från allmänheten – allt från stora borrmaskinsbatterier till otympliga dragkrokar. Den senare, som sett likadan ut sedan 1932, tog ett team med kvinnor på Semcon fram en ny lösning för.

På ett par månader hade teamet tagit fram ett smart automatiskt koncept, där man inte ens behöver gå ur bilen för att koppla på släpet. En lösning som skulle fungera bättre för alla, oavsett kön. Se nedan hur den fungerar:




  • May 24, 2019

    Tunga företag bakom Industri-Quizen som tar mark

    Nyheter -Lanseringen av de åtta initiala Quizen inom skärande bearbetning blev snabbt en succé med en tredubbling av besökstrafiken, säger Hans Bergmark, grundaren av kunskapssajten Manufacturing Guide.
    41
Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT

  • Bror Tonsjö_Anna Lönnroth Reportage

    Anna mitt i digitaliseringsresan i Kode

    "Jag fick en väldigt bra förman som trodde på mig och jag lovade lära mig och att bli bäst." Nu är hon teamleder på lastbilsnavsgruppen och engagerad i den digitala resan på företaget.
    164
  • Bror Tonsjö_Claes Tengström-1 Reportage

    Smartare produktion hos legotillverkaren i Kode

    Familjeföretaget grundades 1962 och har kunder som Scania, Atlas Copco, Westinghouse och Parker. Nu driver tredje generationen kusiner igenom digitalisering av verksamheten. Läs om deras resa.
    412