Jan 29, 2019

Fords ingenjörer skapar rekordstor 3D-del tillsammans med Ken Block


Största någonsin 3D-printade metalldelen för ett fungerande fordon.

Gymkhana-stjärnan Ken Blocks kärleksaffär med Fords pick-up modeller är djupt rotad. Han lärde sig att köra bil i en, gjorde sin första burn-out i en och gjorde en Ford F-150 från 1977 till stjärnan i sin senaste video Gymkhana TEN.

"Hoonitruck" har samma 3,5-liters dubbel-turbo i en V6 EcoBoost-motor som Ford GT, finjusterad för att leverera mer än 900 hästkrafter samt den s

"Hoonitruck" har samma 3,5-liters dubbel-turbo i en V6 EcoBoost-motor som Ford GT, finjusterad för att leverera mer än 900 hästkrafter samt den största någonsin 3D-printade metalldelen för ett fungerande fordon.

Projektet var en global insats. Ford Performance-ingenjörer i USA utförde motorsimuleringar och samarbetade med ett team av Fords forskningsingenjörer i Europa för att utforma delen och genomföra strukturell analys. I samarbete med RWTH Aachen Digital Additive Production Institute i Tyskland byggde teamet en invecklad plenumkammare som levererar luft från turboladdarna till motorns cylindrar.

Se videon här: https://www.youtube.com/watch?v=6GsuRCGEZno&feature=youtu.be

- Vi har turen att ha tillgång till otrolig teknik, men detta var ett projekt som drev oss - och vår datakraft - till den absoluta gränsen. Plenumkammaren har en komplex, nät-liknande struktur som inte kunde tillverkas med traditionella metoder. Det slutade med att vi upplöste stödsystemen i syra, säger Raphael Koch, ingenjör, avancerade material och processer, Ford of Europe.

3D-utskrift, eller additiv tillverkning, är en verktygslös produktionsmetod som ger en design flexibilitet för att minska vikt och förbättra prestanda. Tekniken används vanligtvis i utvecklingen av Ford-fordon för att hjälpa till att testa och förfina olika designmetoder och skapa verktyg snabbare och mer kostnadseffektivt. För "Hoonitrucks" plenumkammare - som väger nästan 6 kg - tog hela byggprocessen fem dagar.

- Ford gjorde ett fantastiskt arbete. Det här är min favorit-del på "Hoonitruck". De kunde inte ha gjort det något annat sätt, säger Block.

Ford har nyligen prisats av Automotive Division of Society of Plastics Engineers för 3D-tryckta delar som bl.a. återfinns i Ford Ranger och Ford Mustang.

Projektet var en global insats. Ford Performance-ingenjörer i USA utförde motorsimuleringar och samarbetade med ett team av Fords forskningsingenjörer i Europa för att utforma delen och genomföra strukturell analys. I samarbete med RWTH Aachen Digital Additive Production Institute i Tyskland byggde teamet en invecklad plenumkammare som levererar luft från turboladdarna till motorns cylindrar.

Se videon här: https://www.youtube.com/watch?v=6GsuRCGEZno&feature=youtu.be

- Vi har turen att ha tillgång till otrolig teknik, men detta var ett projekt som drev oss - och vår datakraft - till den absoluta gränsen. Plenumkammaren har en komplex, nät-liknande struktur som inte kunde tillverkas med traditionella metoder. Det slutade med att vi upplöste stödsystemen i syra, säger Raphael Koch, ingenjör, avancerade material och processer, Ford of Europe.

3D-utskrift, eller additiv tillverkning, är en verktygslös produktionsmetod som ger en design flexibilitet för att minska vikt och förbättra prestanda. Tekniken används vanligtvis i utvecklingen av Ford-fordon för att hjälpa till att testa och förfina olika designmetoder och skapa verktyg snabbare och mer kostnadseffektivt. För "Hoonitrucks" plenumkammare - som väger nästan 6 kg - tog hela byggprocessen fem dagar.

- Ford gjorde ett fantastiskt arbete. Det här är min favorit-del på "Hoonitruck". De kunde inte ha gjort det något annat sätt, säger Block.

Ford har nyligen prisats av Automotive Division of Society of Plastics Engineers för 3D-tryckta delar som bl.a. återfinns i Ford Ranger och Ford Mustang.

3D



  • Mar 21, 2019

    Fullt drag i Sandviken

    Branschnytt Över 600 besökare har vallfärdat till Sandvik Coromants Tech Days som nu går in på tredje och sista dagen.
    0
Loading...

MEST LÄSTA

    Annons
  • Låt roboten sköta gradningen

    Gradning är en ständigt återkommande stötesten för alla aktörer i svensk industri. Här finns enorma besparingar att göra, menar Roger Cronholm på Schunk.
    163

SENASTE NYTT