Hisingsbron sidospann

Annica Ridell undersöker en av delarna till sidospannen. Foto: Göteborgs Stad.

Oct 11, 2019

Ett skepp kommer lastat - med 6000 ton stål


Första stålleveransen har anlänt Göteborg, till bygget av stadens nya landmärke. Se filmen om projektet.

I onsdags anlände den första lasten med stål till nya Hisingsbron. 22 stycken sidospann lastades av i Frihamnen i Göteborg - en viktig milstolpe för byggprojektet.

Det är Skanska som i ett joint venture med Danska MTH fått i uppdrag av Göteborgs stad att bygga Hisingsbron i centrala Göteborg. Bron ska gå över Göta Älv och binda samman älvstränderna. Projektet är en totalentreprenad och utöver bron ingår även en anläggning för spårvägstrafik, nya vägar och anslutningar, installationsarbeten, maskiner och styrsystem för bron samt rivning av gamla Götaälvbron från 1939. 

Den del av Hisingsbron som går över Göta älv består av stål och betong. Stålet tillverkas i olika fabriker i Spanien. Totalt 6000 ton stål. Nu har den första leveransen anlänt.

– Fabrikerna som tillverkar stålet har valts av projektets entreprenörer och varför det blev Spanien beror delvis på att fabriker i Sverige inte har kapacitet nog. Eftersom mängderna är så pass stora fördelas arbetet på flera fabriker, så att vi hinner färdigt till Göteborgs Jubileumsår 2021 och Hisingsbrons invigning. Det är runt 6000 ton stål som tillverkas under ungefär 3 års tid, förklarar Annica Ridell, trafikkontorets samordnande byggledare för stål.

Sedan i lördags har fartyget Symphony Spirit styrt kursen sjömil efter sjömil från Bilbao i Spanien mot den svenska västkusten.

– Det är riktigt stora stålkonstruktioner, säger Annica Ridell. Det ligger många timmars arbete bakom.

Om cirka två veckor kommer ytterligare en last med 20 sidospann och i november beräknas de båda 700 ton tunga tvärbalkarna transporteras på fartyg från Spanien. När tvärbalkarna kommer kan monteringen av stålet börja och det blir möjligt att följa hur bron växer fram.

Hisingsbron

Hisingsbron blir med sina pyloner i stål ett nytt landmärke i Göteborg. Bild: Göteborgs Stad/Tomorrow.

De största ståldelarna är 36 meter långa. När det blir dags för montering tar man hjälp av så kallade multiwheelers för att placera ståldelarna på sin rätta plats där de sedan svetsas ihop.

Bron ska ersätta den befintliga Götaälvbron och stå klar under år 2021. Läs mer om Hisingsbron på: www.hisingsbron.se




Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT

  • Reportage

    Familjen Schmidt som i skärande bearbetning

    När Reinar var 7 år svarvade han häftstift medan brodern Erik, 5 år, matade stången från hallen. Idag arbetar tre generationer i familjeföretaget där gängverktyg alltid har varit huvudprodukten.
    346
  • John Ericson MAF Reportage

    Säljaren som blev vd

    Redan som nybakad ingenjör fick han anställning som säljare på maskinhandelsföretaget. Idag är han vd och sätter upp riktlinjerna, men han är inte den som detaljstyr.
    428

  • Teknik

    Nya ATOS 5 Airfoil

    GOM har tagit fram en ny sensor med kort mätavstånd vilket passar bra till bland annat mätning av blad och liknande detaljer.
    14
  • Teknik

    Laserrök - ett hälsofarligt ämne

    Lasermärkning, lasergravering, lasersvetsning med flera är tekniker som vi alla känner till, men hur många av oss känner till att laserröken är ett hälsofarligt ämne?
    29