Jan 29, 2019

Fords ingenjörer skapar rekordstor 3D-del tillsammans med Ken Block


Största någonsin 3D-printade metalldelen för ett fungerande fordon.

Gymkhana-stjärnan Ken Blocks kärleksaffär med Fords pick-up modeller är djupt rotad. Han lärde sig att köra bil i en, gjorde sin första burn-out i en och gjorde en Ford F-150 från 1977 till stjärnan i sin senaste video Gymkhana TEN.

"Hoonitruck" har samma 3,5-liters dubbel-turbo i en V6 EcoBoost-motor som Ford GT, finjusterad för att leverera mer än 900 hästkrafter samt den s

"Hoonitruck" har samma 3,5-liters dubbel-turbo i en V6 EcoBoost-motor som Ford GT, finjusterad för att leverera mer än 900 hästkrafter samt den största någonsin 3D-printade metalldelen för ett fungerande fordon.

Projektet var en global insats. Ford Performance-ingenjörer i USA utförde motorsimuleringar och samarbetade med ett team av Fords forskningsingenjörer i Europa för att utforma delen och genomföra strukturell analys. I samarbete med RWTH Aachen Digital Additive Production Institute i Tyskland byggde teamet en invecklad plenumkammare som levererar luft från turboladdarna till motorns cylindrar.

Se videon här: https://www.youtube.com/watch?v=6GsuRCGEZno&feature=youtu.be

- Vi har turen att ha tillgång till otrolig teknik, men detta var ett projekt som drev oss - och vår datakraft - till den absoluta gränsen. Plenumkammaren har en komplex, nät-liknande struktur som inte kunde tillverkas med traditionella metoder. Det slutade med att vi upplöste stödsystemen i syra, säger Raphael Koch, ingenjör, avancerade material och processer, Ford of Europe.

3D-utskrift, eller additiv tillverkning, är en verktygslös produktionsmetod som ger en design flexibilitet för att minska vikt och förbättra prestanda. Tekniken används vanligtvis i utvecklingen av Ford-fordon för att hjälpa till att testa och förfina olika designmetoder och skapa verktyg snabbare och mer kostnadseffektivt. För "Hoonitrucks" plenumkammare - som väger nästan 6 kg - tog hela byggprocessen fem dagar.

- Ford gjorde ett fantastiskt arbete. Det här är min favorit-del på "Hoonitruck". De kunde inte ha gjort det något annat sätt, säger Block.

Ford har nyligen prisats av Automotive Division of Society of Plastics Engineers för 3D-tryckta delar som bl.a. återfinns i Ford Ranger och Ford Mustang.

Projektet var en global insats. Ford Performance-ingenjörer i USA utförde motorsimuleringar och samarbetade med ett team av Fords forskningsingenjörer i Europa för att utforma delen och genomföra strukturell analys. I samarbete med RWTH Aachen Digital Additive Production Institute i Tyskland byggde teamet en invecklad plenumkammare som levererar luft från turboladdarna till motorns cylindrar.

Se videon här: https://www.youtube.com/watch?v=6GsuRCGEZno&feature=youtu.be

- Vi har turen att ha tillgång till otrolig teknik, men detta var ett projekt som drev oss - och vår datakraft - till den absoluta gränsen. Plenumkammaren har en komplex, nät-liknande struktur som inte kunde tillverkas med traditionella metoder. Det slutade med att vi upplöste stödsystemen i syra, säger Raphael Koch, ingenjör, avancerade material och processer, Ford of Europe.

3D-utskrift, eller additiv tillverkning, är en verktygslös produktionsmetod som ger en design flexibilitet för att minska vikt och förbättra prestanda. Tekniken används vanligtvis i utvecklingen av Ford-fordon för att hjälpa till att testa och förfina olika designmetoder och skapa verktyg snabbare och mer kostnadseffektivt. För "Hoonitrucks" plenumkammare - som väger nästan 6 kg - tog hela byggprocessen fem dagar.

- Ford gjorde ett fantastiskt arbete. Det här är min favorit-del på "Hoonitruck". De kunde inte ha gjort det något annat sätt, säger Block.

Ford har nyligen prisats av Automotive Division of Society of Plastics Engineers för 3D-tryckta delar som bl.a. återfinns i Ford Ranger och Ford Mustang.

3D



Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT

  • 17137_NORD-NORDAC-PRO-SK-500P-converter Teknik

    Ny frekvensomriktare från NORD

    Med NORDAC PRO SK 500P lanserar NORD DRIVESYSTEMS en serie frekvensomriktare med senaste komponentteknik och ultimata nivåer av funktionalitet, konnektivitet och modularitet. Omriktarna har ett imponerande antal gränssnitt för kommunikation och fältbussar, innovativa egenskaper liksom ett antal expansionsmöjligheter så att de lätt kan integreras i alla typer av automationsarkitektur.
    9
  • Förbättrade prestanda med Silent Tools™ Teknik

    Vibrationsdämpade CoroBore® 825 förbättrar säkerhet och produktivitet

    Specialisten på skärverktyg och verktygssystem Sandvik Coromant lanserar en ny generation CoroBore® 825 vibrationsdämpade finuppborrningsverktyg. Systemet använder Silent Tools™-teknik, med dämpkroppar som är dimesionerade specifikt för att passa alla adapterstorlekar i sortimentet och ge användaren maximala prestanda.
    12
  • Bosch kopplar batteriladdaren till molnet. Teknik

    Bosch förlänger livet på batterier i elfordon med molnlösning

    Battericeller åldras snabbare beroende på livsföring precis som cellerna i människokroppen. Bosch har nu utvecklat en molntjänst som kompletterar det traditionella batterihanteringssystemet i elfordon där laddningsdata från ett flertal elfordon i realtid kan nyttjas för både effektivare och skonsammare laddning.
    15