I Pfronten, träffas, umgås och byter företagare från stora delar av världen erfarenheter. Foto: DMG MORI.

Mar 18, 2019

Framtidsfokus när DMG MORI bjöd in till Pfronten


Omkring 8 000 besökare i maskinfabriken och Open House, som kommit att bli en mässa att räkna med.


Historien upprepar sig för DMG MORI i Pfronten. År efter år. Även i år - och nätverkande svenskar blir bara fler

– Open House blir alltmer populär varje år, konstaterar Patrick Almquist, försäljningschef på DMG MORI Sverige.

Allt var som vanligt med andra ord. Bortsett möjligen från att svenskarna blir fler. De två arrangerade resorna under veckan fraktade 160 svenska kunder till anläggningen i den sydtyska staden i dalen mellan alptopparna.
– Intresset är stort från Sverige och Norden, men också från många andra länder där bolagen arrangerar resor på samma sätt som vi gör från vårt svenska bolag.
En mässa med framgång, ett starkt fokus på framtidens tillverkning, multifunktionsmaskiner, automation, digitalisering...

Automation och digitalisering
Två nya maskiner presenterades i samband med Open House,

– I första hand en stor Lasertec 125, berättar Almquist. Den byggs på en tidigare fräsmaskin och lasern byggs alltså in i en befintlig maskin.
Lasertekniken har blivit allt vanligare i svenska verkstäder, där den bland annat används för att göra spånbrytare på vändskär och för design på olika sätt. Utomlands blir det allt vanligare att göra formverktyg för plast med laserteknik.

Dessutom presenterades DMP 70, en flerop med litet avtryck på verkstadsgolvet, men med rymligt arbetsområde.

Annars var det starkt fokus på automation under dagarna i Pfronten.
– Vi gör alltfler egna automatiseringslösningar. Många kunder vill ha det komplett och färdigt istället för att applicera automatisering i efterhand. Det blir alltmer sådant på maskinerna.

Från fabrikerna är omkring 30 procent av de tillverkade maskinerna antingen försedda med automatisering eller förberedda för det.
– Och det har naturligtvis med efterfrågan att göra. I Sverige är det minst varannan maskin som säljs med någon form av automationslösning, säger Patrick Almquist.
– Sverige ligger väldigt långt fram när det gäller automation. De kunder som är med på våra resor tillhör de som satsar väldigt mycket på automation.

Ett annat och idag självklart fokus var naturligtvis digitaliseringen.
– Bryter man ner det ganska flummiga ordet så handlar det ju om att använda olika lösningar i maskinerna så maskinerna blir smartare, att de mäter sig själva och berättar hur läget är. Och målet är naturligtvsi i slutänden att tjäna pengar.

Nätverkande huvudsaken
Att se DMG MORIs nyheter och ta del av tekniken, se tillverkningen och lyssna på intressanta genomgångar är naturligtvis en stor del av lockelsen på Open House i Pfronten. Men enligt Patrick Almquist har resan även andra värden för de deltagande företagen.

– Grejen är att kundföretagen, som ofta är många små och medelstora företag, träffas under trevliga former och pratar med varandra.
– De får ett jätteutbyte av att träffa likasinnade och det ser vi som väldigt värdefullt. Det är otroligt mycket kommunikation mellan företagen – och det är också därför de flesta följer med.

– Att det sedan stärker våra relationer med kunderna kan naturligtvis heller aldrig underskattas. Alla tjänar på att träffas och umgås på det här sättet, säger Patrick Almquist.

Svenskarna är förlagda i Tannheim, ett par mil från Pfronten och där de som åker den längre turen mellan torsdag och söndag har möjlighet att ägna lördagen åt skidåkning i de fina pisterna i området. För de som åker första turen, mellan måndag och onsdag, blir det framför allt business och nätverkande i anslutning till fabriksanläggningen.




Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT