Husqvarna

Foto: Husqvarna.

Sep 17, 2019

Husqvarnas planer sågas


Tillverkaren av trädgårdsprodukter offentliggjorde på tisdagmorgonen sina mål inför kapitalmarknadsdagen i Huskvarna idag. Aktien föll 6 procent under Börsens första handelstimme.

”Nästa fas – redo för lönsam tillväxt” är temat för kapitalmarknadsdagen idag. Företaget ska presentera huvuddelarna i strategin: kundupplevelse, robot- och batteriteknik, att vara vinnande i kärnverksamheten samt tjänster och lösningar. 

Grunden för en kontinuerligt lönsam tillväxt ska bestå i ett ökat fokus på de främsta varumärkena, de segment som har hög tillväxt, en vinnande kärnverksamhet, en kultur av starka effektiviseringsprogram för att finansiera strategiska initiativ, samt förmågan att vara marknadsledande och tekniskt ledande. Det skriver Husqvarna i ett pressmeddelande.

-Vi strävar efter att öka tillväxten i divisionerna genom att dra nytta av våra styrkor och genom att kombinera innovation och tjänster med vår marknadsledande ställning inom de segment som har hög tillväxt, som robotgräsklippare, bevattningssystem och lösningar för den lättare byggnadsindustrin. Vi har nu ett bra utgångsläge för att dra nytta av vår teknikposition och utöka vårt erbjudande och våra affärsmodeller. Vi har till exempel över 300k uppkopplade produkter och användare, säger Husqvarnas vd och koncernchef Kai Wärn.

-Vår resa sedan 2013 har handlat om att förbättra lönsamheten och har samtidigt gjort stora omstruktureringar och investeringar för att stärka vårt marknadsledarskap och tekniska ledarskap. Vi är nu redo för att ta nästa steg i vår tillväxtresa med en rörelsemarginal på över 10%, säger Kai Wärn.

Koncernens tre finansiella mål för nästa fas, från och med 2020 är:

  •  En årlig nettoomsättningstillväxt på 4-5% som definieras som 2 procentenheter över marknadstillväxten (historiskt 2-3%).
  •  En rörelsemarginal över 10%.
  •  Ett rörelsekapital i förhållande till nettoomsättningen på högst 25%.

-Vi ser Husqvarna Group som teknisk ledare inom vår bransch – vi tar täten genom innovation. Husqvarnas nya teknik EPOS som visas här i dag är ytterligare ett exempel på detta, där vi tillhandahåller teknik för robotgräsklippare med virtuella gränsmarkeringar. Detta kommer att bidra till att driva utvecklingen till att även innefatta professionella användare och medföra nya och bättre lösningar för grönyteskötsel, säger Kai Wärn. 

Husqvarna Group tillverkar produkter och lösningar för skogs-, park- och trädgårdsskötsel. Sortimentet omfattar bland annat motorsågar, trimmers, robotgräsklippare och åkgräsklippare. Produkterna säljs främst under varumärkena Husqvarna, Gardena, McCulloch, Poulan Pro, Weed Eater, Flymo, Zenoah och Diamant Boart via fack- och detaljhandlare. Nettoomsättningen 2018 uppgick till 41 miljarder kronor och koncernen har cirka 13 000 medarbetare i 40 länder.




Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT

  • Reportage

    Familjen Schmidt som i skärande bearbetning

    När Reinar var 7 år svarvade han häftstift medan brodern Erik, 5 år, matade stången från hallen. Idag arbetar tre generationer i familjeföretaget där gängverktyg alltid har varit huvudprodukten.
    346
  • John Ericson MAF Reportage

    Säljaren som blev vd

    Redan som nybakad ingenjör fick han anställning som säljare på maskinhandelsföretaget. Idag är han vd och sätter upp riktlinjerna, men han är inte den som detaljstyr.
    428

  • Teknik

    Nya ATOS 5 Airfoil

    GOM har tagit fram en ny sensor med kort mätavstånd vilket passar bra till bland annat mätning av blad och liknande detaljer.
    14
  • Teknik

    Laserrök - ett hälsofarligt ämne

    Lasermärkning, lasergravering, lasersvetsning med flera är tekniker som vi alla känner till, men hur många av oss känner till att laserröken är ett hälsofarligt ämne?
    29