Kai Wärn. Foto: Husqvarna.

Apr 24, 2019

Bra start för Husqvarna


“Året har börjat bra med stark in-försäljning till våra återförsäljare". Ökar i första kvartalet.

Nettoomsättningen uppgick till 13 651 Mkr (12 303), vilket motsvarar en valutajusterad ökning på 4%. Rörelseresultatet uppgick till 1 644 Mkr (1 373), inklusive kostnader hänförliga till omstrukturering om -42 Mkr (0). Positiva valutakurseffekter om 165 Mkr kompenserade inte helt för högre råmaterialkostnader och tullar. Rörelsemarginalen förbättrades till 12,0% (11,2) och till 12,3% (11,2), exklusive kostnader hänförliga till omstrukturering.

“Året har börjat bra med stark in-försäljning till våra återförsäljare," kommenterar Husqvarnas vd och koncernchef, Kai Wärn.

"Sedan vi tillkännagav vår omstrukturering i juli förra året har vi gjort betydande framsteg som bygger på våra grundläggande styrkor. Det är tillfredsställande att se att inledningen på året, både operativt och finansiellt, är helt i enlighet med vår plan. Produktutbudet för säsongen är starkare än någonsin, med innovativa nya lösningar och marknadskoncept. Det exemplifieras av den nya innovativa Husqvarna Automower 435X AWD som framgångsrikt lanserades vid ”Mobile World Congress” i Barcelona under kvartalet."

"Att fortsätta på vår bana av förbättrad lönsamhet samtidigt som vi investerar i lönsamma tillväxtinitiativ är fortfarande högsta prioritet för 2019. Vi kommer att fortsätta att bygga på våra styrkor i prioriterade kundsegment och kategorier som robotgräsklippare, skogsvård och batteridrivna produkter. Samtidigt utvecklas och förbättras digitala tjänster.”




  • May 24, 2019

    Tunga företag bakom Industri-Quizen som tar mark

    Nyheter -Lanseringen av de åtta initiala Quizen inom skärande bearbetning blev snabbt en succé med en tredubbling av besökstrafiken, säger Hans Bergmark, grundaren av kunskapssajten Manufacturing Guide.
    42
Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT

  • Bror Tonsjö_Anna Lönnroth Reportage

    Anna mitt i digitaliseringsresan i Kode

    "Jag fick en väldigt bra förman som trodde på mig och jag lovade lära mig och att bli bäst." Nu är hon teamleder på lastbilsnavsgruppen och engagerad i den digitala resan på företaget.
    164
  • Bror Tonsjö_Claes Tengström-1 Reportage

    Smartare produktion hos legotillverkaren i Kode

    Familjeföretaget grundades 1962 och har kunder som Scania, Atlas Copco, Westinghouse och Parker. Nu driver tredje generationen kusiner igenom digitalisering av verksamheten. Läs om deras resa.
    436