Jan 29, 2019

Fords ingenjörer skapar rekordstor 3D-del tillsammans med Ken Block


Största någonsin 3D-printade metalldelen för ett fungerande fordon.

Gymkhana-stjärnan Ken Blocks kärleksaffär med Fords pick-up modeller är djupt rotad. Han lärde sig att köra bil i en, gjorde sin första burn-out i en och gjorde en Ford F-150 från 1977 till stjärnan i sin senaste video Gymkhana TEN.

"Hoonitruck" har samma 3,5-liters dubbel-turbo i en V6 EcoBoost-motor som Ford GT, finjusterad för att leverera mer än 900 hästkrafter samt den s

"Hoonitruck" har samma 3,5-liters dubbel-turbo i en V6 EcoBoost-motor som Ford GT, finjusterad för att leverera mer än 900 hästkrafter samt den största någonsin 3D-printade metalldelen för ett fungerande fordon.

Projektet var en global insats. Ford Performance-ingenjörer i USA utförde motorsimuleringar och samarbetade med ett team av Fords forskningsingenjörer i Europa för att utforma delen och genomföra strukturell analys. I samarbete med RWTH Aachen Digital Additive Production Institute i Tyskland byggde teamet en invecklad plenumkammare som levererar luft från turboladdarna till motorns cylindrar.

Se videon här: https://www.youtube.com/watch?v=6GsuRCGEZno&feature=youtu.be

- Vi har turen att ha tillgång till otrolig teknik, men detta var ett projekt som drev oss - och vår datakraft - till den absoluta gränsen. Plenumkammaren har en komplex, nät-liknande struktur som inte kunde tillverkas med traditionella metoder. Det slutade med att vi upplöste stödsystemen i syra, säger Raphael Koch, ingenjör, avancerade material och processer, Ford of Europe.

3D-utskrift, eller additiv tillverkning, är en verktygslös produktionsmetod som ger en design flexibilitet för att minska vikt och förbättra prestanda. Tekniken används vanligtvis i utvecklingen av Ford-fordon för att hjälpa till att testa och förfina olika designmetoder och skapa verktyg snabbare och mer kostnadseffektivt. För "Hoonitrucks" plenumkammare - som väger nästan 6 kg - tog hela byggprocessen fem dagar.

- Ford gjorde ett fantastiskt arbete. Det här är min favorit-del på "Hoonitruck". De kunde inte ha gjort det något annat sätt, säger Block.

Ford har nyligen prisats av Automotive Division of Society of Plastics Engineers för 3D-tryckta delar som bl.a. återfinns i Ford Ranger och Ford Mustang.

Projektet var en global insats. Ford Performance-ingenjörer i USA utförde motorsimuleringar och samarbetade med ett team av Fords forskningsingenjörer i Europa för att utforma delen och genomföra strukturell analys. I samarbete med RWTH Aachen Digital Additive Production Institute i Tyskland byggde teamet en invecklad plenumkammare som levererar luft från turboladdarna till motorns cylindrar.

Se videon här: https://www.youtube.com/watch?v=6GsuRCGEZno&feature=youtu.be

- Vi har turen att ha tillgång till otrolig teknik, men detta var ett projekt som drev oss - och vår datakraft - till den absoluta gränsen. Plenumkammaren har en komplex, nät-liknande struktur som inte kunde tillverkas med traditionella metoder. Det slutade med att vi upplöste stödsystemen i syra, säger Raphael Koch, ingenjör, avancerade material och processer, Ford of Europe.

3D-utskrift, eller additiv tillverkning, är en verktygslös produktionsmetod som ger en design flexibilitet för att minska vikt och förbättra prestanda. Tekniken används vanligtvis i utvecklingen av Ford-fordon för att hjälpa till att testa och förfina olika designmetoder och skapa verktyg snabbare och mer kostnadseffektivt. För "Hoonitrucks" plenumkammare - som väger nästan 6 kg - tog hela byggprocessen fem dagar.

- Ford gjorde ett fantastiskt arbete. Det här är min favorit-del på "Hoonitruck". De kunde inte ha gjort det något annat sätt, säger Block.

Ford har nyligen prisats av Automotive Division of Society of Plastics Engineers för 3D-tryckta delar som bl.a. återfinns i Ford Ranger och Ford Mustang.

3D



  • May 22, 2019

    Anna mitt i digitaliseringsresan i Kode

    Reportage "Jag fick en väldigt bra förman som trodde på mig och jag lovade lära mig och att bli bäst." Nu är hon teamleder på lastbilsnavsgruppen och engagerad i den digitala resan på företaget.
    0
  • May 22, 2019

    Smartare produktion hos legotillverkaren i Kode

    Reportage Familjeföretaget grundades 1962 och har kunder som Scania, Atlas Copco, Westinghouse och Parker. Nu driver tredje generationen kusiner igenom digitalisering av verksamheten. Läs om deras resa.
    0
  • May 22, 2019

    Boliden satsar på vindkraft

    Miljö Har tecknat ett långsiktigt elförsörjningsavtal med ett företag inom vindkraftsutveckling, vilket innebär utökad produktion av fossilfri el i både Finland och Sverige.
    0
Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT

  • Bror Tonsjö_Anna Lönnroth Reportage

    Anna mitt i digitaliseringsresan i Kode

    "Jag fick en väldigt bra förman som trodde på mig och jag lovade lära mig och att bli bäst." Nu är hon teamleder på lastbilsnavsgruppen och engagerad i den digitala resan på företaget.
    0
  • Bror Tonsjö_Claes Tengström-1 Reportage

    Smartare produktion hos legotillverkaren i Kode

    Familjeföretaget grundades 1962 och har kunder som Scania, Atlas Copco, Westinghouse och Parker. Nu driver tredje generationen kusiner igenom digitalisering av verksamheten. Läs om deras resa.
    0