Foto: Jungheinrich.

Sep 29, 2020

Jungheinrich köper in sig i robotikföretag


Tillsammans ska de utveckla automatiserad intralogistik, som är en snabbväxande marknad.

Truckföretaget Jungheinrich AG, med bas i Hamburg, har just köpt en andel i Magazino, ett specialistföretag inom robotik baserat i München. Samtidigt slöts ett brett, strategiskt samarbetsavtal om att kombinera kompetenser för mobil automation.

Magazino bygger intelligenta, automatiserade robotar som ger effektivare logistikprocesser inom bland annat e-handel och produktionslogistik. En av företagets investerare är e-handelsjätten Zalando.

-Magazino är ett innovativt ungt företag med enastående kompetens inom navigations- och kontrollprogram för mobil automation. Denna investering följer vår strategi inom automation och kommer starkt bidra till expansionen av vår verksamhet inom automatiserade truckar, berättar Dr Lars Brzoska, koncern-VD för Jungheinrich AG.

Automatisering är en av de största tillväxtdrivarna inom intralogistiksektorn. Jungheinrich förväntar tvåsiffrig tillväxtökning inom detta område under kommande år. Trenden drivs särskilt av den stadiga starka tillväxten inom e-handel och den globala bristen på logistikspecialister, särskilt truckoperatörer.

Magazino grundades 2014 med en mobil robot för orderplock, som kan navigera sig själv inom lagret och exakt fatta tag i rätt lådor. Systemet används på lager hos många olika e-handelsverksamheter och logistikföretag.

-Genom att kontrollera roboten i denna komplexa miljö, har Magazino utvecklat globalt unik expertis som vi vill expandera i framtiden och integrera in i världen av Jungheinrich produkter, berättar Dr Lars Brzoska.

-Jungheinrichs investering i Magazino visar den höga efterfrågan på robotmjukvaran ACROS.AI och våra robotar. Nu kommer Magazino ta en central roll inom mjukvara i den snabbt växande marknaden för mobila robotar, säger Frederik Brantner, VD och medgrundare av Magazino.

Grundat 1953, är Jungheinrich idag en av världens ledande leverantörer inom intralogistik och materialhantering. Jungheinrich lanserade sin första AGV (automated guided vehicle) så tidigt som 1962. Sedan dess, har koncernen blivit en av de ledande leverantörerna i den snabbt växande marknaden för automatiserad materialhantering.

Magazino GmbH designar och bygger intelligenta, mobila robotar som uppfattar sin miljö och fattar sina egna beslut. De automatiserade robotarna arbetar parallellt med människor och ger flexiblare och effektivare logistikprocesser inom e-handel, mode och produktionslogistik. Med över 100 anställda i München, har Magazino det största avancerade robotikteamet i Europa. Bland investerarna i Magazino finns Zalando.

AGV



  • May 7, 2021

    Streama film i Polestar 2

    Reportage Elbilstillverkaren satsar på streaming, Spotify och din egen smartphone som bilnyckel.
    62
Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT