Husqvarna

Foto: Husqvarna.

Sep 17, 2019

Husqvarnas planer sågas


Tillverkaren av trädgårdsprodukter offentliggjorde på tisdagmorgonen sina mål inför kapitalmarknadsdagen i Huskvarna idag. Aktien föll 6 procent under Börsens första handelstimme.

”Nästa fas – redo för lönsam tillväxt” är temat för kapitalmarknadsdagen idag. Företaget ska presentera huvuddelarna i strategin: kundupplevelse, robot- och batteriteknik, att vara vinnande i kärnverksamheten samt tjänster och lösningar. 

Grunden för en kontinuerligt lönsam tillväxt ska bestå i ett ökat fokus på de främsta varumärkena, de segment som har hög tillväxt, en vinnande kärnverksamhet, en kultur av starka effektiviseringsprogram för att finansiera strategiska initiativ, samt förmågan att vara marknadsledande och tekniskt ledande. Det skriver Husqvarna i ett pressmeddelande.

-Vi strävar efter att öka tillväxten i divisionerna genom att dra nytta av våra styrkor och genom att kombinera innovation och tjänster med vår marknadsledande ställning inom de segment som har hög tillväxt, som robotgräsklippare, bevattningssystem och lösningar för den lättare byggnadsindustrin. Vi har nu ett bra utgångsläge för att dra nytta av vår teknikposition och utöka vårt erbjudande och våra affärsmodeller. Vi har till exempel över 300k uppkopplade produkter och användare, säger Husqvarnas vd och koncernchef Kai Wärn.

-Vår resa sedan 2013 har handlat om att förbättra lönsamheten och har samtidigt gjort stora omstruktureringar och investeringar för att stärka vårt marknadsledarskap och tekniska ledarskap. Vi är nu redo för att ta nästa steg i vår tillväxtresa med en rörelsemarginal på över 10%, säger Kai Wärn.

Koncernens tre finansiella mål för nästa fas, från och med 2020 är:

  •  En årlig nettoomsättningstillväxt på 4-5% som definieras som 2 procentenheter över marknadstillväxten (historiskt 2-3%).
  •  En rörelsemarginal över 10%.
  •  Ett rörelsekapital i förhållande till nettoomsättningen på högst 25%.

-Vi ser Husqvarna Group som teknisk ledare inom vår bransch – vi tar täten genom innovation. Husqvarnas nya teknik EPOS som visas här i dag är ytterligare ett exempel på detta, där vi tillhandahåller teknik för robotgräsklippare med virtuella gränsmarkeringar. Detta kommer att bidra till att driva utvecklingen till att även innefatta professionella användare och medföra nya och bättre lösningar för grönyteskötsel, säger Kai Wärn. 

Husqvarna Group tillverkar produkter och lösningar för skogs-, park- och trädgårdsskötsel. Sortimentet omfattar bland annat motorsågar, trimmers, robotgräsklippare och åkgräsklippare. Produkterna säljs främst under varumärkena Husqvarna, Gardena, McCulloch, Poulan Pro, Weed Eater, Flymo, Zenoah och Diamant Boart via fack- och detaljhandlare. Nettoomsättningen 2018 uppgick till 41 miljarder kronor och koncernen har cirka 13 000 medarbetare i 40 länder.




Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT

  • dmgmori Reportage

    Globala jätten till Elmia Verktygsmaskiner

    Inom 30 mils radie från Jönköping hittar verktygsmaskinstillverkaren 80 procent av sina svenska kunder. Därför är det en självklarhet att ställa ut på Elmia Verktygsmaskiner.
    230