File Name SC079_CoroDrill860_sm_action_image_LR.jpg   C

CoroDrill 860. Foto: Sandvik Coromant.

Nov 5, 2019

Högre tillförlitlighet och prestanda vid bearbetning av material inom flygindustrin


De nya CoroDrill®-borren i solid hårdmetall passar för varmhållfasta superlegeringar, titan och arbetsstycken i kompositmaterial.

Sandvik Coromant presenterar två nya borr i solid hårdmetall. De är konstruerade för att ge konsekventare bearbetning och högre prestanda vid håltillverkning i arbetsstycken som är gjorda av utmanande flygplansmaterial som varmhållfasta superlegeringar (HRSA), titanlegeringar och kompositmaterial.

”Det finns specifika utmaningar vid borrning i de material som används inom flygindustrin”, säger James Thorpe, Global Product Manager för borrning på Sandvik Coromant. ”Till exempel gör det utmattningsmotstånd, den hårdhet och den seghet som finns hos HRSA-material vid höga temperaturer att ett antal förslitningsmekanismer uppstår på borret.” Aaron Howcroft, Global Product Manager för kompositmaterial på Sandvik Coromant, tillägger: ”Och när det gäller kompositmaterial kan det lätt hända att skikten separeras under det mekaniska tryck som uppstår vid borrning – en process som kallas delaminering. Våra nya CoroDrill®-lösningar har konstruerats specifikt för att lösa sådana problem och därmed ge förbättrad livslängd och prestanda.”

CoroDrill 863.

Det nya borret CoroDrill 860 i solid hårdmetall med -SM-geometri har utvecklats för att ge stabil bearbetningssäkerhet, hög hålkvalitet och utmärkt livslängd. Därmed blir det första val när det gäller att säkerställa kvalitet vid håltillverkning i ISO S-material som HRSA – däribland Inconel, Waspaloy, Hastelloy och Udimet.

CoroDrill 860 med -SM geometri har den nya sorten, 1210, som dessutom har en ny beläggning. Den är konstruerad för att säkerställa att fasförslitningen blir mycket mindre jämfört med andra befintliga lösningar. Man får då en konsekvent och tillförlitlig skäregg, vilket i sin tur ger utmärkt måttnoggrannhet och håltolerans med bättre ytjämnhet. Därför passar borret även perfekt för obemannad produktion där användarna kan förvänta sig att betydligt färre komponenter behöver kasseras. Dessutom minskar den totala kostnaden per hål.

Nyckelapplikationer inom flygindustrin där CoroDrill 860 för solid hårdmetall med -SM-geometri utmärker sig är bland annat nav och frigångs-/flänsplandetaljer på höljen, samt andra detaljer på lågtrycks-/högtrycksturbindiskar och bliskar. Sortimentet sträcker sig från 2xD till 5xD, med diametrar från 3 till 16 mm (0,118 till 0,630 tum), hela sortimentet har invändig kylning.

Dessutom har CoroDrill 863 i solid hårdmetall med -O-geometri lanserats – en optimerad lösning för arbetsstycken i kompositmaterial inom flygindustrin. Substratet, som har en utmärkt livslängd, är baserat på en ny sort, O1AD, för förbättrad slitstyrka. Det har dessutom en hög axiell spånvinkel för minskad delaminering i enkelriktad CFRP (kolfiberförstärkt plast).

Livslängden förbättras avsevärt vid användning av CoroDrill 863 i solid hårdmetall med -O-geometri, ökningarna kan ofta mätas i meter. Färre verktygsbyten är därför ytterligare en fördel med att använda detta repeterbara och tillförlitliga borr. Några av de typiska kompositmaterialdetaljer där borret kommer att göra nytta är flygplanshöljen, stångskor, flygplanskroppsektioner, stabiliserare, golvbalkar och klaffar. Sortimentet sträcker sig från 4xD till 5xD, i diameterar från 3 till 10 mm (0,118 till 0,393 tum).




Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT