Volvo S90 Ambience Concept. Foto: Volvo Cars.

Apr 24, 2018

En bil som tilltalar dina sinnen


Nu lanseras Volvo S90 Ambience Concept - där ljud, doft och visuella inslag omdefinierar begreppet lyx i bilar.

 

Volvo Cars S90 Ambience Concept är branschens första sensoriska upplevelse. S90 Ambience Concept, som premiärvisas vid motormässan i Peking, är baserad på Volvos tresitsiga toppmodell executive sedan S90 Excellence och fokuserar på baksätespassagerare som körs av sin privatchaufför.

Passagerarna kan anpassa bilens atmosfär genom att använda den intuitiva smartphone-appen för att välja ett av sju visuella teman som synkroniseras med ljud och doft.

— Ambience Concept omdefinierar lyx genom att ta det bortom materialval för att skapa en bil som skapar en koppling till dina sinnen, säger Robin Page, designchef på Volvo Cars. — Designen utforskar sinnesstämningen hos de åkande och gör att de kan påverka sitt humör och välbefinnande.

Det visuella elementet förvandlar bilens tak enligt det valda temat – inklusive nordiskt ljus, skandinavisk skog, svansjön, skärgård och regn – och där vart och ett skapar en distinkt atmosfär som sträcker sig från avkopplande till uppfriskande. Det går även att välja temat natt för vila, medan temat frihet ger en boost av frisk och upplyftande energi.

Det synkroniserade ljudet spelas upp genom bilens förstklassiga ljudsystem från Bowers & Wilkins Premium, vilket inkluderar små diskanthögtalare i nackstödet för en uppslukande ljudupplevelse. Varje tema matchas av en av fyra skräddarsydda dofter skapade av Byredo, som avges samtidigt från en portal i mittkonsolen.

— Vi är kända för vår strategi där vi sätter människan i centrum och som branschledande när det gäller avancerad säkerhetsteknik, säger Robin Page. — Ambience förstärker detta och visar vårt bredare fokus på mänsklig omtanke, som börjar med säkerhet och även omfattar allmänt välbefinnande.

Även om S90 Ambience lanseras som ett koncept har Volvo Cars ambitionen att göra den tillgänglig i de serietillverkade S90 Excellence-bilarna, för att ytterligare förbättra sitt Excellence-erbjudande, speciellt i Kina.

2017 sålde Volvo för första gången mer än 100 000 bilar i Kina, vilket var en starkt bidragande anledning till bolagets rekordförsäljning och -tillväxt för fjärde året i rad. Kina är Volvo Cars enskilt största marknad och företagets största marknad för sedanen S90.

— Ambience Concept har främst tagits fram för den kinesiska marknaden och erbjuder en kontrast till Kinas ibland hektiska stadsmiljöer, säger Martin Andersson, Senior Commercial Product Manager på Volvo Cars avdelning för specialfordon, som ansvarar för Excellence-serien. — S90 Ambience Concept kommer att stärka vårt varumärkes premiumvärden i denna viktiga region.

Följ bevakningen i sociala medier på #AmbienceConcept.




Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT